دولت سیزدهم در پی کسب اقتدار غذایی در خاورمیانه

دولت سیزدهم در پی کسب اقتدار غذایی در خاورمیانه
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: برنامه دولت سیزدهم با افق و چشم انداز اقتدار غذایی در خاورمیانه و ریل گذاری برای رسیدن به این قله تدوین شده است.
: 2048

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایرنا، «سیدجواد ساداتی نژاد» روز دوشنبه در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی با تشریح برنامه های خود، با بیان اینکه کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور است، اظهار داشت: دولت ها در جهان عهده‌دار تامین غذای مردم هستند و این موضوع در قانون اساسی نیز تاکید شده است.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی اولویت نخست کشورها است، تصریح کرد: امروز در جهان امنیت غذایی ارتقا پیدا کرده و از تامین نیاز غذایی به قدرت غذایی رسیده است و اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی در جهان مورد اهمیت قرار دارد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در بین کشورها برای قدرت غذایی رقابت وجود دارد، خاطرنشان کرد: در جهان امروز محصولات کشاورزی تولیدکننده قدرت هستند و در ایران نیز به لحاظ منابع و دسترسی به تولیدات، این بخش در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد.

وی افزود: ۸۴ میلیون هکتار مرتع، ۱۴ میلیون هکتار جنگل، ۱۲۰ میلیون واحد دامی، ۳۵ میلیون اراضی قابل کشت، ۱۸ میلیون هکتار در حال کشت، ۲هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ظرفیت شیلات از جمله منابع کشاورزی ایران است که موجب شده تا ۱۱.۶ درصد تولید ناخالص، ۱۹ درصد ایجاد اشتغال، ۲۰ درصد صادرات غیر نفتی مربوط به محصولات کشاورزی باشد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه در اقتدار غذایی کشاورزی نیاز به تحول داریم، خاطرنشان کرد: ۴.۵ میلیون نفر بهره بردار در زمینه کشاورزی وجود دارد که شامل ۲۰ میلیون نفر جمعیت کل کشور می شود.

وی با بیان اینکه این ظرفیت قدرت کشاورزی ایران را نشان می دهد، خاطرنشان کرد: با منابع و بهره مندی درست از ظرفیت ها می توانیم جایگاه خود در حوزه غذا و کشاورزی غرب آسیا به دست آوریم زیرا امروز نگاه صرف تامین غذایی به کشاورزی وجود ندارد بلکه این بخش تولیدکننده قدرت برای جمهوری اسلامی ایران است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در برنامه پیشنهادی خود ۱۶ چالش شناسایی شده و ۲۵ راهبرد برای آن ارائه شده است، گفت: جهاد سازندگی برای رشد و پیشرفت کشاورزان، توانایی برای رفع مشکلات فعالان این حوزه در بخش های مختلف، تصمیمات علمی و حذف نگاه غیراقتصادی و غیرتجاری چهار اصل اساسی برنامه های من برای وزارت کشاورزی است.

رفتن به بالا