رها سازی ۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه های مازندران آغاز شد

رها سازی ۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه های مازندران آغاز شد
رها سازی ۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در ۳۱ رودخانه شیلاتی منتهی به دریای مازندر ان از امروز دوشنبه آغاز شده است.
: 1541

به گزارش  کشاورزان پرس به نقل از روابط عمومی شیلات مازندران ،آئین نمادین بارگیری بچه ماهی های سفید از محل مرکز تکثیر و پرورش بچه ماهی شهید رجایی ساری با حضور  مدیرکل شیلات برگزار شد و سپس بچه ماهی ها برای رها سازی طبق برنامه ریزی و با هماهنگی تشکل های صیادی و اتحادیه تعاونی صیادی پره استان به وسیله خودروهای مخصوص حمل و نقل به ۳۱ رشته رودخانه‌ها شامل ۴۰ درصد در شرق ، ۳۰ درصد در مناطق مرکز و ۳۰ درصد در منطقه غرب انتقال یافتند.

مرکز تکثیر ، پرورش و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری که مسئولیت تکثیر بچه ماهیان را بر عهده دارد، لارو های ماهی را پس از پرورش به وزن هشت تا ۹ گرم ، با هماهنگی اتحادیه صیادی پره ،یگان حفاظت آبزیان شیلات و حفاظت محیط زیست در رودخانه های استان رها می کند.

مدیر کل شیلات مازندران در این مراسم گفت : در فصل زمستان سال گذشته و نیز بهار سال جاری ، اکیپ های صید و استحصال تخم ماهی سفید دریای خزر در چند رودخانه مهم شیلاتی در قالب پیمانکاری مستقر شدند و استحصال تخم و انتقال آن به مرکز بازسازی شهید رجایی و سایر مراکز بخوبی انجام شد.

حسن اسحاقی توضیح داد: باتلاش و همت مجموعه کارشناسان و نیروهای مرکز شهید رجایی ساری پس از سه ماه با رسیدن بچه ماهی ها به وزن هشت تا ۹ گرمی ، امروز شاهد آغاز رهاسازی بچه ماهیان تولیدی از مرکز بازسازی به رودخانه‌های منتهی به دریا هستیم.

وی نقش تشکل های صیادی را در رهاسازی بچه ماهیان سفید به رودخانه های شیلاتی مهم توصیف کرد و گفت : خوشبختانه تشکل های صیادی و اتحادیه تعاونی صیادی پره استان در تامین وسیله حمل و نقل بچه ماهیان با تجهیزات هوادهی در کنار شیلات بوده و براساس برنامه ریزی کمیته رهاسازی استان ، از امروز کار انتقال و رهاسازی بچه ماهیان از۸۰ هکتار سطح زیر کشت استخرهای مرکز بازسازی شهید رجایی ساری به ۳۱ رشته رودخانه‌های استان آغاز شد.

مدیرکل شیلات مازندران تصریح کرد: منابع و ذخایرآبزیان دریایی نسبت به دو دهه گذشته به دلایل مختلف کاهش یافته و به همین خاطر به منظور ترمیم ذخایر آبزیان دریایی ، افزایش تولید ،تثبیت اشتغال ،درآمدزایی و تامین بخشی ازپروتیین جامعه تکثیرنیمه مصنوعی ماهی سفید سرلوحه کار شیلات ایران و شیلات مازندران قراردارد .

وی اظهاری امیدواری کرد اقدامات و تلاش های شیلات و تشکل های صیادی دربازسازی ذخایر دریای خزر اثرات مثبت خود را در سبد صیادان در سال های آتی نشان دهد.

طبق آمار شیلات مازندران ، هر ساله ماهی سفید بیش از ۵۰ درصد از صید و بیش از ۶۰ درصد از درآمد صیادان مازندران را به خود اختصاص می دهد چرا که تکثیر طبیعی و مصنوعی و رها سازی این گونه طی یک دهه اخیر سالانه تا ۱۰۰میلیون قطعه نیز رسیده است.

معیشت بیش از چهار هزار و ۲۰۰ ماهیگیر در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در مازندران از طریق صید در دریای خزر تامین می شود.صید ماهیان استخوانی در دریای خزر در مازندران هر ساله از بیستم مهر آغاز می شود و تا اواخر فروردین ادامه می یابد. 

از آنجایی که حدود ۸۰ درصد ماهیان دریای خزر رودکوچ هستند که برای تخم ریزی باید به رودخانه ها مهاجرت کنند، ولی به دلایل مختلف ازجمله برداشت بی رویه شن وماسه، ساخت وسازهای غیرمجازدرحاشیه رودخانه ها و از بین رفتن مسیر مهاجرت ماهیان، زیستگاه های طبیعی ماهیان تخریب شده که همین امرباعث شده تا تکثیر بچه ماهی درمراکزبازسازی برای کمک به توسعه پایدارصیدوصیادی یکی ازاولویتهای کاری شیلات شود.

ورود انواع آلاینده های شهری، صنعتی و کشاورزی به رودخانه ها، برداشت بی رویه و غیر مسئولانه از بستر و تجاوز به حریم رودخانه ها، احداث سد و پل بدون در نظر گرفتن مسیرهای ماهی بر روی رودخانه ها و همچنین وجود صیادان غیر مجاز در مصب و داخل رودخانه ها سبب شده تا زادآوری ماهیان سفید دچار اختلال شود و تکثیر و تولید مصنوعی بچه ماهیان و رهاسازی آنها در دستور کار قرار گیرد.

سابقه تکثیر و تولید مصنوعی بچه ماهیان گرم آبی در مازندران به سال ۱۳۵۲ بر می گردد.

رفتن به بالا