معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمدخبرداد:

معرفی سه روستای هدف صنایع دستی در استان کهگیلویه و بویراحمد

صنایع دستی
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از معرفی سه روستای هدف صنایع دستی در این استان برای نخستین بار خبرداد.
: 1523

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایرنا، محمدکاظم رحمانی روز شنبه اظهار داشت: این سه روستا شامل رودشتی و میمند در بخش پاتاوه شهرستان دنا و سربیشه در شهرستان گچساران است. 

وی افزود: دلیل تعیین و معرفی این سه روستا آن است که حدود ۹۵ درصد جمعیت آنها بافنده بوده یا در زمینه صنایع دستی مهارت دارند. 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مراحل ثبت ملی این سه روستای استان به عنوان هدف صنایع دستی در حال پیگیری از طریق وزارت میراث فرهنگی است. 

رحمانی عنوان کرد: ثبت ملی سه روستای کهگیلویه و بویراحمد به عنوان هدف صنایع دستی موجب پرداخت تسهیلات برای توسعه صنایع دستی و افزایش تولیدات آن در این مناطق و حمایت بافندگان و صاحبان مهارت صنایع دستی به لحاظ تأمین زیرساخت‌ های مورد نیاز می شود. 

وی ابراز داشت: حدود ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی در رشته ‌های مختلف در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تنها ۵۰ درصد آنها فعال هستند. 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینک ۱۶ هزار بافنده صنایع دستی در این استان در رشته ‌های مختلف از جمله گلیم‌ بافی، چرم ‌دوزی، دوخت و طراحی البسه محلی و جاجیم بافی فعالیت می‌ کنند. 

رحمانی اظهار داشت: میزان تولید سالانه انواع صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد ۲۰ هزار مترمربع است. 

وی افزود: عمده ترین مشکل موجود بر سر راه توسعه صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد کمبود بازارچه صنایع دستی است به طوری که هم اینک تنها یک بازارچه صنایع دستی به صورت موقت در شهر یاسوج مرکز این استان فعالیت می کند. 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: راه اندازی پنج بازارچه صنایع دستی در این استان در حال پیگیری بوده و در صورت تصویب نهایی ۲ مورد از آنها در شهرستان‌ های بویراحمد و دنا از محل اعتبارات ملی راه اندازی می شود. 

رحمانی عنوان کرد: بزودی دوره ‌های آموزشی صنایع دستی برای یک هزار و ۵۰۰ نفر در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود و برای آموزش این تعداد نیز از ظرفیت ۶ آموزشگاه بخش خصوصی استان استفاده خواهد شد. 

رفتن به بالا