اولین مجتمع زنجیره‌ای شیلاتی کشور در مازندران ایجاد می‌شود

اولین مجتمع زنجیره‌ای شیلاتی کشور در مازندران ایجاد می‌شود
استاندار مازندران از ایجاد اولین مجتمع زنجیره‌ای شیلاتی کشور در این استان در آینده نزدیک خبر داد.
: 1221

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از روابط عمومی استانداری مازندران ، احمد حسین زادگان که برای ایجاد این مجتمع شیلاتی با نام « شالواران » با سرمایه گذاران آن دیدار کرد ، گفت که این مجتمع شامل تولید و پرورش ماهیان خاویاری ، گلخانه آکوآپونیک و دیگر  بخش ها خواهد بود که با سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهرستان سیمرغ ساخته می شود.

وی افزود با اشاره به اینکه این طرح در پنج فاز اجرا می شود، افزود : در این طرح با استفاده از تجهیزات نوین بهره وری از آب تا ۱۵ برابر و تراکم تولید در حوضچه های ماهی حدود ۲ برابر پیش بینی شده است.

حسین زادگان گفت : همچنین در این طرح تعویض کامل آب در حوضچه های پرورش ماهی ۱۹ روز یک بار پیش بینی شده است که این مقدار در کاهش مصرف آب بسیار چمشگیر است.

وی با بیان اینکه گند زدایی در آب برگشتی از حوضچه های پرورش ماهی آغاز می شود ، افزود : حذف آمونیاک، عوامل پاتوژن، ذرات معلق موجود در آب به همراه تزریق اکسیژن با استفاده از تجهیزات نوین ظرفیت بالای بازچرخانی آب را در این طرح به دنبال خواهد داشت و در نهایت در مسیر آب خروجی آب مصرفی در گلخانه ی آکوآپونیک احداثی این مزرعه گیاه سالم بدون آفت تولید می شود.

حسین زادگان بسته بندی و تولید کود با استفاده از فضولات را هم از دیگر اجزای این مجتمع شیلاتی معرفی کرد.

آبزی پروری و پرورش ماهی از جمله ظرفیت های بی بدیل بخش کشاورزی مازندران است که در حال حاضر بدون تعریف زنجیره و به صورت ناقص از آن بهره گیری می شود.

بخش شیلات مازندران طی سال های گذشته روند رو به توسعه و رشد قابل توجهی را نسبت به استان‌های همسایه طی کرد. استمرار برنامه‌ریزی‌های توسعه‌محور در زمینه آبزی‌پروری سبب شده که این استان پیشتاز پرورش آبزیان در کشور باشد و سهم قابل توجهی از اشتغال و اقتصاد شیلاتی برای خود دست و پا کند ، تا جایی که علاوه بر پرورش انواع ماهیان سردابی و گرمابی و همچنین تولید خاویار پرورشی، سال گذشته برای پرورش میگو نیز در این استان برنامه‌ریزی شد.

سال گذشته برای تحقق شعار جهش تولید ، چهار برنامه محوری شامل ایجاد مرکز اصلاح نژاد ماهیان سردابی، پرورش ماهیان خاویاری در زمین‌های ساحلی، پرورش میگو در مناطق شرقی و توسعه پرورش ماهی در قفس برای بخش شیلاتی مازندران تعریف و اجرایی شد و ایجاد مجتمع شیلاتی هم می تواند تکمیل کننده برنامه های سال گذشته باشد.

به استناد آمارهای اداره کل شیلات مازندران، سال ۱۳۷۰ میزان تولید آبزیان پرورشی در این استان ۲ هزار و ۷۰۰ تن بود که به ۸۱ هزار و ۱۱۳ تن در سال ۱۳۹۸ رسید. همچنین بیش از سه هزار و ۷۰۰ مزرعه پرورش انواع آبزیان در مازندران فعال است که اشتغال حدود ۶ هزار و ۸۰۰ نفر را تأمین می‌کند.

بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر ۱۲ هزار نفر در حوزه شیلات مازندران مشغول به فعالیت هستند. این استان سال ۹۸ در حوزه محصولات شیلاتی بالغ بر ۱۰۵ هزار تن تولید و ۱۱ هزار تن صادرات را ثبت کرد

رفتن به بالا