تامین ۱۰۰ هزار تن نهاده دامی برای عشایر/ راه اندازی ایستگاه های خرید دام عشایری

تامین ۱۰۰ هزار تن نهاده دامی برای عشایر/ راه اندازی ایستگاه های خرید دام عشایری
رئیس سازمان امور عشایر ضمن اشاره به تامین ۱۰۰ هزار تن نهاده دامی برای عشایر تا پایان اردیبهشت ماه از خرید دام عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام به منظور جلوگیری از فروش دام به دلالان خبر داد.
: 1282

به گزارش کشاوران پرس به نقل از ایسنا کاهش بارندگی و ظهور خشکسالی این روزها دامن عشایر را نیز گرفته است و آن طور که مسئولان مربوطه می گویند فقر مراتع ناشی از کاهش بارندگی، تامین علوفه دام عشایر را با دشواری های بسیاری همراه  کرده است و عشایر مجبورند دام هایشان را با قیمت های ارزان بفروشند و دلالان نیز از این فرصت استفاده می کنند.

شاهپور علایی مقدم- رئیس سازمان امور عشایر که چندی پیش از فقر شدید مراتع در خرداد و تیرماه خبر داده بود و گفته بود طی ۵۰ سال گذشته وقوع چنین خشکسالی بی سابقه بوده و عشایر در این میان متضرر ترین خواهند بود، در جدیدترین اظهارات خود از تشکیل ستاد ملی مدیریت و مقابله با اثرات خشکسالی در سازمان امور عشایر خبرداد و گفت که این ستاد به دنبال تسهیلات لازم برای مدیریت و کاهش بحران خشکسالی است و به شورای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی پیشنهاد شد تا برای جلوگیری از فروش دام به دلالان توسط عشایر، یک میلیون رأس دام عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور و همکاری تشکل‌های عشایری خریداری شود.

وی افزود: دام خریداری شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور مربوط به ذخایر این شرکت نیست و بلافاصله به بازار عرضه خواهد شد.

رئیس سازمان امور عشایر تصریح کرد: طبق مصوبه شورای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی در روز دوشنبه دوازدهم اردیبهشت، مقرر شد دام عشایر به صورت ترکیبی دام پرواری، داشتی و اصلی به قیمت هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شود و به ازای هر کیلوگرم دام، ۳ کیلوگرم جو یارانه‌ای به دامداران عشایری که دام خود را به این شرکت تحویل داده‌اند، تعلق گیرد.

علایی مقدم همچنین اضافه کرد:تا هفته آینده ایستگاه‌های خرید دام عشایری در مناطق مختلف کشور راه‌اندازی می‌شوند.  این ایستگاه‌ها در سه نقطه اقلیمی راه‌اندازی خواهند شد که در گروه اول با میانگین خشکسالی ۷۵ درصد، ۴۵۰ هزار رأس دام، در گروه خشکسالی دوم ۳۰۰هزار رأس و در گروه سوم که میزان خشکسالی کمتری دارد ۲۵۰ هزار رأس دام از عشایر خریداری خواهد شد. همچنین به ستاد مدیریت بحران کشور پیشنهاد دادیم ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان با سود بانکی حداقل و بازپرداخت ۵ ساله برای حمایت از تامین علوفه عشایر در نظر گرفته شود وحدود ۲ هزار میلیارد ریال برای کمک به تامین علوفه و ۲ هزار میلیارد ریال برای آبرسانی به سامانه‌های عرفی عشایری در نظر گرفته شود که ما پیگیر تخصیص این اعتبارات خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: طبق نظر مراکز تحقیقاتی به ازای هر میلیمتر کاهش بارندگی، یک کیلوگرم از مراتع کاسته می‌شود. عشایر به ۸.۵ میلیون تن علوفه نیاز دارند که یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به صورت دستی و از پس‌چِر باغات و باقی آن از مراتع تامین می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران عنوان کرد: با توجه به کاهش یک میلیون و ۶۰۰ هزار تنی ظرفیت علوفه مرتعی، نیازمند تامین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نهاده دامی برای عشایر هستیم.  با موافقت وزیر جهاد کشاورزی، ۱۰۰ هزار تن نهاده دامی برای دام عشایر تا پایان اردیبهشت توزیع می‌شود و یک میلیون تن نهاده دامی با ارز نیمایی توسط سازمان امور عشایر تامین خواهد شد که قیمت جو دولتی ۲۰۰۰ تومان و جو با ارز نیمایی حدود ۵۵۰۰ تومان خواهد بود.

رفتن به بالا