مشاور وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

اجرای طرح مانع‌زدایی تولید در وزارت جهاد کشاورزی

اجرای طرح مانع‌زدایی تولید در وزارت جهاد کشاورزی
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه تولیدات کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور است، گفت: طرح مانع‌زدایی از تولید در بخش کشاورزی به طور جدی اجرایی و دنبال می‌شود.
: 1428

«مرتضی حنیفه‌زاده» روز دوشنبه در نشست خبری خود درباره مانع زدایی از تولیدات کشاورزی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که در شعار امسال نیز تاکید شد افزود: این طرح رسالت‌ مبتنی بر مشارکت مردم در فعالیت‌های کشاورزی دارد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: اصول عملیاتی این طرح مکانیزه کردن کشاورزی، مردمی شدن کشاورزی، رفع گلوگاه‌های اصلی تهدیدات، پرهیز حداکثری از تصدی‌گری و شناسایی، احیا و ارتقای زنجیره کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه این طرح دارای کمیته مرکزی با اعضای تشکیل دهنده کارآفرینان جهادی، پیشکسوتان متعهد، جوانان متخصص و افراد صاحب‌نظر است تصریح کرد: اهداف اصلی طرح پشتیبانی از پتانسیل مردمی کشاورزی و رفع موانع از طریق پیگیری امور، تسهیل روندها، شفافیت در اخذ مجوز، دریافت تسهیل‌گر، شبکه‌سازی اشتغال‌های خرد مردمی در زنجیره‌های ارزش افزوده و رعایت زنجیره فعالیت در هر عرصه است.

حنیفه زاده گفت: کمیته بررسی قوانین، کمیته ارتباطات مردمی، کمیته بررسی بازخوردها، کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی، کمیته تدوین کتابچه خدمت و کمیته تدوین راهبرد چرخه دانش و همچنین کمیته مشارکت سازی کشاورزی ساختار عملیاتی این طرح است.

وی افزود: انتظار می‌رود نتایج حاصل از طرح تحقق الگوی پیشرفت مشارکتی، شناسایی موانع مشکلات قانونی، مردمی شدن اقتصاد از طریق کشاورزی، پیگیری و انعکاس در ابعاد قوانین، ابلاغیه‌ها، بخشنامه‌ها و همچنین شناسایی و معرفی افراد مخل تولید با مصادیق ترک فعل باشد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در مانع‌ زدایی تولید از ورود قوه قضاییه در صورت شناسایی افراد مانع‌ تراش در بخش تولید خبرداد و گفت: این موضوع بسیار جدی است هر فرد در هر سمتی باشد در صورت ایجاد مانع به قوه قضاییه برای برخورد قانونی معرفی می‌شود.

حنیفه‌ زاده افزود: برای اجرای این طرح ، از این پس هر فرد در هر سمتی در صورت ایجاد مانع به قوه قضاییه برای برخورد قانونی معرفی می‌شود.

حذف امضاهای طلایی در سامانه سماک

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: سامانه سماک از سال ۹۵  راه‌ اندازی و امسال این سامانه تکمیل شده است که مشارکت مردمی را به دنبال دارد.

حنیفه‌ زاده با بیان اینکه سامانه سماک صدور مجوزهای توسعه، بهسازی و نوسازی را در اختیار کشاورزان و بهره برداران بدون اتلاف وقت منجرمی شود تصریح کرد: این مجوزها شامل تمام حوزه‌ های فعالیت بخش کشاورزی از جمله واحدهای دامپروری صنعتی و نیمه صنعتی، گیاهان دارویی، گلخانه ها، گیاه‌پزشکی، صنایع تبدیلی و غذایی، پروانه مرتع‌داری، نشان حد مجاز آلاینده‌ها می شود.

وی از دیگر مزایای سامانه سماک را حذف مکاتبات و بروکراسی‌های اداری، افزایش سلامت در سطوح مختلف، کاهش تردد و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ایجاد عدالت در بهره‌مندی در تمام مناطق، کاهش ۸۰ درصدی زمان انجام فرایندهای اداری، اخذ تعرفه‌ ها به صورت الکترونیکی، کنترل و نظارت بر امور، ایجاد یکپارچگی در اطلاعات و اعمال سیاست‌ های یکسان برشمرد و گفت: حذف امضا های طلایی از مهمترین دستاوردهای سامانه سماک است.

وی افزود: سامانه سماک بهترین، سریع‌ترین و امن‌ترین راه ارتباطی تولیدکنندگان بخش کشاورزی با مسئولان حوزه است.

به گفته مشاور وزیر جهاد کشاورزی این سامانه دارای یک هزارو ۲۰۰ کاربر سازمانی، ۴۴۰ هزار عضو، ۱۸۰ فرایند ، ۵۲۷ هزار متقاضی است که تاکنون کارهای ۱۰۵ هزار متقاضی در حال انجام است و ۴۲۲ هزار متقاضی تعیین تکلیف شده اند.

وی اضافه کرد: کاهش زمان صدور مجوز در سامانه سماک سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۳۶ روزکاهش یافته است این بدان معناست که در سال ۹۸ مدت زمان صدور مجوزها ۷۰ روز بود که اکنون به ۳۴ روز رسیده است و مراحل اجرای کار در هر مرحله قابلیت رصد و پیگیری دارد.

حنیفه زاده گفت: همچنین مجوزهای این سامانه دارای شماره و بارکد است که اعتبار پروانه فعالیت کشاورزان را اعلام می کند.

رفتن به بالا