مدیرکل محصولات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی:

پیاز در جنوب کرمان بیش از برنامه ابلاغی کشت شده است

پیاز
مدیرکل محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام‌کرد: امسال برنامه کشت پیاز در جنوب کرمان در سطح پنج‌هزار و ۵۰۰ هکتار ابلاغ شده، این در حالی است که کشت این محصول در سطح ۱۵ هزار و ۲۰۰ هکتار انجام شده است.
: 1482

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از روز یکشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «حسین اصغری» در واکنش به خبرها و کلیپ‌های منتشر شده در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی در زمینه مشکلات مازاد تولید پیاز در جنوب کرمان، افزود: برنامه کشت محصولات سبزی و صیفی به صورت فصلی به استان‌ها ابلاغ و در استان‌ها نیز سهم و نقش هر شهرستان و مراکز خدمات تعیین و به مناطق ابلاغ می‌شود.

مدیرکل محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که آنچه به صورت مشخص در مورد پیاز اتفاق افتاده، کشت بیش از برنامه ابلاغی در منطقه جنوب کرمان است، گفت: برنامه پنج هزار و ۵۰۰ هکتاری (زمستانه و بهاره) کشت پیاز در این منطقه که برای تولید ۳۲۰ هزار تن محصول ابلاغ شده، در سطح ۱۵ هزار و ۲۰۰ هکتار با تولید ۸۶۵ هزار تن اجرا شده است.

اصغری با اشاره به این‌که مازاد محصول تولیدی امکان مصرف داخل را نداشته و از سوی دیگر زیرساخت‌های صادراتی نیز توان صادرات این حجم محصول را ندارد، خاطرنشان‌کرد: با پیگیری‌های انجام شده و بر اساس آمار گمرک، ۴۸۶ هزار تن پیاز در سال ۱۳۹۹ صادر شد، در حالی که متوسط صادرات سه ساله صادرات پیاز – از سال ۹۶ تا ۹۸ – معادل ۲۹۲ هزار تن بوده است و مقداری نیز توسط بخش خصوصی در سردخانه‌ها نگهداری می‌شود.

خرید ۶۸ هزار تن پیاز توسط سازمان تعاون روستایی

وی، هدف از خرید تضمینی محصولات کشاورزی را کاهش ضرر و زیان کشاورزان بر اساس کف هزینه‌های تولید عنوان کرد و افزود: بر اساس قانون افزایش بهره‌وری و تبصره ۶ ماده ۶ این قانون، خریدهای تضمینی در محصولات غیر اساسی منوط به پذیرش الگوی کشت از طرف کشاورزان و تولیدکنندگان است.

این مسوول با بیان این‌که در وضعیت کنونی و با تصویب قیمت‌های فعلی نرخ خرید تضمینی، شاهد اجرا نشدن برنامه و افزایش بی‌رویه کشت هستیم، تاکید کرد: بدیهی است هرگونه افزایش غیرمتعارف قیمت تضمینی موجب بالا رفتن سطح زیرکشت پیاز در سال‌های آتی می‌شود که علاوه بر ایجاد ضرر و زیان به کشاورزان، موجب هدر رفت منابع عمومی خواهد شد.

اصغری یادآور شد: تاکنون نزدیک به ۶۸ هزار تن پیاز توسط سازمان تعاون روستایی از کشاورزان استان هرمزگان و جنوب کرمان خریداری شده است.

اتصال جنوب کرمان به شبکه ریلی، راهکار حل مشکلات حمل و نقل

مدیرکل محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی درباره مشکل حمل و نقل و کمبود کامیون برای حمل محصول به بازار، گفت: مشکلات ساختار حمل و نقل در منطقه جنوب کرمان در حوزه وظایف وزارت جهاد کشاورزی نیست، ضمن آن که عدم رعایت برنامه و کشت سه برابری، مشکل حمل و نقل را تشدید کرده است.

وی ادامه‌داد: شاید منطقی‌ترین راه موجود، اتصال جنوب کرمان به شبکه ریلی باشد تا بتواند مشکلات حمل و نقل جاده ای را کاهش دهد.

اجرای الگوی کشت نیازمند الزام‌های قانونی و اجرایی

اصغری افزود: اجرای الگوی کشت به دلیل ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در کنار مسائل فنی نیازمند الزام‌های قانونی و اجرایی و تشریک مساعی سایر دستگاه‌ها است که تاکنون محقق نشده است.

به گزارش ایرنا، طبق آمارها در سال ۹۷ حدود ۳۴۲ هزار تن پیاز به ارزش ۱۲۴ میلیون دلار و سال ۹۸ نزدیک ۳۹۵ هزار تن پیاز به ارزش ۱۰۸ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد و پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۹ بیش از ۴۰۰ هزار تن پیاز به کشورهای هدف صادر شده باشد.

رفتن به بالا