خشکسالی و ضرورت مشارکت مردمی برای تامین آب حیات وحش در گچساران

حیات وحش
امسال روزهایی گرم شهرستان گرمسیری گچساران زودتر از هر سال از راه رسیده است و این امر نیاز به مشارکت دوستداران حیات وحش برای تامین آب و عبور از روزگار سخت خشکسالی را ضروری تر کرده است.
: 1570

به گزارشکشاورزان پرس به نقل ازایرنا،این شهرستان در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد دارای آب و هوایی گرم و خشک است که تابستان های آن از اواخر فروردین آغاز و تا اواسط پاییز ادامه دارد اما خرداد امسال هوای برخی مناطق گچساران تا ۴۷درجه سانتیگراد هم رسیده و این  یعنی آخرین ماه بهار هوای این شهرستان کاملا تابستانی بوده است.

دمای هوای گچساران در برخی از روزهای تابستان به ۵۰ درجه سانتیگراد نیز می رسد از این رو جوامع محلی با حمل آب به آبشخورها می توانند به حفظ گنجینه های ارزشمند حیات وحش کمک کنند.

به دلیل کاهش بارندگی های امسال، خشکسالی های پیاپی منابع آبی گچساران کاهش چشمگیر یافته و زیستگاه های وحوش این شهرستان نیازمند توجه بیشتری برای تامین آب است.

در حالی که محدود شدن منابع آب در طبیعت احتمال آمدن وحوش به حاشیه روستاها و نزدیکی مناطق مسکونی را بیشتر کرده مهربانی با گونه های حیات وحش و خودداری از اذیت آنان نیازی ضروری به نظر می رسد.

اگرچه اداره محیط زیست گچساران با ایجاد  آبشخورها و انتقال آب به این مکان ها سعی در تامین آب حیات وحش دارد اما گستره زیاد مناطق حفاظت شده ضرورت مشارکت های مردمی در این مقوله را جدی کرده است.

بارها خاطر نشان شده است که حیات وحش دارای ارزش های ذاتی، زیست محیطی، ژنتیکی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، آموزشی،فرهنگی، تفریحی و زیبایی شناسی بوده و در توسعه پایدار و رفاه انسان نقش محوری دارد به همین دلیل همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های بین المللی و همچنین جامعه مدنی، تشکل های مردمی و افراد غیردولتی، دعوت به مشارکت در این پاسداشت جهانی حیات وحش می شوند.

کوه خامی با مساحت بیش از ۲۶ هزار هکتار، کوه سرخ با ۳۲ هزار هکتار و کوه دیل با ۱۰ هزار هکتار مساحت از جمله مناطق حفاظت شده شهرستان‌های گچساران و باشت محسوب می‌شوند و کبک، تیهو،کل و بز از مهم‌ترین گونه‌های حیات وحش در زیستگاه‌های گچساران هستند.

پیامدهای تشنگی حیات وحش

یک دوستدار حیات وحش در گچساران معتقد است که شکار بی رویه وحوش از یک سو و کاهش بارندگی و خشکیدن بیشتر آبگیرها و چشمه های طبیعی در مناطق مختلف گچساران نابودی تنوع زیستی و کاهش جمعیت آنان را در پی خواهد داشت به همین دلیل حمایت از این موجودات زیبا نشان دهنده مسوولیت پذیری شهروندان است.

فضیل فکوری اضافه کرد:فراهم کردن امکان دسترسی وحوش به آب یکی از وظایف انسانی است که در این سال ها شاهد ایجاد ساخت آبشخورها و مرمت چشمه ها برای تامین آب حیات وحش در گچساران هستیم که اقدامی ارزنده است.

وی اظهار داشت: با توجه به خشکسالی ‌های چند سال اخیر، حیات ‌وحش و پرندگان از تشنگی در رنج هستند و درصورت ادامه بی توجهی احتمال تلف شدن برخی گونه‌های کمیاب و نادر به‌ علت بی‌آبی و بی ‌غذایی وجود دارد.

او از دوستداران محیط زیست گچساران خواست که برای ساخت آبشخور، تهیه علوفه، گندم و ارزن برای حیات وحش و پرندگان مشارکت کنند.

یک دیگر از دوستداران حیات وحش در گچساران می گوید: با توجه به کمبود آب احتمال ورود گونه های حیات وحش به مزارع و روستاهای اطراف مناطق حفاظت شده وجود دارد که همین امر امکان شکار آنان از سوی سودجویان فرصت طلب بیشتر کرده و نیاز است تا اهالی با مشاهده چنین مواردی آن را به محیط زیست گزارش دهند.

تقی محمدی ادامه داد: اگر آب و علوفه حیات وحش تامین نشود به اطراف روستاها و شهرها نزدیک می شوند این یعنی افزایش خطر مرگ ناشی از تصادف در جاده‌ها و افتادن در دام شکارچیان را به دنبال دارد.

نقش مشارکت های مردمی در کمک به حیات وحش

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران می گوید: جوامع محلی نقش مهمی در کمک به تامین آب آشامیدنی حیات وحش در این شهرستان دارند.

ولی رمضانی تاکید کرد: تشکل های مردمی افزون بر نقش ساخت آبشخور در برخی از موارد،آموزش های ترویجی برای کاهش شکار غیر مجاز می توانند در زمینه حمل آب به آبشخورها مشارکت کنند.

وی عنوان کرد:مهمترین دلایل نابودی تنوع زیستی و کاهش جمعیت وحوش دسترسی نداشتن حیات وحش به منابع آبی بویژه در فصل تابستان است.

رمضانی ابراز داشت:از اهالی مناطق روستایی نزدیک مناطق حفاظت شده که در صورت وحوش به نزدیک روستاها از اذیت آنان خودداری کنند.

برنامه های محیط زیست برای حفظ حیات وحش

وی عنوان کرد:احیا و بازسازی آبشخورها و منابع ذخیره آب مناطق حفاظت شده و حمل آب با استفاده از تانکر از برنامه های تامین آب حیات وحش این شهرستان در سال جاری است.

ولی رمضانی اضافه کرد: ۱۱ مخزن تامین آب و ۲۵ آبشخور حیات وحش در مناطق حفاظت شده گچساران وجود دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: این آبشخورها محل تامین آب انواع پرندگان و پستانداران است تا در مواقع بحرانی مشکلی برای تامین آب مورد نیاز خود نداشته باشند.

رمضانی اظهار داشت:بخش عمده ای از این آبشخورها در محل پایین دست رودخانه ها یا چشمه های دارای آب دائمی یا فصلی احداث شده است.

وی بیان کرد: ترمیم و احیای آبشخورهای منطقه تاثیر مستقیم و مطلوبی بر وضعیت زیست محیطی و کمیت و کیفیت حیات وحش پیرامون آن داد.

رمضانی ابراز کرد: چشمه هایی که حیات وحش از آن استفاده می کنند از سوی محیط بانان منطقه هر ماه یکبار لایه روبی می شود.

وی تصریح کرد: بیش از ۸۰ حلقه چشمه در مناطق حفاظت شده شهرستان وجود دارد که خشکسالی بخش عمده ای از این چشمه ها را خشک کرده است .

رمضانی اظهار داشت: لایروبی و بهسازی آبشخورها و چشمه‌های محیط طبیعی این شهرستان برای استفاده جانوران وحشی از سوی نیروهای محیط‌بانی انجام می شود.

رمضانی ابراز داشت: آب مورد نیاز آبشخورهای حیات وحش مناطق حفاظت شده حوزه شهرستان گچساران بوسیله ۲ دستگاه خودرو پیکاپ به صورت روزانه تامین می شود.

۱۳ نفر محیط بان کار حفاظت از مناطق حفاظت شده این شهرستان را بر عهده دارند.

رفتن به بالا