در گفتگو با ایانا مطرح شد؛

رشد 163 درصدی توسعه گلخانه‌ها در 8 سال اخیر

گلخانه
مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح گلخانه‌های کشور از حدود 8 هزار هکتار در سال اول شروع بکار دولت به بیش از 21 هزار هکتار تا پایان سال 1399 افزایش‌یافته که شاهد رشدی معادل 163 درصد هستیم.
: 1539

 داریوش سالم پور مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با کشاورزان پرس به نقل از خبرنگار ایانا با اشاره به استفاده بهتر و کارامد برای افزایش کمی و کیفیت محصولات کشاورزی، گفت: افزایش جمعیت و نیاز روز افزون به مواد غذایی، محدودیت توسعه زمین های کشاورزی، کمبود منابع آب و محدودیت های اقلیمی باعث می شوند که از شیوه های بهتر و کارآمدتری برای افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی استفاده شود.

سالم‌پور ادامه داد: از جمله راهکارهای اصولی برای این موضوع، به کارگیری آخرین روش ها و فنآوری‌های روز دنیا برای تولید محصول در محیط های کنترل شده گلخانه‌ای است.

وی با تاکید بر ضرورت و اهمیت توسعه گلخانه ها در کشور، تصریح کرد:  با توجه به اینکه کشور ایران عموما دارای اقلیمی خشک و نیمه خشک بوده و آب برای تولید محصولات کشاورزی عامل تعیین کننده و مهمی محسوب می شود طرح توسعه گلخانه های کشور به عنوان یکی از طرح های شاخص و اولویت‌دار وزارت جهاد کشاورزی در برنامه اقتصاد مقاومتی، تصویب و ابلاغ شده است.

به گفته سالم‌پور؛ شعار «تولید محصول بیشتر با مصرف آب کمتر»  نیز توسط سازمان خوار و بار کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) عنوان شده و توسعه گلخانه‌های کشور سهم بسزایی در کاهش مصرف آب خواهد داشت.

مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: مطابق با برنامه ده ساله اقتصاد مقاومتی، میزان 48 هزار و 355 هکتار گلخانه در مناطق مستعد و مناسب کشور ایجاد خواهد شد که بخش زیادی از این سطح با زمینه سازی هدایت کشت محصولات سبزی و صیفی قابل انتقال از فضای باز به محیط های کنترل شده گلخانه ای پیش بینی شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی و حمایت‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته از طریق وزارت جهاد کشاورزی و در دولت‌ یازدهم و دوازدهم، گفت: با توسعه فناوری‌های نوین و روش‌های مدرن کشاورزی، سطح گلخانه‌های کشور از حدود 8 هزار هکتار در سال اول شروع بکار دولت  به بیش از 21 هزار هکتار تا پایان سال 1399 افزایش‌یافته که شاهد رشدی معادل 163 درصد در این زمینه هستیم.

به گفته مجری طرح توسعه گلخانه های کشور؛ توسعه اصولی و پایدار محیط‌های کنترل‌شده گلخانه‌ای و سایبان‌های کشاورزی در مناطق مستعد و مناسب کشور، از برنامه‌های در دست اقدام برای پیشبرد اهداف طرح توسعه گلخانه‌ها است.

وی پیگیری رفع موانع توسعه گلخانه‌ها، تسهیل فرآیندهای صدور مجوزهای گلخانه‌ای، پیگیری تامین اعتبارات و پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت، حمایت از انتقال دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا به کشور را از دیگر برنامه های برنامه‌های پیشبرد طرح توسعه گلخانه‌ها عنوان کرد و یادآور شد: بومی کردن صنعت گلخانه سازی، حمایت از کشاورزان، کارآفرینان و متقاضیان سرمایه گذاری در توسعه واحدهای گلخانه ای بزرگ و یکپارچه، پیگیری تقویت و ساماندهی تشکل‌های مرتبط با گلخانه سازان، پیگیری ایجاد مراکز لجستیک و پایانه های تخصصی صادراتی محصولات گلخانه ای، گسترش ضریب پوشش بیمه سازه و تجهیزات جانبی گلخانه ها از دیگر فعالیت هایی است که در حال برنامه ریزی برای آن هستیم.

به گفته وی؛ گسترش استفاده از عوامل بیولوژیک و تولید محصول سالم و گواهی شده گلخانه ای، استفاده بهینه از منابع محدود آبی کشور و بررسی استفاده از سایر شیوه های تامین آب و همچنین گسترش بکارگیری انرژی های نو و تجدید پذیر در گلخانه ها از جمله اهم سیاست و برنامه ها برای پیشبرد اهداف طرح توسعه گلخانه های کشور است.

 

رفتن به بالا