رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی‏:

مجريان طرح‌هاي تحقيقاتي، رهبران عرصه توليد در کشور هستند

مجريان طرح‌هاي تحقيقاتي، رهبران عرصه توليد در کشور هستند
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی‏، فعالیت مجریان طرح‌های کلان تحقیقاتی را بسیار مهم ارزیابی کرد و آنان را رهبران این عرصه در تولید محصولات تحقیقاتی دانست.
: 2497

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از سرویس اقتصادی آریا، دکتر کامبیز بازرگان گفت: توجه و هرگونه کمک به مجریان طرح‌های کلان تحقیقاتی امری مهم و درخور توجه است زیرا این امر در راستای رفع موانع تولید و پشتیبانی از فعالیت‌های تحقیقاتی صورت می‌گیرد.
وی ارزیابی خسارت‌های وارده از سوی آفات زراعی و مبارزه با آن را مهم دانست و افزود: اکنون زمان آن رسیده است به صورت ویژه بر روی آفات معین و مشخص کار تحقیقاتی انجام شود زیرا این فعالیت عاملی برای جلوگیری از خسارت‌های مهم به محصول گندم و برنج است.

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی، دستور ویژه‌ای برای بالا بردن سرعت عمل و توجه خاص بر داده‌های پراهمیت به منظور تولید گندم پایدار در کشور صادر کرد.
این مقام مسئول به نقش تحقیق برای توسعه در زمینه طرح‌های کلان از جمله گندم و برنج اشاره کرد و به شرح تفصیلی اهداف سازمان در زمینه گندم و برنج و دیگر طرح‌های کلان، با توجه به اسناد بالادستی که نقشه راه را مشخص کرده‏، پرداخت.
وی کاهش سطح زیر کشت هدفمند، افزایش تولید و مصرف بهینه آب را سرخط تولید محصولات کشاورزی پایدار در برنامه طرح‌های کلان سازمان عنوان کرد.
بازرگان اجرای طرح‌های کلان تحقیقاتی بخش کشاورزی را از استراتژی‌های سازمان تحقیقات برشمرد و خاطرنشان کرد: در اجرای طرح‌های کلان توسط مجریان طرح‌ها در راستای رسیدن به اهداف و اسناد بالادستی و برنامه‌های مصوب، باید دقیقا مشخص شود چه مقدار سطح زیر کشت کاهش می‌یابد یا چه میزان مصرف بهینه آب خواهیم داشت و چه مقدار افزایش تولید را دربر خواهد گرفت؟
معاون وزیر در سازمان تحقیقات با بیان این که سازمان تحقیقات، خط مقدم برای اجرای برنامه امنیت غذایی کشور است‏، گفت: برای دستیابی به امنیت غذایی و پاسخگویی به خواسته‌های وزیر جهاد کشاورزی‏، باید برنامه‌ریزی دقیقی در مسیر رسیدن به این مهم انجام ‌شود.
وی همچنین برنامه‌ریزی دقیق برای تولید پایدار گندم در ترسالی و خشکسالی در طرح‌های کلان را مهم برشمرد و دستور ویژه‌ای برای به حداقل رساندن نوسانات تولید گندم از طریق بکارگیری یافته‌ها و ارقام مناسب با اهداف و برنامه‌های بهره‌وری وزارت متبوع را صادر کرد.
بازرگان با بیان این که شرایط حاضر کشور به طرحی نو و برنامه‌های جدید و فناورانه نیاز دارد، طرح کلان گندم و ارتقای میانگین تولید آن را با توجه به پتانسیل و ظرفیت زمین های کشاورزی امری مهم و قابل توجه دانست.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت و استعداد خاک زمین کشاورزی باید در نظر گرفته شود، گفت: توجه به تولید محصولات کشاورزی در شرایط اقلیمی و خاک امری ضروری و مهم برای تولید هرچه بهتر محصول است.
رئیس سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج کشاورزی، فعالیت‌های اجرایی در عرصه‌های کشاورزی را امری ضروری دانست و با اشاره به اینکه باید متناسب با شرایط، فعالیت‌های اجرایی نسخه لازم تهیه شود، چنین برنامه‌ای را مناسب و قابل ارائه به وزارت متبوع بیان داشت.

رفتن به بالا