عشایر به منطقه نهاوند زودتر از زمان قانونی انجام شده است

عشایر
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: امسال طبق هماهنگی‌های صورت گرفته ورود عشایر به منطقه نهاوند زودتر از زمان قانونی انجام شده است.
: 1196

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از خبرگزاری فارس، داریوش عباسی امروز اظهار کرد: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی که بر مراتع تاثیرگذار بوده امسال طبق هماهنگی‌های صورت گرفته ورود عشایر به منطقه نهاوند زودتر از زمان قانونی انجام شده است.

وی افزود: همه ساله عشایر مستقر در منطقه جنوب اواخر فروردین ماه از خوزستان کوچ خود را آغاز می‌کردند و تا نیمه اردیبهشت که زمان قانونی ورود دام عشایر به ییلاق بود وارد استان‌های لرستان و همدان می‌شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: امسال با توجه به کاهش بارندگی و همچنین گرمای زودرس از سوی امور عشایری استان خوزستان درخواست شد که عشایر زودتر از منطقه قشلاقی خارج شده و به سمت استان همدان حرکت کنند.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود سازمان منابع طبیعی با این درخواست عشایر موافقت کرده و لذا تقویم کوچ عشایر جلو آمد و آنها تقریبا از اوایل اردیبهشت‌ماه وارد منطقه شدند.

عباسی ادامه داد: عشایری که به نهاوند وارد می‌شوند شامل دو گروهند افزود: یکی از آنها عشایر مهمان هستند که حداکثر تا ۷۲ ساعت می‌توانند در شهرستان بمانند که پس از آن به همدان یا تویسرکان و کنگاور ادامه مسیر می‌دهند.

وی چرای بی‌رویه دام را یکی از مشکلات مراتع شهرستان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه تعداد دام‌های عشایر تناسبی با میزان مراتع نداشته و تعداد آنها زیاد است لذا این مساله باعث افزایش چرای بی‌رویه دام و در نتیجه فشار به مراتع و از بین رفتن آنها در بلندمدت می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: در شهرستان نهاوند حدود ۸۵۰ خانوار عشایری با بیش از ۳۵۰ هزار راس دام سبک در فصل ییلاق در ۲۱ سامانه مستقر می‌شوند.

رفتن به بالا