۵ هزار و ۲۰۰ هکتار کشت علوفه‌ای در خراسان جنوبی انجام می‌شود

۵ هزار و ۲۰۰ هکتار کشت علوفه‌ای در خراسان جنوبی انجام می‌شود
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از آغاز کشت پاییزه در این استان خبر داد و گفت: کشت پنج هزار و ۲۰۰ هکتار محصول قصیل جو (کشت‌های علوفه‌ای پاییزه) از برنامه‌های استان در سال زراعی جاری است.
: 2246

سید مجتبی حسینی روز یکشنبه در نشست خبری با موضوع بررسی وضعیت کشت پاییزه و توزیع کود در سال زراعی جدید افزود: با توجه به اینکه شرایط مطلوبی از نظر میزان بارندگی‌ها برای خراسان جنوبی پیش‌بینی نشده، از طرفی همه کشاورزان استان دامدار کشاورز هستند، تامین علوفه مورد نیاز دام از مهمترین اولویت‌ها است.

وی گفت: یکی از مهمترین راهکارهای تامین علوفه مورد نیاز دام کشاورزان استان توسعه کشت‌های پاییزه به ویژه قصیل است که می‌تواند حجم علوفه خوبی را در اختیار دامداران قرار دهد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: با توجه به آغاز سال زراعی جدید (اول مهر ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ۱۴۰۱) ۴۵ هزار و ۸۹۰ هکتار از اراضی استان به کشت محصولات پاییزه اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: مانند سال‌های گذشته برنامه‌های کشت پاییزه از سوی وزارت جهاد کشاورزی به استان‌ها ابلاغ و براساس آن برنامه‌ریزی لازم برای تحقق آن انجام می‌شود.

حسینی گفت: متناسب با ظرفیت‌ها، شرایط اقلیمی و وضعیت هر شهرستان، سطح زیرکشت محصولات پاییزه، تامین میزان کود، میزان بذر، برنامه‌های آموزشی و ترویجی، تسهیلات و مزارع الگویی تعیین شده و در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: برنامه سال زراعی جدید کشت ۱۸ هزار هکتار گندم در استان است که این میزان با سطح سال قبل که ۱۸ هزار و ۶۰ هکتار بود، همخوانی دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی برنامه کشت جو در سال جاری را معادل ۲۲ هزار و ۴۵۰ هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال قبل که ۲۱ هزار هکتار بود، تا حدودی افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: در سال زراعی جاری از طریق وزارت متبوع کشت ۲۰۰ هکتار کلزا، ۱۰ هکتار چغندر علوفه‌ای پاییزه که جزو سیاست‌های تغییر الگوی کشت از بهاره به پاییزه است نیز به استان ابلاغ شده و از نظر صرفه‌جویی در مصرف آب و تولید علوفه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

حسینی از تامین بذور اصلاح شده برای کشت‌های پاییزه خبر داد و افزود: برای تامین بذور رسمی و خودمصرف (برگزیده شدن مزارع خوب و تامین بذور) برنامه‌ریزی لازم انجام شده و به موقع در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حدود هزار تن بذور خودمصرف برای کشت پاییزه تامین شده است تصریح کرد: برای سایر نهاده‌ها از جمله کودهای پایه به منظور کشت پاییزه و میزان نیاز در استان تامین و تدارک دیده شده است که در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به برنامه‌ریزی انجامن شده برای ایجاد مزارع تولید بذور اصلاح شده در سال آتی گفت: کشت و تامین بذور اصلاح شده را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری ۴۱۵ هکتار از اراضی استان برای تولید ارقام اصلاح شده در مورد جو و ۴۷۰ هکتار برای تولید بذور اصلاح شده گندم اختصاص می‌یابد که بذور پایه تامین شده و در اختیار شرکت‌های تولیدکننده بذر قرار گرفته است.

حسینی با تاکید بر اینکه امسال ارسال علوفه تولیدی استان توسط شرکت‌های مختلف به خارج از استان ممنوع شده است گفت: با توجه به خشکسالی شدید و کمبود علوفه مورد نیاز دام استان از چند ماه قبل تصمیم گرفته شد تا علوفه تولیدی فقط در داخل استان توزیع شود.

وی با بیان اینکه میزان نزولات جوی سال قبل به شدت کاهش پیدا کرد افزود: خشکسالی یک پدیده یا بحران نیست بلکه بخشی از اقلیم ما است و بسیاری از منابع آبی استان قنوات هوابین هستند که به میزان نزولات جوی وابسته بوده و کشاورزان در این مواقع آب را بیشتر به باغات اختصاص می‌دهند تا مزارع، لذا باعث کاهش عملکرد محصولات زراعی شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: وقتی با کمبود منابع آبی مواجه هستیم کاهش کیفی آب را هم داریم و به تدریج میزان املاح و شوری منابع آبی افزایش می‌یابد و  این املاح در سطح خاک پخش می‌شود.

وی اظهار داشت: خشکسالی و کمبود بارندگی‌های استان سبب شد در گندم و جو بین ۴۰ تا ۵۰ درصد خسارت به محصولات وارد شود البته خشکسالی پدیده پیچیده و چندوجهی است که در پشت آن اتفاقات زیادی از قبیل تشدید آفات، شوری خاک و تنش‌های دیگر را نیز داریم.

حسینی با اشاره به کشت برخی محصولات آب‌بر از جمله هندوانه در برخی شهرستان‌های استان گفت: به ازای کشت یک هکتار گندم بین پنج تا هفت هزار متر مکعب آب و برای هندوانه ۱۲ هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود اما از لحاظ ارزش اقتصادی با توجه به تجربه چندین ساله کشاورز، کشت هندوانه را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: براساس آخرین آمار سازمان جهاد کشاورزی (سال زراعی ۹۹-۹۸) سطح محصولات زراعی آبی استان ۶۹ هزار و ۳۴۴ هکتار و دیم ۱۴ هزار و ۶۲۵ هکتار است که در مجموع ۶۶۰ هزار و ۲۸۵ تن محصول از آن تولید می‌شود.

رفتن به بالا