مجری طرح چغندرقند:

زراعت چغندرقند نیازمند حمایت‌های فنی، اعتباری و تامین منابع آبی است

چغندر قند
مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت حمایت‌های فنی، اعتباری، تسهیلاتی و تامین حداقلی آب مورد نیاز زراعت چغندرقند و نیشکر برای جلوگیری از خسارت‌های خشکسالی تاکیدکرد.
: 1719

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از  روز یکشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «پیمان حصادی» افزود: برای جلوگیری از خسارت ناشی از خشکسالی و تنش‌های محیطی در حوزه تولید چغندرقند بهاره و نیشکر، جلوگیری از واردات شکر، خروج ارز از کشور و کاهش درآمد کشاورزان، ضروری است ضمن پشتیبانی‌های فنی و اعتباری از این بخش، مسوولان و دستگاه‌های مرتبط با کشاورزی به‌ویژه وزارت نیرو وارد عمل شوند و با مدیریت بهینه منابع آبی نسبت به تامین آب مورد نیاز کشت جغندرقند بهاره و نیشکر اقدام کنند.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در سال جاری به دلیل خشکسالی، کمبود منابع آبی و افزایش هزینه‌های تولید، بخشی از قراردادهای کشت چغندر بهاره فسخ شده است.

وی بیان‌داشت: با وجود افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت تضمینی چغندرقند در سال گذشته و استقبال خوب کشاورزان در ابتدای امسال از کشت این محصول، اما بنا به دلایلی همچون افزایش بی سابقه گرما، افزایش قیمت نهاده ها و خدمات و تنش های آبی، چغندرکاران به ناچار بخشی از قراردادهای کشت خود را با کارخانه‌های قند فسخ کردند و در نتیجه سطح کشت بهاره این محصول کاهش یافته است.

حصادی در عین حال اجرا نشدن الگوی کشت و تغییر نظام زراعی به دلیل خشکسالی‌های گسترده، نوسانات نرخ ارز و تغییر نرخ تورم را از دیگر عوامل موثر در کاهش اثر مثبت و انگیزشی افزایش قیمت تضمینی چغندرقند در سال جاری دانست.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اکنون قیمت تمام شده هر کیلوگرم چغندرقند به طور تقریبی ۴۰ درصد بیشتر از قیمت تمام شده آن در مدت مشابه سال قبل برآورد شده است.

وی اظهار داشت: کاهش معنی‌دار بارندگی با پراکنش نامناسب و افزایش دما در استان های کشور موجب شده با وجود سطح سبز مناسب و تراکم بوته در مزارع چغندرقند بهاره، به دلیل کمبود آب و افزایش اجباری دوره آبیاری، شاهد تنش خشکی باشیم به طوری که پیش‌بینی می‌شود عملکرد تولید در واحد سطح در اکثر مزارع کمتر از حد انتظار باشد و درآمد چغندرکاران کاهش یابد.

وی اضافه کرد: علاوه بر مزارع چغندر، وضعیت مزارع نیشکر به دلیل سهمیه بندی آب در خوزستان و کاهش ۵۰ درصدی سهم آب کشت و صنعت های نیشکری مطلوب نیست.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورت عدم تامین آب و افزایش سهمیه تخصیص آب به کشت و صنعت های نیشکری، سطوح کشت‌های جدید نیشکر به‌شدت کاهش خواهد یافت که در نهایت منجر به کاهش تولید محصول و همچنین کاهش فعالیت های صنایع جانبی نیشکری و تولید فرآورده های جانبی آن مانند تولید کاغذ، ورق MDF و الکل می شود.

حصادی گفت: در سال زراعی جاری و در شرایط بدون تنش خشکسالی انتظار می رفت نزدیک به هفت میلیون تن چغندر بهاره و پاییزه، ۷.۸ میلیون تن نیشکر، بیش از ۱.۷ میلیون تن شکر چغندری و نیشکری، بیش از ۵۴۰ هزار تن ملاس چغندری و نیشکری، بیش از ۳۸۵ هزار تن تفاله چغندر قند، نزدیک به ۲.۶ میلیون تن باگاس و بیش از ۳۸ میلیون لیتر الکل استحصال، فرآوری و تولید شود.

وی پیش‌بینی‌کرد: به دلیل خشکسالی و کاهش سطح تولید و عملکرد چغندرقند و نیشکر، نزدیک به ۶۰ درصد از درآمد ناخالص برآورد شده محقق شود.

به گزارش ایرنا، طبق پیش‌بینی‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار بود در سال ۹۹ بیش از پنج میلیون تن چغندر قند بهاره و پاییزه در کشور تولید شود که از این میزان نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن شکر خام استحصال خواهد شد.

سال ۹۸ نیز سه میلیون و ۸۳۳ هزار تن چغندر قند پاییزه و بهاره در سطح بیش از ۸۰ هزار هکتار کشور تولید شد که از این میزان ۹۲۵ هزار تن شکر استحصال شده است.

رفتن به بالا