مدیر امور منابع آب شهرستان شیروان خبرداد:

کاهش ۲۴ درصدی ذخیره آب سد گلیل شیروان

کاهش ۲۴ درصدی ذخیره آب سد گلیل شیروان
مدیر امور منابع آب شهرستان شیروان از کاهش حجم ذخیره آب سد گلیل این شهرستان در چهار ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه پارسال به 24 درصد خبرداد.
: 1837

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایرنا، اسحاق خسروپناه روز یکشنبه  اظهار داشت: به دلیل خشکسالی بی سابقه ورودی آب سد گلیل از  ابتدای سالجاری تاکنون به صفر رسید،در صورتی که سال گذشته در این مدت نیم میلیون متر مکعب آب وارد سد گلیل می شد.

وی تصریح کرد: اکنون مخزن ذخیره آب این سد حدود ۲ میلیون مترمکعب است که در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکب بوده است.

خسروپناه با بیان این که آب سد گلیل جهت مصارف کشاورزی استفاده می شود، افزود: سهمیه تخصیص آب تحویلی سال جاری به کشاورزان ۷۰ هزار متر مربع بود که تاکنون ۴۰ درصد از این سهمیه به کشاورزان تحویل داده شده و مابقی تا آخر تابستان به کشاورزان حویل داده می شود.

وی عنوان کرد: این سد سالانه ۲۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را پوشش آبیاری می کند که امسال بدلیل خشکسالی ۲۲۰ میلیون متر مکعب را پوشش می دهد.

بر اساس گزارش رسمی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی حدود ۵۹ درصد از پهنه این استان دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تاثیر این پدیده است به طوری که بر اساس شاخص اس.پی.آی (ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎرش اﺳﺘﺎﻧﺪارد شده) در بازه ۱۰ ساله تا پایان اسفند ماه سال گذشته، بیش از نیمی از مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی  قرار دارد.

هم اکنون  ۱۳.۱ درصد از گستره استان درگیر خشکسالی بسیار شدید،  ۱۳.۹ درصد تحت تاثیر خشکسالی شدید، ۱۶.۱ درصد خشکسالی متوسط و ۱۵.۶ درصد خشکسالی خفیف دارد و در بین هشت شهرستان این خطه شمالشرق کشور شهرستان های مانه وسملقان به عنوان قطب کشاورزی بیشترین پهنه تحت تاثیر از خشکسالی را دارد  و پس از آن شهرستان اسفراین و راز و جرگلان درگیر با این پدیده شدند.

منطقه حفاظت شده گلیل در ۸۰ کیلو متری شمال شیروان و در مرز میان ایران و ترکمنستان واقع است و سد خاکی گلیل واقع در این منطقه سرسبز با هسته رسی، توان ذخیره سه میلیون مترمکعب و تنظیم سالانه ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار متر مکعب آب را دارد.

این سد در ۹۰ کیلومتری شمال شیروان واقع است که آب مورد نیاز ۲۵۰ هکتار از کشتزارهای روستاهای میلانلو و تخت چرمه را تامین می کند.

رفتن به بالا