هندوانه روی دست کشاورز ماند/هزینه زیاد کرایه کامیون دسترنج کشاورزان را می‌بلعد یک کشاورز کرمانی گفت:

قیمت هندوانه آنقدر کم و کرایه کامیون‌ها آنقدر زیاد است که مجبور شدم بار هندوانه را به جای کرایه به راننده بدهم.

هندوانه
به گزارش کشاورزان پرس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حال و روز این روزهای هندوانه و پیازکاران جنوب کشور اصلا خوش نیست، آنها محصولی را که بعد از زحمت فراوان و در شرایط کم آبی برداشت می‌کنند، پول کرایه‌شان را هم در نمی‌آورد که مجبورند محصول خود را رها کنند، یا محصول را به جای کرایه به راننده کامیون بدهند، ماجرا زمانی جالب می‌شود که همین محصولات در بازار تهران به 10 برابر قیمت یعنی 1000 درصد گرانتر به فروش می‌رسد.
: 1336

علیرضا دژکامه کشاورز کرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: محصول هندوانه در دستشان مانده و خریداری برایش نیست، قیمت کیلویی 500 تومان است که این قیمت،‌کفاف هزینه‌هایشان را هم نمی‌کند.

وی گفت: کشاورزان مجبور می شوند به امید فروش در بازارچه های مرزی یا صادرات به عراق محصول هندوانه خود را به مرزهای «بوستان» در مرز خوزستان یا مرزهای «مریوان» و «شلمچه» ببرند که آنجا هم بازار فروش ندارد.

این کشاورز کرمانی فیلمی از تجمع و معطلی کامیون‌های هندوانه در مرز بوستان ارسال کرده که نشان می‌دهد کشاورزان از این وضع بسیار ناراحت بوده و گلایه دارند.

دژکامه همچنین از بالا بودن نرخ کرایه بار هم گفت: هزینه حمل بار یک کامیون 25 تنی یک میلیون و 300 هزار تن است که بیشتر از پول هندوانه است.

وی گفت: «یک کامیون 25 تنی هندوانه را از کرمان به مقصد مهاباد ارومیه فرستادم که هزینه حمل یک میلیون و 300 هزار تومان شد و مجبور شدم کل هندوانه را به جای کرایه به راننده بدهم.»

این کشاورز با بیان اینکه چنین وضعیتی امروز در پیازکاران منطقه هم هست، گفت: پیازکاران هم به دلیل قیمت پایین این محصول محصول را رها کردند و یا در انبارها پوسید.

سازمان مرکزی تعاون روستایی که طبق قانون زمانی که کشاورزان ضرر می‌کنند، باید محصول آنها را خریداری کند، پیاز را کیلویی 600 تومان خرید.

رفتن به بالا