کیسه‌های پلاستیکی، بلای جان طلای سفید خراسان شمالی

پنبه
استفاده کشاورزان خراسان شمالی از کیسه‌های پلاستیکی برای جمع‌آوری پنبه، موجب افت کیفیت محصول و بی‌رغبتی واحدهای نساجی به خرید آن شده است.
: 1131

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی روز یکشنبه با انتقاد از این وضعیت به گزارش کشاورزان پرس به نقل  از در گفت و گو با خبرنگار ایرنا استفاده از کیسه های پلاستیکی برای جا به جایی پنبه را آسیبی برای این صنعت خواند و اظهار داشت: متاسفانه، پنبه کاران استان به هنگام برداشت محصول، از کیسه های پلاستیکی استفاده کرده و در کیسه ها را نیز با نخ نایلونی می دوزند که این امر سبب ایجاد ناخالصی در تولید محلوج ها می شود.

محمدجواد تشکری افزود: الیاف پلاستیکی کیسه به هنگام تحویل پنبه به کارخانه های پنبه پاک کنی،  وارد محلوج ها شده و به عنوان ناخالصی سبب کاهش کیفیت آن می شود.

وی اضافه کرد: کاهش کیفیت محلوج ها سبب می شود تا کارخانه های ریسندگی اقبال خوبی به خرید آن نداشته باشند زیرا الیاف پلاستیکی، در هنگام بافت وارد بافت پارچه می شود، اما رنگ نمی پذیرد و این امر سبب انتقاد واحدهای نساجی شده است.  

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در چند سال اخیر همواره تلاش کرده ایم تا استفاده از کیسه های پلاستیکی در فصل برداشت پنبه به حداقل برسد اما کشاورزان همچنان از این کیسه ها استفاده می کنند.

تشکری خاطرنشان کرد: در وهله نخست، کارخانه های پنبه پاک کنی باید کیسه های گونی را میان پنبه کاران توزیع کنند تا در جمع آوری محصول، از آن استفاده شود که البته این اقدام توسط برخی کارخانه ها انجام می شود.  

وی گفت: ناخالصی موجود در محلوج های پنبه سبب شده بود تا برخی کارخانه های ریسندگی تمایلی به خرید محلوج های داخل استان نداشته باشند و از محلوج های وارداتی استفاده کنند اما از سال گذشته، با افزایش قیمت ارز که بر واردات محلوج تاثیر گذاشت، کارخانه های ریسندگی از محلوج های تولید کارخانه های داخلی نیز استفاده می کنند.

تشکری اظهار داشت: امسال هفت هزار و ۲۰۰ هکتار از کشتزارهای استان زیر کشت پنبه رفته بود اما سیل و بارندگی های بهار امسال سبب شد تا تنها ۶ هزار و ۹۵۰ هکتار از این سطح به مرحله برداشت برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود امسال ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن وش پنبه از کشتزارهای استان برداشت شود.

بر اساس این گزارش،  اکنون هر کیلوگرم وش پنبه در بازار ۷۰ هزار ریال خریداری می شود و قیمت خرید تضمینی آن ۳۱ هزار و ۹۶۰ ریال است که بر این اساس پنبه کاران از عرضه آن به دولت استقبال نکرده اند.

بیشترین پنبه‌زارهای خراسان شمالی در شهرستان مانه و سملقان است.

در خراسان شمالی یک واحد ریسندگی و ۶ واحد پنبه پاک کنی وجود دارد.  

رفتن به بالا