توزیع ۳۲۰۰ تن بذر گواهی شده برنج در سال جاری

توزیع ۳۲۰۰ تن بذر گواهی شده برنج در سال جاری
مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سه هزار و ۲۰۰ تن بذر گواهی شده انواع ارقام پر محصول و کیفی اصلاح شده برنج در سال جاری بین کشاورزان توزیع شد.
: 1559

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از روز چهارشنبه وزارت جهاد کشاورزی، «فرامک عزیزکریمی » با بیان اینکه بذرهای گواهی شده در دو استان گیلان و مازندران بین کشاورزان توزیع شد افزود: در سال زراعی جاری با پرداخت ۴۴۰۵۵ میلیون ریال حدود ۳۲۰۰ تن بذر گواهی شده و اصلاح شده برنج در اختیار حدود ۶۰ هزار شالیکار قرار گرفت.

وی، افزایش ضریب بهره مندی کشاورزان از بذر گواهی شده برنج را جزو برنامه های این دفتر عنوان کرد و اظهارداشت: تلاش بر این است که با معرفی ارقام مختلف و توسعه شرکت های خصوصی تولید کننده، ضریب بهره مندی برنجکاران از بذر گواهی شده از ۸.۵ درصد فعلی به حدود ۲۰ درصد در سال ۱۴۰۵ برسد.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در صورت تحقق این برنامه، تعداد کشاورزانی که می توانند از بذر گواهی شده برنج بهره مند شوند از ۶۰ هزار نفر فعلی به بیش از ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

عزیزکریمی گفت: تنوع بخشی ارقام از نظر کیفی و کمی و حمایت یارانه ای از ابزارهای حمایتی و تشویقی برای شالیکاران کماکان جزو برنامه ها خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: برای تشویق کشاورزان به مصرف بذر گواهی شده برنج، پروژه انتخاب مشارکتی PVS در ۱۰ مزرعه برای دو استان گیلان و مازندران اجرایی شده تا کشاورزان در شرایط مزرعه خود تفاوت ارقام جدید با ارقام موجود را به خوبی ملاحظه کنند.

وی، بذر را کلیدی ترین نهاده در افزایش تولید دانست و افزود: سیاستگذاری و راهبری برنامه ساماندهی تولید بذر برنج با حساسیت و اهمیت خاصی توسط دفتر امور غلات و محصولات اساسی و با همکاری موسسه های تحقیقات برنج و ثبت و کنترل گواهی بذر و نهال و سازمان های جهاد کشاورزی استان ها در حال اجرا است.

رفتن به بالا