مقام مسئول در سازمان غذا و دارو خبر داد:

اجرای طرح شناسایی تقلب در زعفران/رنگ مصنوعی در برخی غذاهای رستورانی

زعفران تقلبی
مدیركل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، از آغاز اجرای طرح شناسایی تقلب در زعفران خبر داد و گفت: متاسفانه در برخی غذاهای رستورانی مانند جوجه كباب زعفرانی از رنگ مصنوعی استفاده می شود.
: 1664

حسین رستگار روز دوشنبه در گفت وگو با کشاورزان پرس به نقل از خبرنگار سلامت ایرنا افزود: در اجرای طرح شناسایی تقلبات در زعفران، وضعیت انواع تقلبات و همچنین میزان تقلبات سنجیده می شود.
وی تصریح كرد: رنگ های مصنوعی با نام زعفران تقلبی در جوجه كباب های زعفرانی و گاهی نیز در قنادی ها استفاده می شود كه برای سلامتی مضر است.
مدیركل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: البته گاهی در جوجه كباب های زعفرانی به جای زعفران از زردچوبه و گلرنگ استفاده می شود كه گرچه ضرر ندارند اما خاصیتی متفاوت از زعفران داشته و نباید با نام زعفران عرضه شوند.
رستگار با اشاره به فروش پودر زعفران از سوی دستفروشان بویژه در مترو افزود: بررسی ها نشان می دهد كه این پودرها كاملا شیمیایی بوده و نه تنها خاصیت درمانی ندارند بلكه برای سلامتی بدن خطرناك هستند.

** عرضه افزودنی «دخترخواب» و «دخترپیچ» به جای زعفران
وی ادامه داد: همچنین افزودنی دیگری موسوم به «دخترخواب» كه به نام زعفران به فروش می رسد، كاملا رنگ مصنوعی و شیمیایی بوده و عرضه آن غیرقانونی است.
مدیركل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو تاكید كرد: «دختر خواب» كاملا یك ماده ممنوعه بسیار خطرناك شیمیایی بوده و به هیچوجه نباید استفاده شود.
رستگار افزود: افزودنی دیگری موسوم به «دختر پیچ» به عنوان زعفران عرضه می شود درحالیكه «دختر پیچ» قسمت سفید رنگ پایین كلاله زعفران است كه پس از رنگ كردن و پیچیدن 300 تا 500 عدد از آنها، دور هم با یك نخ با عنوان زعفران می فروشند و چون قیمت پایین تری هم دارد، مردم آن را می خرند.
مدیركل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو با اشاره به اجرای طرح شناسایی تقلبات در زعفران ادامه داد: در اجرای این طرح، مناطقی كه تقلب زعفران در آن بیشتر است، مشخص خواهند شد و همچنین آلودگی های میكروبی و شیمیایی احتمالی در زعفران نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
رستگار خاطرنشان كرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با همكاری وزارت علوم درصددند تا از ظرفیت های مختلف آزمایشگاه های كنترل مواد غذایی، دانشگاه های علوم پزشكی، پژوهشكده صنعت غذایی مشهد و انستیتو تغذیه، طرح كشوری را برای پایش تقلب در زعفران اجرا كند.
مدیركل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو ادامه داد: دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله(عج) به عنوان دانشگاه محوری و پژوهشگاه صنایع غذایی به عنوان مجری این طرح تعیین شده اند و كارهای مقدماتی آن نیز از سوی سازمان غذا و دارو انجام خواهد شد.
رستگار ادامه داد: زعفران یك كالای استراتژیك و دارای قیمت بالایی است كه هم مصرف داخلی داشته و هم در صادرات ارزآوری دارد.
وی یادآور شد: زعفران در مواد غذایی متنوعی برای ایجاد رنگ طبیعی و تزئین غذاها استفاده می شود و علاوه بر آن دارای خاصیت دارویی نیز هست.
به گفته مدیركل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، تقویت سیستم عصبی، ضد افسردگی و بهبود سیستم گوارشی از جمله فواید دارویی زعفران به شمار می رود.
رستگار تصریح كرد: زعفران مصرف بالایی در كشور دارد و چون قیمت آن نسبت به سایر افزودنی های دیگر بیشتر است، تقلب در آن بیشتر صورت می گیرد.
وی تاكید كرد: زعفران های تقلبی نه تنها ارزش درمانی ندارند بلكه برای سلامتی نیز مضر هستند.
مدیركل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: متخلفان برای اینكه سود كاذب به جیب بزنند، به جای زعفران از رنگ های مشابه زعفران استفاده می كنند كه برخی از این رنگ های مصنوعی به شدت برای سلامتی آسیب زا است.
رستگار خاطرنشان كرد: وظیفه ارگان های نظارتی، اجرای راهكارهای تشخیص تقلبات است و از آنجا كه شیوه های متعددی برای تقلب در زعفران وجود دارد نیاز به اجرای یك طرح كشوری جامع است تا وضعیت این محصول استراتژیك در نقاط مختلف كشور بویژه خراسان مشخص شود.
وی یادآور شد: طرح شناسایی تقلبات در زعفران حداقل تا پایان شهریور ماه و حداكثر تا پایان سال جاری انجام می گیرد.

محتوای مرتبط

رفتن به بالا