تحقیقات جامع تغییر الگوی کشت در دشت‌های استان سمنان کامل شد

الکوی کشت برنج
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان گفت: تحقیقات و مطالعات جامعی بر روی دشت‌های استان، با توجه به تغییرات اقلیمی برای تغییر الگوی کشت، از پنج سال گذشته، انجام شد.
: 1080

احمد دزیانیان روز چهارشنبه درگفت و گو با  کشاورزان پرس به نقل از خبرنگار ایرنا افزود: تحقیقات جامع تغییر الگوی کشت بر اساس ظرفیت آب دشت ها به تناسب اراضی و آزمون های خاک شناسی و پارامترهای اقلیمی ۱۱ دشت استان با همکاری سازمان ها و نهادهای مربوطه ملی و استانی انجام و الگوی کشت این دشت ها تدوین، ارائه و ابلاغ شد.

به گفته وی، براساس این مطالعات توسعه کشت های گلخانه ای و گیاهان دارویی به ویژه برای شرق استان سمنان توصیه شد و در شهرستان میامی برای توسعه باغ های انگور و پسته و در مناطق کوهپایه ای کشت گیاهان دارویی در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه از پنج سال پیش مطالعات سازگاری گیاهان دارویی نظیر گل محمدی ، اسطوخودوس ،مرزه ، گل گاوزبان و آویشن در این مرکز آغاز شد ، ادامه داد:کشت این نمونه گیاهان همزمان به صورت مزرعه های الگویی پایلوت درمنطقه طرود، کالپوش و بسطام انجام شد.

 رییس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان گفت:کشت های گلخانه ای آب‌کشت (هیدرو پونیک) که از لحاظ کارآیی و صرفه جویی در مصرف آب بسیار موثر و شرایط کنترل شده ای دارد، توصیه و دنبال می شود.

 دزیانیان افزود: ارقام مختلف آلو که مقاوم به سرمازدگی و از نظر اقتصادی جایگزین مناسبی برای زردآلو بشمار می رود به باغداران توصیه می کنیم.

 به گفته وی، درصورت احداث باغ های جدید زردآلو در آینده  باید از پوشش باغ و سایه بان استفاده شود که با کشت های متراکم و درختان پایه‌کوتاه با این روش به سرانجام برسد.

وی کاشت انگور را با توجه به ظرفیت موجود فرآوری آن در این منطقه، بازار خوب و امکان صادرات آن به باغداران منطقه توصیه کرد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان گفت: بیش از ۱۲ رقم جدید انگور در این مرکز طی چند سال اخیر وارد ، تولید و تکثیر شد و از اردیبهشت  ۲۰ هزار انگور ارقام جدید به صورت گلدانی عرضه خواهد شد.

به گفته وی، این انگورها، به غیر از مصرف تازه خوری، قابلیت فرآوری در کارخانه کنسانتره و قالب کشمش را دارد.

۳۲ درصد باغ های استان سمنان معادل ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار در شاهرود  قرار دارد، باغداران شاهرود هرسال حدود ۸۰ هزار تن زردآلو و ۱۳۰ هزار تن انگور تولید می کنند.

رفتن به بالا