مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی در گفت‌وگو با روستانیوز:

سالانه ۱۴۰ تا ۱۵۰هزار تن ماهی قزل‌آلا در کشور تولید می‌شود

ماهی قزآالا
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی هم از تولید سالانه ۱۴۰ تا ۱۵۰هزار تن ماهی قزل‌آلا در کشور خبر داد و اظهار کرد: گزارش دقیقی از میزان تلف‌شدن محصولات دریایی در زنجیره سرد آبزیان وجود ندارد، چراکه به‌علت قیمت بالای این محصولات به‌صورت مرتب آن‌ها را از یک ماشین به ماشین دیگر منتقل می‌کنند تا از مبدأ به مقصد برسند، اما در برخی موارد نیز خودروها تصادف می‌کنند یا در راه خراب می‌شوند که این امر باعث از بین رفتن آبزیان می‌شود.
: 1392

آرش نبی‌زاده در گفت‌وگو با کشاورزان پرس به نقل از «روستانیوز» با اشاره به ویژگی‌های یک ماهی تازه و سالم ادامه داد: ماهی تازه از رنگ پوست، طعم، بوی متصاعد شده از آن و دیگر خواص ظاهری قابل‌تشخیص است. از سوی دیگر، ماهی تازه بافت سفتی دارد، اما بافت ماهی کهنه زود از بین می‌رود و متلاشی می‌شود. البته در درجه اول باید به تاریخ درج شده بر روی بسته‌بندی ماهی‌ها اعتماد کنیم، اما در برخی از موارد مشاهده شده است که تاریخ تولید محصول را دستکاری می‌کنند که این امر باعث کاهش کیفیت محصولات دریایی می‌شود؛ البته در این حوزه، دامپزشکی باید پاسخگو باشد.
وی با تأکید بر این‌که زنجیره سرد آبزیان در کشور ما کامل است، گفت: ماهیان به محض صید شدن به کارخانه ارسال شده و پس از وزن‌گیری و فرآوری، منجمد می‌شوند و پس از آن به بازار عرضه می‌شوند، اما در برخی از موارد عده‌ای سودجو ماهیانی را که کیفیت پایینی دارند، دو و سه‌ باره وارد چرخه مصرف می‌کنند که این امر موجب نارضایتی مشتریان شده است. 

تنها ۲۰۰خودروی کددار در حوزه حمل و نقل آبزیان وجود دارد
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی اذعان داشت: شرایط آب و هوایی در استان‌های مختلف کشور تأثیری در روند زنجیره انتقال آبزیان ندارد، زیرا استانداردهایی در این حوزه تدوین شده که باید رعایت شوند و درصورت عدم‌رعایت این استانداردها خواه‌ناخواه آبزیان از چرخه مصرف خارج می‌شوند، زیرا این محصولات فسادپذیری بالایی دارند و به‌همین دلیل باید به شرایط نگهداری آن‌ها دقت کرد. 
وی با اعلام این‌که درحال‌حاضر تنها ۲۰۰خودروی کددار در سیستم حمل و نقل آبزیان کشور وجود دارد، گفت: این آمار با توجه به حجم تولیدات محصولات آبزی بسیار پایین است. 
نبی‌زاده عنوان کرد: از آن‌جایی که این سیستم حمل و نقل در اختیار دلالان است، این افراد باید ماشین‌آلات خود را در این حوزه بسیج کنند تا کیفیت توزیع محصولات دریایی ارتقاء یابد. البته دولت نیز باید تسهیلات لازم را فراهم کند تا خودروهای جدیدی برای ورود به بخش حمل و نقل و زنجیره سرد آبزیان فراهم شود.

رفتن به بالا