به علت عملیات مبارزه با ملخ

چرای دام در سه هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی خراسان شمالی ممنوع شد

 چرای دام در سه هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی خراسان شمالی ممنوع شد
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: عملیات مبارزه با ملخ از طریق سمپاشی در سه هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی این استان انجام شد و به همین علت چرای دام در این عرصه ها تا یک ماه ممنوع است.
: 1478

محمد رضایی روز دوشنبه در گفت و گو باکشاورزان پرس به نقل از خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در مبارزه با ملخ در عرصه های طبیعی با استفاده از پرچم، هشدارهای لازم به کشاورزان و دامداران داده می شود اظهار داشت: پرچم قرمز نشان دهنده مبارزه با ملخ است تا دامداران از چرای دام در این محدوده خودداری کنند.

وی افزود: در یک هفته اخیر در عرصه های طبیعی مانه و سملقان، شیروان، اسفراین، فاروج و بجنورد با ملخ مبارزه شده است که از مجموع کل سطح مبارزه هزار و ۲۵۰ هکتار مربوط به شهرستان اسفراین است.

وی با بیان اینکه طبق پیش بینی سطح مبارزه با ملخ در عرصه های منابع طبیعی استان به حدود ۱۰ هزار هکتار خواهد رسید اظهار داشت: در سال گذشته نیز در سطح ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار از عرصه های استان با ملخ مبارزه شده بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : ۱۲ کانون ملخ بومی از نوع مراکشی در ارتفاعات و عرصه های منابع طبیعی در این استان شناسایی شده بود که هم اکنون باید در این کانون ها مبارزه انجام شود.

رضایی افزود : ملخ هایی که در ارتفاعات و عرصه های منابع طبیعی استان هستند از نوع بومی و مراکشی محسوب می شوند که سالانه چندین روستا را درگیر می کنند و در سال جاری به علت خشکسالی و فقر مراتع احتمال ریزش بیشتر ملخ در استان وجود دارد.

وی گفت: کشاورزان و دامداران به محض مشاهده ملخ با تراکم بالا در اماکن نسبت به اطلاع‌رسانی به مراکز خدمات جهاد کشاورزی مربوطه اقدم کنند.

نیاز ۵۵ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با ملخ و سن گندم

وی اظهار داشت: هم اینک به ۵۵میلیارد ریال اعتبار برای خرید سم و سایر لوازم برای سمپاشی در عرصه های طبیعی برای مبارزه با ملخ و سن گندم در اراضی رها شده مورد نیاز است.

وی خاطرنشان کرد : با توجه به این که ملخ ها  زمستان گذرانی در ارتفاعات دارند، از اوایل اسفندماه فعالیت خود را به نوعی در ارتفاعات شروع می کنند و به دلیل سخت گذر بودن تردد در مناطق ارتفاعی استان، مبارزه با آفات ملخ نیز با کندی  انجام می شود.

رضایی از مسوولان استان خواستار تامین اعتبار برای این مهم شد و گفت: باید هم اکنون با ملخ در عرصه های منابع طبیعی مبارزه کنیم تا به مزارع ورود پیدا نکنند چرا که خسارت زیادی وارد خواهند کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی  مبارزه با آفات ملخ را بر عهده بخش دولتی اعلام کرد.

رضایی در ادامه افزود: ۳۰  هزار هکتار از گندمزارهای کم‌بازده در اراضی دیم این استان رها شده اند که علیه سن گندم باید سمپاشی شوند، که مبارزه در این اراضی نیز بر عهده بخش دولتی است.

وی گفت: سمپاشی اراضی رها شده برای کشاورزان توجیه اقتصادی ندارد آنان این زمین ها را رها کرده اند و برای خرید سم، سمپاش، قطعات یدکی، تعمیرات قطعات یدکی نیاز به اعتبار داریم که خواستار اختصاص به موقع آن هستیم.

رضایی افزود: اگر در دیمزارهای رها شده سمپاشی نشوند سن ها به راحتی در گندمزار ها تغذیه و تخم گذاری می کنند و در نتیجه جمعیت سن پوره از افزایش چند برابری برخوردار خواهد شد.

وی اظهار داشت: سن های پوره از گندمزار ها برای تابستان گذرانی و زمستان گذانی به سمت ارتفاعات حرکت خواهند کرد و اگر هم اینک مبارزه نشود جمعیت سن گندم برای سال آینده بسیار افزایش خواهد یافت.

امسال ۱۵۰ هزار هکتار از کشتزارهای استان زیر کشت گندم رفته است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

براساس آمار رسمی حدود ۵۹ درصد از پهنه این استان ۲۸ هزار کیلومتر مربعی واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تاثیر این پدیده است.

بر اساس شاخص اس.پی.آی (ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎرش اﺳﺘﺎﻧﺪارد شده) در بازه ۱۰ ساله تا پایان اسفند ماه سال گذشته، بیش از نیمی از مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفت به طوری که هم اکنون ۱۳.۱ درصد از گستره استان درگیر خشکسالی بسیار شدید، ۱۳.۹ درصد تحت تاثیر خشکسالی شدید، ۱۶.۱ درصد خشکسالی متوسط و ۱۵.۶ درصد خشکسالی خفیف است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

رفتن به بالا