آیا تخصیص گندم یارانه‌ای نوع 2 واقعا رقابتی است؟

مزرعه گندم
طبق قانون، تخصیص سهمیه گندم یارانه‌ای نوع 2 در کشور باید رقابتی باشد اما سوال این‌جا است که آیا در تخصیص سهمیه‌ها به واحدهای آسیابانی، طبق قانون عمل می‌شود یا خیر؟!
: 1302

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از غلات نیوز در بخش گندم 9 هزار ریالی (گندم یارانه ای نوع 2) شیوه تخصیص به واحدهای آسیابانی تقریبا در همه استان‌های کشور رقابتی است به این صورت که ابتدا یک سهمیه معین به واحدهای آسیابانی تخصیص داده می‌شود و در مرحله دوم هر کارخانه‌ای که موفق به فروش سریع‌تر سهمیه اولیه خود شود، سهمیه دوم را از اداره کل غله استان دریافت خواهد کرد. به گفته تعداد زیادی از مدیران کل غله استان‌ها، بر اساس قانون، این اصل در تخصیص سهمیه رعایت می‌شود اما طبق اظهارات برخی مدیران واحدهای آسیابانی، متاسفانه رقابت در این بخش نه تنها واقعی و سازنده نیست بلکه شکننده و معکوس است چرا که بخش دوم سهمیه در موعد مقرر تحویل داده نشده و عملا با تاخیر به واحدهای آسیابانی اختصاص می‌یابد!
حال این سوال پیش می‌آید که چرا علی‌رغم تاکید بر رقابتی بودن توزیع گندم و فروش آرد در این بخش، متاسفانه برخی استان‌ها در توزیع گندم یارانه‌ای نوع 2، عملکرد و مدیریت ضعیفی دارند؟!
از سال 97، فروش آرد یارانه‌ای نوع 2 تحت پوشش یک سامانه (سامانه فروش آرد سایر مصارف) قرار گرفت و هدف اصلی از ایجاد این سامانه، شفاف‌سازی و کنترل توزیع و فروش آرد در این بخش بوده است درحالی که اتفاقاتی مانند تاخیر در تخصیص سهمیه‌ها، مغایر عملکرد سامانه است.
محمدحسن جلالی، مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور آرد و نان شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفت‌وگو با غلات نیوز در این خصوص اظهار کرد: علی‌رغم اینکه شیوه تخصیص گندم یارانه‌ای نوع 2 به واحدهای آسیابانی استان‌ها رقابتی است، در برخی استان‌ها شاخص‌ها و عملکرد واحدهای آسیابانی هم لحاظ می‌شود به این صورت که اگر یک واحد آسیابانی از سابقه خوبی در استان برخوردار باشد، ما این اختیار را به ادارات کل غله استان‌ها داده‌ایم که به عنوان سهمیه اول، میزان گندم بیشتری به این واحد تخصیص داده شود.
وی در واکنش به انتقاداتی که پیرامون تخصیص ناعادلانه سهمیه از سوی برخی آسیابانان مطرح می‌گردد، تصریح کرد:  اگر عدم رعایت ضوابط در تخصیص سهمیه گندم یارانه‌ای نوع 2 از سوی استان‌ها اتفاق بیفتد، مورد تایید ما نخواهد بود و در صورتی که واحد آسیابانی از نحوه عملکرد اداره کل غله استان خود در این خصوص ناراضی است، شکایت خود را به شرکت بازرگانی دولتی ایران انتقال دهد و ما بعد از بررسی سامانه و در صورت صحت این موضوع، دستور تخصیص سهمیه را به استان مربوطه خواهیم داد.

رفتن به بالا