استاندار گلستان:

کاهش ۱۵ درصدی سطح زیر کشت گندم گلستان به دلیل کم‌آبی محتمل است

گندم
استاندار گلستان با اشاره به کاهش سطح بارندگی ماه‌های اخیر پیش‌بینی کرد که سطح زیر کشت گندم گلستان در سال زراعی آینده ۱۵ درصد کاهش یابد
: 1210

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از روز سه شنبه روابط عمومی استانداری گلستان، هادی حق شناس در نشست استانی ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: مطابق اعلام هواشناسی، در سال آبی جاری که از مهر ماه پارسال شروع شده، بارش ها نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل بیش از ۳۰ درصد کمتر شد.

وی با اشاره به خواسته گندم‌کاران گلستان برای افزایش قیمت خرید تضمینی این محصول گفت: قیمت تمام شده هر کیلو گندم در سال زراعی جاری بیش از ۴۰ هزار ریال قیمت تعیین شده که مکاتبه برای افزایش این مبلغ با وزرای مربوطه صورت گرفته و پیگیری آن در حال انجام است.

استاندار گلستان اظهار امیدواری کرد که قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری بار دیگر افزایش یابد.

قیمت پایه خرید تضمینی گندم سال زراعی جاری ۲۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم تعیین شده بود که این مبلغ برای سال زراعی جاری ۴۰ هزار ریال است.

محمدرضا عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان چندی قبل به ایرنا گفته بود: امسال ۳۸۵ هزار هکتار گندم در استان کشت شده که برآورد می شود از این اراضی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصول برداشت شود.

برداشت گندم در گلستان از ابتدای خرداد با بهره گیری از ۲ هزار کامیون آغاز و تا  اواخر مرداد ماه ادامه دارد.

پارسال ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم تولید شده از ۳۵۵ هزار هکتار اراضی زیرکشت گلستان را از کشاورزان خریداری کردند.

استان گلستان از لحاظ کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استانهای دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضافاً اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

گلستان۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل‌خیز دارد که هرساله بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از این زمین ها به زیر کشت پاییزه گندم می رود.

رفتن به بالا