مدیرکل شیلات گلستان:

تولید و اشتغال‌ در مزارع میگوی گلستان هفت برابر شد

پرورش میگو
مدیرکل شیلات گلستان با اشاره به افزایش زیرساخت‌های پرورش آبزیان در استان گفت که تولید و اشتغال‌زایی مزارع میگوی گلستان از سال ۹۲ تاکنون بیش از هفت برابر شد.
: 1205

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان، سیدجواد قدس علوی اظهار داشت: پرورش میگو از دهه ۷۰ در ده‌ها هزار هکتار اراضی شور، کم بازده و غیرقابل کشت مناطق ساحلی و مرزی شمال استان آغاز شد و از ۳۰۴ تن تولید و اشتغال ۲۵۱ نفر در سال ۹۲ به ۲ هزار و ۵۸۵ تن تولید میگو با اشتغال‌زایی هزار و ۴۰۵ نفر در سال ۹۷ رسید.

وی بیان کرد: به دلیل شیوع بیماری لکه سفید در سال های ۹۸ و ۹۹، این آمار با کاهش همراه بود اما با رفع کامل این مشکل انتظار می رود در سال جاری روند صعودی تولید و ایجاد فرصت های شغلی از طریق مزارع میگو بار دیگر آغاز شود.

مدیرکل شیلات گلستان با اشاره به انجام عملیات های عمرانی برای آب رسانی به مجتمع میگو گمیشان گفت: برای اولین بار و با هدف تامین آب مورد نیاز این مزارع، آب دریای خزر به‌صورت مستقیم با احداث کانالی به طول حدود ۱۳ کیلومتر و حجم خاکبرداری ۵۰۰ هزار مترمکعب به فاز یک مجتمع میگوی گمیشان انتقال یافت.

قدس علوی به رشد سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی در مجتمع میگوی گمیشان اشاره کرد و ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری دولتی در بخش زیرساخت‌های فاز اول مجتمع پرورش میگو گمیشان تا پایان سال ۹۲ شصت میلیارد ریال بود که این رقم در حال حاضر در فازهای یک و ۲ به حدود ۵۶۰ میلیارد ریال رسیده است.

وی اظهار داشت: همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی در این مجتمع از ۵۲ میلیارد ریال در سال ۹۲ به افزون بر ۸۰۰ میلیارد ریال و تعداد مزارع پرورش میگوی گمیشان نیز از ۱۱ مزرعه در سال ۹۲ به ۶۰ مزرعه رسیده و سطح مفید مزارع از ۱۶۶ هکتار به ۹۳۷ هکتار افزایش یافته است.

مدیرکل شیلات گلستان به راه اندازی فاز دوم مجتمع پرورش میگو گمیشان اشاره کرد و گفت: فاز دوم این مجتمع به مساحت ۶ هزار هکتار با هدف تولید ۲۲ هزار تن میگو در قالب ۲۲۲ مزرعه طراحی شده که در حال واگذاری به بخش خصوصی است.

قدس علوی بیان کرد: همچنین در راستای ایجاد زیرساخت‌ها در این فاز، کانال آبرسان اصلی از دریا با اعتبار حدود ۳۰۰ میلیارد ریالی دولت (مصوب سفر هیات دولت در سال ۹۷) در دست اجرا است.

وی افزود: در فاز دوم مجتمع میگو گمیشان ایجاد پنج هزار و ۹۹۴ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم هدف گذاری شده و هزینه احداث زیرساخت‌ها و تاسیسات مشترک حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال برآورده شده است.

مدیرکل شیلات گلستان، صادرات را از مهم ترین زنجیره های تولید میگو استان دانست و گفت: هر ساله حجمی زیادی از میگوی تولید شده مزارع گمیشان به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می شود که با توجه به کیفیت خوب این محول تقاضا برای خرید آن رو به افزایش است.

به گفته قدس علوی ارزآوری این محصول از ۱/۶ میلیون دلار در سال ۹۲ به افزون بر ۱۲ میلیون دلار رسید.

تنها مرکز پرورش میگوی شمال کشور در پنج کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد که از یک دهه پیش با استفاده از آب دریای خزر فعال است.

به گفته کارشناسان شیلات گلستان، میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

رفتن به بالا