اجرت معکوس با ایجاد ۲ هزار و ۴۲۰ شغل در روستاهای ساوه

باغ انار
ظرفیت های چشمگیر حوزه کشاورزی و تولید محصولات زراعی، باغی، گلخانه ای و دامی در سایه حمایت های به عمل آمده برای شکوفایی هرچه بیشتر این بخش ها از عوامل اساسی رونق اشتغال، مهاجرت معکوس و آبادانی روستاهای شهرستان ساوه در هشت سال گذشته به شمار می آید.
: 1420

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از  ایرنا، این شهرستان از نظر اقلیمی دارای ۲ نوع آب و هوای گرم و خشک و معتدل است و در همه نقاط آن به دلایلی از جمله کمبود آب، فعالیت های فراگیر کشاورزی انجام نمی شود اما ۱۳۵ هزار هکتار سطوح باغی و زراعی با کشت های متنوع و در صدر آنها انار نامدار ساوه سبب شده است تا در کنار حمایت و مشوق هایی که بخش دولتی ارائه می کند، در هشت سال اخیر بر حجم تولیدات کلی محصولات و همچنین ضریب اشتغال و توسعه صنایع تبدیلی افزوده شود.

حوزه های باغی و زراعی شهرستان ساوه به طور طبیعی با ۲ خطر سرمازدگی اوایل بهار و خشکسالی و کم بارشی مواجه هستند و مصداق این ادعا هم وقوع سرمای فروردین سال ۹۵ بود که سبب شد بیش از نیمی از باغات انار این شهرستان کف بُر شوند و صاحبان آنها برای باردهی و شکوفایی مجدد، چهار سال صبر کنند.

این شهرستان علاوه بر اینکه در تولید انار خود را به عنوان یک برند معتبر مطرح کرده است، در زمینه توسعه باغات پسته و زیتون هم با توجه به شرایط اقلیمی مناسب برای پرورش این درختان نیز خیزهایی برداشته است و در سالهای آینده کم کم پسته و زیتون ساوه هم در میان بسته های فروشگاهی خودنمایی خواهد کرد.

اما فقر منابع آبی، نوسان بارش های سالانه و کم رمق شدن منابع آب زیرزمینی دشت های مرکزی و نوبران همواره یک خطر جدی برای کشاورزی شهرستان ساوه محسوب می شود که در دهه های اخیر سبب ایراد خسارت بر باغات و تولیدات زراعی شده است با این حال، وجود سد الغدیر با ظرفیت ۲۸۷ میلیون مترمکعب برای کشاورزان و باغداران ساوجی یک نعمت محسوب می شود و هربار که ذخایر این سد در حد مطلوب باشد، رونق فعالیت ها تولیدی در دشت مرکزی ساوه را شاهد هستیم.  

صنعتی بودن ساوه البته آثار خود را در بخش کشاورزی هم نشان داده است به گونه ای که اکنون برخی از کارخانه ها با هدف فرآوری انار و تولید کنستانتره این محصول تاسیس شده اند و همچنین یکی از بزرگترین شهرهای گلخانه ای کشور در آوه (شهری واقع در ۲۰ کیلومتری جنوب ساوه) در تولید محصولاتی چون گل های زینتی، توت فرنگی و فلفل فعالیت و حتی صادرات هم دارد.

شهرستان ساوه دارای ۲۰۵ روستا در بخش های مرکزی و نوبران است و در سالهای اخیر عواملی چون حمایت دولت برای توسعه و آبادانی زیرساخت های روستایی از جمله اجرای طرح های هادی، راه، شبکه های ارتباطاتی و گازرسانی از یک سو و تقویت بنیه های تولیدی به خصوص در حوزه صنایع تبدیلی و رونق کشاورزی و اشتغال سبب شد تا روند مهاجرت به روستاها معکوس شود.

بخش کشاورزی ساوه در هشت سال اخیر

بر اساس اعلام رئیس اداره جهاد کشاورزی ساوه از سال ۹۲ به این سو با حمایت های به عمل آمده سطح زیر کشت باغات انار این شهرستان از هشت هزار و ۶۰۰ هکتار به ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار افزایش یافت.

«حسن شریفی» به ایرنا، گفت: در این مدت یک هزار و ۵۰۰ هکتار بر سطوح باغات انار ساوه اضافه شد که این باغات جدید ۲۵ هزار و ۵۰۰ تن به ظرفیت انار تولیدی این شهرستان افزود و به طور میانگین سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن محصول در این شهرستان تولید می شود که بخش زیادی از آن روانه کارخانه های تولید آبمیوه و کنستنانتره می شود و موارد مصرف دیگری از جمله تازه خوری یا تولید رب انار و لواشک هم دارد.

وی همچنین رویکرد کشاورزان این شهرستان به کاشت درختان پسته با توجه به شرایط سازگار آب و هوایی متناسب با این محصول را از عوامل توسعه پسته کاری عنوان کرد و گفت: اکنون سه هزار و ۵۰۰ هکتار باغ پسته مثمر در ساوه وجود دارد.

به گفته او یک هزار و ۷۰۰ هکتار از باغات پسته شهرستان ساوه در هشت سال اخیر احداث شده است که سالانه تا ۲ هزار تن محصول را به ظرفیت کل تولید اضافه می کند.

شریفی همچنین از رویکرد جهاد کشاورزی به کشت و تولید محصول زیتون در ساوه اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر با تلاش کشاورزان افزون بر ۷۵۰ هکتار باغ زیتون در این شهرستان ایجاد شده است که سالانه ۷۵۰ تن محصول تولید می کند و سیر توسعه زیتون کاری هم رو به گسترش است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساوه توسعه گلخانه های تولید سبزی،  صیفی و گل های زینتی را از دیگر فعالیت های صورت گرفته در مدت یاد شده عنوان کرد و افزود: اکنون ۲۸ هکتار سطوح گلخانه ای به خصوص در منطقه آوه تاسیس شده است که زمینه اشتغال حدود ۲۰۰ نفر از ساکنان مناطق روستایی را مهیا کرده است.

وی همچنین توسعه واحدهای دامپروری در دوران فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم را در این شهرستان از عوامل اصلی مهاجرت معکوس یا جلوگیری از مهاجرت دست کم ۲۰۰ خانوار روستایی ساوه عنوان کرد.

به گفته شریفی در هشت سال اخیر ۱۸۰ واحد دامداری با ظرفیت ۲۰ هزار راسی در شهرستان ساوه احداث شد که زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر را فراهم کرده است.

مهاجرت معکوس با ایجاد ۲ هزار و ۴۲۰ شغل در روستاهای ساوه
 گلخانه آوه

ایجاد پنج واحد پرورش ماهی قزل آلا با ظرفیت تولید سالانه یک هزار و ۶۰۰ تن از دیگر فعالیت های بخش کشاورزی شهرستان ساوه در هشت سال گذشته است که شریفی به آن اشاره کرد.

وی گفت: در این مدت ۳۸ فقره پروانه تاسیس و بهره برداری در زمینه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در مناطق روستایی شهرستان ساوه نیز صادر شد که عاملی تاثیرگذار و انگیزشی در ماندگاری جمعیت روستایی و ممانعت از مهاجرت آنها به شهر محسوب می شود.

با توجه به کم آبی، کم بارشی و فقر منابع زیرزمینی دشت های ساوه و نوبران، توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار و مدرن از راهبردهای اصلی مسئولان ساوه و استان مرکزی محسوب می شود که در این خصوص به گفته رئیس جهاد کشاورزی این شهرستان چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی به سامانه نوین آبیاری تجهیز شده اند که نقش مهمی در مصرف بهینه و جلوگیری از هدررفت آب دارد.

شریفی اظهار داشت: با انجام فعالیت هایی از قبیل ساخت کانال و لوله گذاری بیش از سه هزار و ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی در هشت سال گذشته تجهیز و نوسازی شدند که هم در این مورد و هم در زمینه اجرای سیستم های آبیاری مدرن از سوی دولت حمایت های یارانه ای به عمل آمده است.

وی گفت: در این مدت همچنین ۹۳ رشته از قنوات این شهرستان لایروبی و مرمت شد.

تسهیلات اعطایی برای توسعه کشاورزی و جبران خسارت ها

سرمازدگی، خشکسالی، سیل و سایر آفات از جمله آسیب هایی هستند که همواره بخش کشاورزی به خصوص باغات شهرستان ساوه را تهدید می کند و آنگونه که در مقدمه گزارش گفته شد حتی در سال ۹۵ بیش از نیمی از نارستان های ساوه به دلیل سرمای شدید فروردین کف بُر شدند اما دولت هم در این میان یک حامی جدی برای جبران خسارت ها بود و در کنار آن تسهیلاتی بلاعوض هم برای سایر فعالیت ها و توسعه کشاورزی ارائه کرد.

طبق اعلام رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساوه در هشت سال اخیر و در مجموع یک هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش کشاورزی انجام شده است.

شریفی اظهار کرد: از سویی دولت برای اجرای سامانه های نوین آبیاری در شهرستان ساوه ۵۱۷ میلیارد ریال و برای اجرای طرح های آب رسانی و تجهیز اراضی (لوله گذاری، احداث کانال و تسطیح) نیز ۷۲ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت شد.

وی گفت: ۴۸ میلیارد ریال برای لایروبی قنوات و ۹۰ میلیارد ریال هم برای توسعه گلخانه های سبزی و گل های زینتی این شهرستان از سوی دولت تدبیر و امید به بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان ساوه پرداخت شد.   

وی همچنین پرداخت تسهیلات برای جبران خسارت های ناشی از خشکسالی و سرمازدگی در بخش مدیریت بحران و همچنین استمهال دیون کشاورزان از سوی دولت را حمایتی دیگر از این قشر برشمرد و گفت: در این راستا افزون بر ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به خسارت دیدگان پرداخت شد.

شریفی اظهار داشت: از دیگر خدماتی که در این هشت سال برای توسعه بخش کشاورزی شهرستان ساوه ارائه شد، می توان به توزیع ۱۹۵ هزار و ۸۰۰ تن نهاده دولتی در بخش دام و طیور با نرخ ارز ترجیحی اشاره کرد.

به گفته او، توزیع ۲۱ هزار تن انواع بذر و ۶۴ هزار تن کودهای شیمیایی نیز از دیگر خدمات ارائه شده به بهره برداران کشاورزی شهرستان ساوه در طول فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم است.

وی گفت: در زمینه توسعه مکانیزاسیون نیز ۲۳۹ میلیارد ریال تسهیلات به افراد متقاضی با هدف خرید تراکتور و سایر ادوات مورد نیاز کشاورزی پرداخت شد.

اشتغالزایی برای ۲ هزار و ۴۲۰ نفر و سیمای کنونی تولیدات کشاورزی ساوه

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت: در هشت سال اخیر ۱۵۲ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستائی و فراگیر عمومی در بخش دام به متقاضیان اجرای طرح در این مناطق پرداخت شد.

به گفته شریفی از محل منابع صندوق توسعه ملی نیز ۴۸ میلیارد ریال تسهیلات از سوی دولت به متقاضیان پرداخت شد و میزان تسهیلات اعطایی برای توسعه مشاغل خانگی در میان خانواده های بهره برداران بخش کشاروزی این شهرستان نیز سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بوده است.

وی گفت: در مجموع با طرح هایی که از محل این تسهیلات احداث شد، ۲ هزار و ۴۲۰ نفر از ساکنان روستاهای ساوه دارای شغل شدند که فهرست آنها در سامانه رصد به ثبت رسیده است.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساوه در پایان وضعیت فعلی تولید محصولات مختلف در این شهرستان را یادآور شد و گفت: با حمایت های دولت و پای کار بودن کشاورزان اکنون ۴۸ هزار و ۲۰۰ تن فرآورده های دامی از قبیل گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ،  شیر و عسل در این شهرستان به صورت سالانه تولید می شود.

شریفی همچنین تولید سالانه محصولات زراعی مانند گندم، جو، کلزا، یونجه، ذرت، لوبیا و صیفی جات را در این شهرستان ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برشمرد و میزان تولید محصولات باغی از قبیل انار، بادام، پسته و زیتون را هم ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال عنوان کرد.

رفتن به بالا