محصولات ۶۵ هزار کشاورز گیلانی بیمه شد

محصولات ۶۵ هزار کشاورز گیلانی بیمه شد
معاون اعتباری و سرپرست خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان گفت: طی سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ محصولات کشاورزی بیش از ۶۵ هزار نفر از کشاورزان استان تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفت.
: 1580

کاظم صفارحمیدی روز چهارشنبه در گفت و گو باکشاورزان پرس به نقل از خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: ۳۷ محصول شامل باغی، دام و طیور، آبزیان و محصولات زراعی در استان گیلان می تواند تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شالیکاران بیشترین پوشش بیمه ای را در سال زراعی جاری (مهر هر سال تا پایان شهریور سال آینده) به خود اختصاص داده اند، خاطرنشان کرد: تاکنون افزون بر ۴۶ هزار نفر از شالیکاران و بیش از سه هزار نفر از چایکاران گیلان اراضی خود را تحت پوشش بیمه قرار دادند.

معاون اعتباری و سرپرست خدمات بیمه ای بانک کشاورزی گیلان با اشاره به تمدید بیمه سه محصول برنج، چای و ماهیان گرم آبی در این استان اضافه کرد: بیمه این محصولات تا پایان ماه جاری ادامه دارد.

صافر حمیدی اظهار داشت: با توجه به اینکه بیمه این محصولات پیش از این در ۲ مرحله "پایان اردیبهشت و نیمه اول خرداد" تمدید شده بود، بعد از پایان ماه جاری ادامه نخواهد داشت لذا کشاورزان در مدت تعیین شده می توانند به دفاتر خدمات بیمه ای در شهرستان های مختلف گیلان یا شعب اصلی بانک کشاورزی مراجعه کنند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه کشاورزان برای تحت پوشش قرار دادن بیمه محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: بیمه محصولات کشاورزی به عنوان یکی از راهکارهای نوین برای مقابله با خطرات فعالیت های کشاورزی و کاهش نوسانات درآمدی کشاورزان اهمیت دارد.

معاون اعتباری و سرپرست خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان با اشاره به در نظرگرفتن تعرفه های مختلف برای بیمه محصولات کشاورزی به ویژه برنج اظهار داشت: ضروریست تا کشاورزان در هنگام بیمه گذاری به تعرفه های در نظرگرفته شده دقت کنند.

وی با بیان اینکه تعرفه ها در شرکت بیمه ای هنگام بیمه کردن در اختیار کشاورز قرار می گیرد، اضافه کرد: به عنوان مثال سقف غرامت بیمه برای محصول برنج پنج میلیون تا ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بنابراین شالیکاران باید به این موارد و پرداخت تعرفه برای هر سقف بیمه ای توجه کنند.

گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون ،پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون ، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند . گیلان همچنین یکی از تولید کنندگان مهم طیور در کشور است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

شهرستان های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

رفتن به بالا