معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

تخصیص پنج هزار میلیارد تومان برای کشت گلخانه‌ای/ حذف بذر از دریافت ارز 4200 تومانی

گلخانه
معاون وزیر جهاد کشاورزی از تخصیص پنج هزار میلیارد تومان برای توسعه گلخانه پنج هزار و 800 هکتار با بهره پایین خبر داد.
: 1059

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدعلی طهماسبی در حاشیه همایش سازگاری با کم‌آبی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: توسعه کشت گلخانه و انتقال محصولات آب‌بر از عرصه به فضای بسته از مهمترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای مواجهه با کم‌آبی است.

وی ادامه داد: مشکل کم‌آبی از گذشته در کشور ما وجود داشته و برای حل این مشکل اجداد ما راه‌حل‌های زیادی را به کار می‌گرفتند که از جمله آنها *قنات و آب‌انبارها بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در زمان حال نیز برای شرایط سخت آب و هوایی کشور راهکارهای نوینی وجود دارد، گفت: یکی از این راهکارها توسعه کشت گلخانه‌ای است. همچنین استفاده از سایه‌بان در باغها از دیگر راه‌حل‌های نوین برای مقابله کم‌آبی به شمار می‌رود.

طهماسبی اضافه کرد: برای وزارت جهاد کشاورزی انتقال محصولات آب‌بر مانند سبزی و صیفی به فضای گلخانه‌ای در اولویت قرار دارد و بر همین اساس در طرح جدید انتقال خیار و فلفل از عرصه به گلخانه انجام می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره تسهیلاتی که برای نصب سایه‌بان در باغات به تولیدکنندگان ارائه می‌شود، اظهار کرد: متقاضیان بر اساس طرح خود 80 درصد هزینه نصب سایه‌بان را به شکل تسهیلات دریافت کرده و 20 درصد باقی مانده آن آورده باغبان خواهد بود.

وی اضافه کرد: سود در نظر گرفته شده برای تسهیلات سایه‌بان 7 تا 9 درصد است که در مناطق کمتر برخوردار سود 7 درصدی و مناطق برخوردار سود 9 درصدی از باغداران گرفته می‌شود.

طهماسبی مدت‌زمان بازپرداخت این تسهیلات را پنج ساله و بانک عامل پرداخت آن را بانک کشاورزی عنوان کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین از انتقال بذر از گروه یک کالایی به گروه دو خبر داد و گفت: بر اساس این تصمیم بذر بیشتر گیاهانی که با ارز 4200 تومانی تامین می‌شد از سال جاری با ارز نیمایی وارد خواهد شد.

طهماسبی با تاکید بر اینکه دولت دخالتی در واردات بذر ندارد، افزود: ما معتقدیم که بذر باید به میزان کافی و در کوتاه‌ترین زمان به دست کشاورزان برسد اما اعتقادی به دخالت دولت در واردات بذر نداریم.

وی درباره دلایل کمبود بذر هیبرید در بازار و مشکلات ناشی از آن گفت: در یک مقطع زمانی به دلیل مشکلات انتقال ارز، واردات بذرهای اصلاح شده هیبرید با مشکل روبه‌رو شد اما وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اهمیت این نهاده با سرعت مشکل پیش‌آمده را حل و نیاز کشاورزان را به این نهاده تامین کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بخش‌نامه‌ای نیز درباره تغییر نرخ ارز وجود داشت که باعث کندی روند کار شد تا این بخش‌نامه اجرایی شود، کمی طول کشید و این امر نیز در خلاء در بازار بذر موثر بود.

طهماسبی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا بذرهای اصلاح شده هیبریدی در کشور تولید نمی‌شود، گفت: تولید بذر اصلاح شده و هیبرید جزو فعالیت‌های نیمه‌انحصاری در بخش کشاورزی است که تولیدکننده‌های محدودی در سطح جهان دارد. به همین دلیل ورود به تولید این نهاده نیازمند کار و پژوهش طولانی دارد.

وی تاکید کرد: بر همین اساس وزارت جهاد کشاورزی پیشنهادی درباره پرداخت مابه‌التفاوت 90 میلیون دلاری تغییر نرخ واردات ارز از دولتی به نیمایی برای انجام تحقیقات در زمینه تولید اصلاح شده هیبریدی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان به دولت داده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سطح بالای فرسایش خاک در کشور گفت: فرسایش خاک در کشور ما 5/16 تن در هر هکتار است که این امر خاک را شکننده کرده و حاصلخیزی آن را کاهش داده است.

طهماسبی سیلاب‌های اخیر را یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش و فرسایش خاک عنوان کرد و افزود: فرسایش خاک همراه با تبخیر و تعریق بالا در کشور ما را با مشکلات جدی‌ای روبه‌رو کرده است.

وی تاکید کرد: به جز استان‌های شمالی و مشخصا بخش غربی، شرایط آبی کشور وضعیت مناسبی ندارد. بر همین اساس سازگاری با کم‌آبی موضوعی بسیار جدی برای کشور ما است.

رفتن به بالا