۱۰۰ گلخانه هوشمند مقیاس کوچک در کشور راه اندازی می‌شود

۱۰۰ گلخانه هوشمند مقیاس کوچک در کشور راه اندازی می‌شود
رییس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام کرد: ۱۰۰ گلخانه هوشمند و تمام مکانیزه در مقیاس کوچک تا یک سال آینده در کشور راه اندازی و به بهره برداری می رسد.
: 3102

محمد جعفر صدیق در آیین افتتاحیه نخستین گلخانه هوشمند و تمام مکانیزه مقیاس کوچک کشور در پارک فناوری و اطلاعات مستقر در استان البرز افزود: در واقع این گلخانه هوشمند یک نقطه شروع برای شبکه ملی از گلخانه های کوچک مقیاس است که مزایایی از جمله کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری را به همراه دارند.

وی اضافه کرد: راه اندازی گلخانه ها در مقیاس بالا نیازمند سرمایه گذاری است و از سوی دیگر ایجاد گلخانه های کوچک نیز از نظر اقتصادی صرفه ندارند که با هدف برطرف کردن این مشکل می بایست به سراغ شبکه اینترنت رفت.

رییس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور گفت:استفاده از سرویس های شبکه ملی اطلاعات با هدف پایین آوردن هزینه ها و اقتصادی کردن طرح تاثیر گذار است .

صدیق افزود: با همین هدف در یک سال آینده و در مرحله اول حدود ۱۰۰ شبکه گلخانه ای کوچک و حساب شده را در ۱۰ استان با اولویت استان های مرزی راه اندازی که علاوه بر ایجاد این شبکه ها میزان تولید و وضعیت اقتصادی آنها نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: امیدواریم که این شبکه های گلخانه ای در سطح ملی در هفته دولت و یا ایام الله دهه مبارک فجر سال آینده به بهره برداری برسند.

رییس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با موفقیت در این طرح ایران تبدیل به هاب تولید صیفی جات در منطقه می شود، اظهار داشت:  اکنون نیز ظرفیت توسعه این نوع کشت در کشور وجود دارد.

صدیق ادامه داد:  با راه اندازی چنین گلخانه هایی که بدون نگرانی در زمین سنگلاخی و یا خانه ها نیز می توانیم شاهد راه اندازی آنها باشیم دیگر شاهد مشکلاتی از قبیل مصرف زیاد آب و یا خاک مناسب نخواهیم بود.

وی عمده ترین چالش پیش روی این طرح را جمع آوری محصول و فروش آنها عنوان کرد  و گفت:  به همین منظور با استفاده از شبکه ملی اطلاعات می توانیم این معضل ر ا نیز برطرف کنیم، اما در ابتدا باید از این کار جوابی که مد نظر است را بگیریم چرا که طبق برنامه ریزی ها  الگوی گلخانه های کوچک مقیاس می تواند در کشور ما به حدی بهره وری ایجاد کند ؛ دیگر هیچ نیروی آماده به کار ما بیکار نمانده و از سوی دیگر شاهد مهاجرت از شهرهای کوچک به سمت شهرهای بزرگ نخواهیم بود.

گلخانه آی.او.تی، اولین گلخانه تمام مکانیزه کشور است که در مقیاس کوچک و آزمایشگاهی در فضایی به مساحت ۱۰۰ مترمربع در پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات «فاوا» راه اندازی شده است. در این گلخانه، تمامی فرایندهای مربوطه از جمله آبیاری، تنظیم دما، تنظیم رطوبت، کوددهی، بازگشت آب پسماند به چرخه آبیاری، تشخیص آفت به صورت کامل از طریق یک سامانه هوشمند با فناوری آی.او.تی انجام می شود.

در مقایسـه با دیگر گلخانه های معمولی، در گلخانه آی.او.تی حدود ۵۰ درصد کمتر آب مصرف می شود، اما از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در بازدهی محصول برخوردار است  و حتی می توان با رعایت کامل پارامترها، مصرف آب را کمتر و بازدهی را نیز افزایش داد.

رفتن به بالا