مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی در گفت گو با کشاورزان پرس به نقل از روستا نیوز :

جزو ۵کشور برتر تولیدکننده ماهیان سردآبی در جهان هستیم

ماهی
مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردآبی کشور درباره میزان مصرف آبزیان در کشور و میزان توجه بخش دولتی به این بخش گفت: در چند سال گذشته همیشه جزو پنج‌ کشور برتر تولیدکننده ماهیان سردآبی در جهان بودیم.
: 1197

آرش نبی‌زاده در گفت‌وگو با کشاورزان پرس به نقل از  « روستانیوز » ضمن انتقاد از پایین‌بودن فرهنگ مصرف آبزیان در کشور توضیح داد: فرهنگ مصرف آبزیان در کشور ما پایین است و باید تلاش کنیم تا مردم به‌سمت مصرف آبزیان بروند. علت پایین‌بودن سرانه مصرف ماهی در کشور این است که زنجیره سرد آبزیان در گذشته ضعیف بوده و همچنین دوره صید در شش‌ماه دوم سال بوده و نبود آبزی‌پروری در طول سال باعث شده بود مردم در شش‌ماهه دوم سال به‌سمت مصرف ماهی بروند.
وی افزود: ترویج زنجیره سرد آبزی‌پروری در کشور مخصوصاً در ماهی قزل‌آلا که طعم، مزه، خواص و طرفداران زیادی دارد، باعث شد در تمامی فصول سال دسترسی به آبزیان در کشور امکان‌پذیر باشد، اما با وجود دسترسی آسان به ماهی، فرهنگ مصرف آن در شش‌ماهه دوم سال هنوز باقی است و با وجود این‌که طبع ماهی سرد و برای استفاده در تابستان بسیار بهتر است، نتوانسته‌ایم در اصلاح این فرهنگ موفق شویم.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردآبی کشور بیان کرد: اگر درخصوص استفاده از آبزیان در کشور فرهنگ‌سازی شود، مردم از خواص زیاد آبزیان بهره‌مند خواهند شد. 
نبی‌زاده افزود: سرانه مصرف آبزیان در ژاپن به بالای ۳۵ تا ۴۰کیلو در سال رسیده، ولی در کشور ما سرانه مصرف ماهی ۱۳کیلو در سال است و با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم.
وی درباره مهم‌ترین مشکل موجود در بخش پرورش آبزیان توضیح داد: مشکلی که در بخش آبزیان وجود دارد، قیمت بالای آن است. دولت تمام یارانه و حمایت خود را به مرغ اختصاص داده و بخش آبزیان را فراموش کرده است. دولت قیمت تمام‌شده کالاهایی مثل مرغ و گوشت را با استفاده از اهرم‌هایی مثل یارانه پایین نگه‌می‌دارد؛ درصورتی‌که زمانی شرایط بین دام، طیور و آبزیان برابر خواهد بود و امکان رقابت در قیمت تمام‌شده وجود خواهد داشت که این بخش‌ها هم مثل بخش آبزیان به قیمت‌های آزاد و نه دولتی فعالیت کنند و قیمت تمام‌شده آن‌ها نیز مثل بخش آبزیان بدون هیچ‌گونه تسهیلات یا یارانه‌ای محاسبه شود.
نبی‌زاده درباره میزان حمایت دولت از بخش آبزی‌پروری گفت: میزان مصرف نهاده در بخش آبزیان حدود ۱۵ تا ۲۰درصد است و عملاً تولید این بخش با مشکلات زیادی روبه‌رو است؛ به‌عنوان مثال سال گذشته ارز برای تخم چشم‌زده مولد و بچه ماهی اختصاص یافت، ولی زود حذف شد. سال گذشته قبل از این‌که این ارز حذف شود، قیمت تخم چشم‌زده وارداتی ۲۰۰تومان و داخلی هم ۱۰۰تومان بود و با نظارتی که انجام می‌شد، هیچ تخلفی صورت نمی‌گرفت.
به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردآبی کشور، زمانی‌که این ارز و یارانه حذف شد، قیمت تخم چشم‌زده خارجی یک‌هزار تومان شد؛ یعنی ۴۰۰درصد افزایش قیمت پیدا کرد و قیمت داخلی هم به ۴۷۰تومان رسید؛ یعنی ۳۷۰درصد افزایش یافت.

وزارت جهاد کشاورزی بازار را ناعادلانه مدیریت می‌کند
وی با اشاره به این‌که این اقدام برای سرمایه در گردش تولیدکننده مشکل ایجاد می‌کند و تولیدکننده مجبور می‌شود تولید را کاهش دهد، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی ناعادلانه بازار را مدیریت می‌کند و وقتی مردم قیمت‌های فعلی آبزیان را در بازار مشاهده می‌کنند، به‌سمت مصرف مرغ می‌روند. این درحالی است که می‌توان به رقابتی عادلانه رسید که در آن ارز یارانه‌ای بازار گوشت و مرغ مانند آبزیان بسیار ناچیز باشد.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردآبی کشور خاطرنشان کرد: سبد پروتئین خانوار باید کامل باشد و گوشت سفید و قرمز در آن دیده شود. مزیت دیگر تولید ماهی به نسبت دام و طیور این است که آب‌بری آن بسیار کم و تولید گازهای گلخانه‌ای هم در بخش تولید دام و طیور به نسبت آبزیان اصلاً قابل‌مقایسه نیست، لذا باید به‌سمت پرورش و تولید در دریاها برویم. اگر به‌سمت این تولیدات نرویم، قطعاً از دنیا عقب می‌افتیم.
نبی‌زاده توضیح داد: سرانه مصرف آبزیان در کشور درحال افزایش است؛ به‌دلیل این‌که مردم به‌سمت مصرف مواد غذایی سالم می‌روند. 
وی گفت: با شرایط فعلی که هزینه‌ها درحال بالا رفتن است، پیش‌بینی می‌کنیم قیمت آبزیان ۳۰ تا ۴۰درصد افزایش پیدا کند؛ مگر این‌که دولت مانند مرغ و گوشت به نهاده‌های تولید آبزیان نظیر تخم چشم‌زده و خوراک یارانه پرداخت کند تا زمینه لازم برای تولید آن‌ها در کشور ایجاد شود.

رفتن به بالا