مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور در گفت‌وگو با کشاورزان پرس به نقل از روستانیوز:

مشکلی فعلی صنعت مرغداری و بازار مرغ فقدان مدیریت است

مهدی پورسمر
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور درباره وضعیت فعلی تأمین نهاده‌ها گفت: هم‌اکنون روال تأمین نهاده‌ها تا حدودی طبیعی شده و تولیدکننده برای تأمین نهاده با مشکلی مواجه نیست و مشکلی که اکنون با آن مواجه هستیم، فقدان مدیریت است.
: 1067

مهدی پورسمر در گفت‌وگو با کشاورزان پرس به نقل از  روستانیوز ادامه داد: یکی از اشکالات اساسی و جدی که موجب نابه‌سامانی‌های موجود در حوزه مرغ و تخم‌مرغ شده، اشکالات ساختاری و مدیریتی است. نقص زنجیره تولید و ضعف در حوزه توزیع و نظارت این نابه‌سامانی‌ها را ایجاد کرده است؛ به‌عنوان مثال، دو ماه پیش به‌دلیل دخالت‌های معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی قیمت تخم‌مرغ به شانه‌ای ۴۵هزار تومان هم رسید. بعد از این‌که تصمیمات آقایان درباره درج قیمت‌ روی تخم‌مرغ برداشته شد، قیمت این محصول به روال عادی خود بازگشت.
پورسمر افزود: برگشت بازار تخم‌مرغ به روال طبیعی به‌دلیل تولید بیش‌تر و... نبود، بلکه برگشت قیمت این محصول به روال عادی نشان داد که این افزایش قیمت ناشی از تصمیمات مدیریتی بود. متأسفانه وضعیت فعلی بازار مرغ هم ناشی از تصمیمات نادرست مدیریتی است.‌ اکنون همه کارهای اصلی خود را رها کرده‌اند و به مرغ و بازار آن که به آن‌ها ربطی ندارد، پرداخته‌اند.
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور خاطرنشان کرد: اکنون بیماری در بخش طیور گسترش یافته و بیماری مایکوپلاسما که چند سالی بود در کشور ریشه‌کن شده بود، بار دیگر شیوع پیدا کرده و تمام گله‌های مرغ مادر درگیر این بیماری شده‌اند. از سوی دیگر، سارمونلا و آنفلوآنزا هم گسترش یافته است. اکنون به‌جای این‌که دامپزشکی به کار خود بپردازد، در مسائلی مثل قطعه‌بندی و میزان تولید مرغ ورود کرده است. اگر آقایان به کارهای اصلی خود بپردازند، هیچ مشکلی در تولید مرغ و تخم‌مرغ نخواهیم داشت.
پورسمر در پاسخ به این‌که گفته می‌شود با تکمیل زنجیره تولید ۲۵درصد از قیمت مرغ کم می‌شود، گفت: خیر، این موضوع صحیح نیست و ۲۵درصد کاهش قیمت بعید است. در زنجیره تولید با توجه به مدیریت صحیح‌ وضع بهتر می‌شود، ولی قیمت پایین نمی‌آید، بلکه قیمت سرشکن می‌شود؛ به‌عنوان مثال هم‌اکنون وقتی گفته می‌شود جوجه و دان گران خواهد شد، وقتی تولید انجام می‌شود، این گرانی بین تمام عوامل تولید سرشکن می‌شود و در نتیجه هزینه تولید برای تولیدکنندگان کم می‌شود و دخالت آقایان نیز کاهش می‌یابد.

دخالت مسئولان باعث به‌وجود آمدن مشکلات فعلی می‌شود
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور درباره واردات ۵۰هزار تن مرغ برای تنظیم بازار در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی» نیز توضیح داد: کاملاً مشخص است که در زمینه تولید مشکلی نداریم و جای نگرانی هم وجود ندارد. مسئولان با دستکاری‌هایی که در روند تولید می‌کنند، باعث به‌وجود آمدن این مشکلات می‌شوند. اکنون مسئولان هنوز متوجه نشده‌اند که جوجه‌ریزی مرغ مادر کاهش یافته است. کاهش جوجه‌ریزی باعث می‌شود که در اواخر ماه رمضان وضعیت بازار مرغ بدتر ‌شود و این مشکل به‌دلیل ضعف مدیریتی ایجاد می‌شود.
پورسمر درباره قیمت ۲۴هزار و ۹۰۰تومانی مرغ نیز گفت: مرغ کالایی نیست که بتوان آن را مثل نخود ذخیره یا احتکار کرد. مرغ وقتی تولید می‌شود، باید به کشتارگاه و سپس به بازار برود؛ در نتیجه اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، عرضه و تقاضا قیمت را تنظیم می‌کند. اگر قیمت‌ها مناسب باشد، تولیدکننده به جوجه‌ریزی ترغیب می‌شود و قیمت‌ها پایین می‌آید. معتقدم قیمت‌گذاری مرغ و تخم‌مرغ که قابلیت انبار برای طولانی‌مدت را ندارند، نباید دستوری باشد.
وی افزود: راهکار تنظیم بازار مرغ کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری است و فقط باید بر این بازار نظارت شود. ممنوعیت قطعه‌بندی نیز غلط است. در این کار میزان ضایعات مرغ بالا می‌رود، ولی پوست، چربی و استخوان مرغ در قطعه‌بندی بازیافت و از آن‌ها پودر استخوان و پودر گوشت تهیه می‌شود و دوباره به چرخه تولید برمی‌گردد. با این ممنوعیت، تولید این محصولات را از دست می‌دهیم؛ لذا بهتر است مسئولان بر قیمت‌گذاری محصولات این بخش نظارت کنند، نه این‌که چرخه را از بین ببرند. مهم‌ترین مشکل فعلی و دلیل آشفتگی بازار مرغ، ورود دولت و تصمیمات نادرست مسئولان در این حوزه مثل قیمت‌گذاری دستوری است که باعث شده با مشکلات فعلی مواجه شویم.

رفتن به بالا