مدیر کل شیلات گیلان مطرح کرد:

بازار پر رونق کیلکا در سواحل گیلان

بازار پر رونق کیلکا در سواحل گیلان
استان گیلان دارای ۳۰ فروند شناور صیادی کیلکاگیر است که حدود ۲۴۰ نفر در آن به فعالیت صیادی مشغول هستند . کیلکا ماهیان با استفاده از تورهای قیفی شکل مجهز به نور صید میشوند. صید کیلکا ماهیان از ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۰ آغاز شد
: 3122

به گزارش کشاورزان پرس  به نقل از ایرنا مدیرکل شیلات گیلان اظهار داشت: صیادان کیلکاگیر موفق شدند تا پایان دی ماه سال جاری پنج هزار و ۴۶۹ تن کیلکا در سواحل گیلان صید کنند. این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش داشته است.

عظیم مدبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  بیان کرد : از این مقدار صید پنج هزار و ۳۱۰ تن به مصرف پودری و ۱۶۱ تن آن به مصرف انسانی رسیده است.

وی ارزش فروش ناخالص این مقدار صید را ۳۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: علت اصلی رشد صید کیلکا در گیلان، افزایش پنج درصدی دریاروی است.

استان گیلان دارای ۳۰ فروند شناور صیادی کیلکاگیر است که حدود ۲۴۰ نفر در آن به فعالیت صیادی مشغول هستند .

ماهی کیلکا با جثه بسیار کوچک (به طول متوسط ۷ تا ۱۰سانتی متر و وزن ۷ تا ۱۰ گرم) سرشار از پروتئین، ویتامین و کلسیم است. تاکنون سه گونه ماهی کیلکا آنچووی، چشم درشت و ماهی کیلکا معمولی در دریای خزر گزارش شده است.

ماهی کیلکا در طول روز به صورت گله متراکم یافت می شود و با تاریک شدن هوا پراکنده می گردند. فرمانده شناورهای صید کیلکا قبل از تاریک شدن هوا با استفاده از دستگاه ماهی یاب عملیات تعقیب گله های ماهی کیلکا را انجام می دهد.

رفتن به بالا