۸۰۰ گونه گیاه دارویی در خراسان‌جنوبی شناسایی شده است

گیاهان دارویی
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۸۰۰ گونه گیاه دارویی در خراسان‌جنوبی شناسایی شده است، گفت: خراسان‌جنوبی از جمله پنج استان برتر در حوزه کشت گیاهان دارویی در کشور است.
: 1007

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از روستا نیوز عبدالرضا رضایی صبح دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: خراسان‌جنوبی از جمله مناطق باسابقه در گشت گیاهان دارویی است و قطب یکی از مهمترین گیاهان دارویی یعنی زعفران و زرشک است.

رضایی با اشاره به اینکه اقلیم خراسان جنوبی مناسب برای کشت گیاهان دارویی است، ادامه‌داد: با توجه به کمبود آب در خراسان‌جنوبی کشت نشائی گیاهان دارویی از مزیت‌های مختلفی برخوردار است و سالانه ۲.۵ میلیون نشاء در استان تولید می‌شود.

وی گفت: در سال ۹۹ حدود ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی (به جز زعفران) در خراسان‌جنوبی بوده است که از این میزان سطح زیر کشت ۲ هزار و ۵۰۰ تن گیاه دارویی تولید و برداشت شده است که برای ما بسیار ارزشمند است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه خشکسالی‌های سال‌های اخیر بر میزان گیاهان دارویی در طبیعت تأثیر منفی گذاشته و به آن آسیب زده است، اظهار کرد: از این جهت از همه هم‌استانی‌های عزیز درخواست می‌کنیم که برداشت گیاهان دارویی این ذخایر مهم استان را به صورت علمی و به موقع انجام دهند.

رضایی بیان‌کرد: متأُسفانه گاه ما بوته گیاهان دارویی را از ریشه درمی آوریم که این مسئله بسیار آسیب‌زا است و منجر به حذف گونه گیاهی از یک منطقه می‌شود.

وی با اشاره به ارزش بالای اقتصادی گیاهان دارویی ادامه‌داد: سال گذشته برای دریافت تسهیلات ۵۱۰ پرونده به ارزش ۳۴۲ میلیارد ریال معرفی شده‌اند که ۴۸ پرونده مربوط به گیاهان دارویی به ارزش ۴۲ میلیارد ریال بوده است که از این میزان ۱۷ میلیارد ریال جذب شده است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای صادرات گیاهان دارویی نیاز به استانداردسازی داریم، بیان‌کرد: استاندارد گیاهان دارویی در بسیاری از موارد نوشته شده است اما مسئله مهم رعایت این استانداردها است که باید به آن توجه کرد.

رضایی گفت: امروزه مصرف گیاهان دارویی در بین خانواده‌ها رونق پیدا کرده و به ویژه استفاده از دم نوش گیاهان دارویی مورد استقبال واقع شده است.

رفتن به بالا