خاکورزی حفاظتی در کشت محصولات زراعی

خاکورزی
با شخم زدن ساختمان طبیعی خاک از بین می رود. تخریب خاک در اثر فرسایش و فشردگی احتمالا" مهمترین مشکل زیست محیطی در روش های کشاورزی متعارف می باشد. کشاورزی مرسوم توان اثر مصرف گازکربنیک خاک را کاهش می دهد , مقدار ماده آلی خاک تنزل می یابد.
: 2153

کشاورزی درطی دهه‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی نموده است که یکی از بزرگترین این پیشرفت‌ها، حرکت به سمت‏کشاورزی حفاظتی و کم نمودن عملیات خاکورزی می‌باشد. کشت مستیقم با افزایش مقدار ماده آلی برثبات و ساختمان خاک, خواص نگهداری آب, فعالیت بیولوژیکی و نگهداری و تبادل عناصرغذایی تاثیرمی‏گذارد. ماشین های کشت مستقیم باهدف برآوردن اهداف کشاورزی حفاظتی طراحی و ساخته شده است.

خاکورزی حفاظتی :

انجام عمل کم خاکورزی همراه کاشت (قرارگیری مستقیم بذر در خاک)

به هم زدن حجم کم خاک(کمترین تخریب خاک)

نگهداری بقایای گیاهان پایدار

قابل تنظيم بودن مقدار بذرو كود جهت كشت با توجه به خاكهاي مختلف زراعي.

كشت يكنواخت با رديفهاي مشخص و در نهايت استفاده بهينه از خاك و رطوبت آن و سهولت انجام عمليات داشت و برداشت.

قرار دادن بذر در لايه رطوبتي خاك و پرس كردن خاك مرطوب برروي بذر بواسطه چرخهاي فشار دهنده.

قراردادن كود مورد نياز در جوار بذركاشته شده.

كاهش مقدار مصرف بذر و نيز بالابردن راندمان محصول درواحد سطح زير كشت.

توان كشت انواع بذر از قبيل : نخود-گندم-جو-يونجه-شبدر-عدس- آفتابگردان.

جلوگيري از خوابيدگي محصول در زمان رشد نهائي غلات .

در مناطق خشک و نیمه خشک ایران ، تبخیر سطحی زیاد در فاصله زمانی بین برداشت محصول و کاشت محصول بعدی و عدم وجود مواد آلی در لایه سطحی خاک باعث میگردد که خاکهای بی ساختمان این مناطق به حدی سفت شوند که در صورت عدم انجام عملیات شخم، شیار بازکنهای ماشینهای غلات کار و حتی بازوهای قوی ماشینهای عمیق کار نتوانند در آنها نفوذ کنند این امر باعث شده که در بسیاری از ماشینهای غلات کاری که مورد استفاده قرارمی گیرند یا با مشکل نفوذ شیارباز کن مواجه بوده و یا اعمال نیروی زیاد بر روی بازوهای ماشین باعث ایجاد یک لایه سطحی شخم خورده گردیده است که عدم کارآیی ماشین کاشت می تواند به عنوان یک محدودیت در سازگار کردن سیستمهای کاشت مستقیم در روشهای کم خاکورزی و بی خاکورزی مطرح گردد. ماشینهای کاشت مستقیم درسیستم بی خاکورزی باید قادر به بریدن خاک و عبور بقایا از بین ساقه های شیار باز کنها یا به حداقل رساندن آن، و ایجاد تماس مناسب بین بذر با خاک باشد. در این راستا در جهت فناوری جدید مکانیزاسیون، ماشینهای کاشت مستقیم طراحی و ساخته شده اند. این ماشین ها با قرار دادن بقایای گیاهی در سطح خاک از فرسایش آبی و بادی جلوگیری نموده و باعث حاصلخیزی خاک، پایداری تولید و حفظ رطوبت خاک می‌شوند. استفاده از این ماشین آلات باعث کاهش هزینه‌های تهیه زمین، صرفه‌جویی در زمان و کشت به موقع مزرعه می‌شود. صرفه‌جویی در مصرف انرژی و نیروی کار نیز از مزایای عمده دیگر این ماشین ها می‌باشد. با کشت مستقیم بذر در خاک، حاصلخیزی، اصلاح و بازسازی خاک، افزایش می یابد و فرسایش خاک کمتر می شود. در ضمن فشردگی کاهش می یابد، نگهداری آب آسان تر می‏شود و به رشد گیاهان زراعی پرمحصول نیز کمک می کند.کشت مستقیم فرسایش خاک را تا 60% کاهش می دهد و کیفیت آب های سطحی با کاهش رسوبات افزایش می یابد. کشت مستقیم سبب کاهش بیش از 85% ازت اکسید شده، بیش از 65% فسفات قابل حل می شود که همه آنها موجب افزایش کیفیت آب می‏گردند.

مهرداد غفاری کارشناس ارشد باغداری شبکه تجاری کشاورزی اگرینیتو 

www.agrinito.com

رفتن به بالا