سیب ایرانی صدای کشاورزان هندی را درآورد

سیب ایرانی صدای کشاورزان هندی را درآورد
هفته نامه انگلیسی زبان "ایندیا تودی" در گزارشی به استقبال مردم هند از سیب ایران اشاره کرد و نوشت: زیان های اقتصادی برای کشاورزان در هند رو به افزایش است و تقاضا برای سیب های بومی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
: 3141

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از  خبرگزاری تسنیم، هفته نامه انگلیسی زبان "ایندیا تودی" در گزارشی به استقبال مردم هند از سیب ایران اشاره کرد و نوشت: زیان های اقتصادی برای کشاورزان در هند رو به افزایش است و تقاضا برای سیب های بومی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

در حال حاضر تخمین زده می شود که حدود 30 میلیون جعبه سیب در سردخانه های این کشور قرار دارد. یک جعبه (16 کیلوگرمی) سیب معمولاً با نرخ متوسطی از 1200 تا 1400 روپیه یا بیشتر فروخته می‌شد، اما در دوره رکود فعلی، نرخ‌ها 30 درصد کاهش یافته است.

دلیل پایین بودن تقاضا و کاهش قیمت را به واردات عمده سیب بدون عوارض گمرکی از ایران بر اساس توافقنامه تجارت آزاد نسبت می دهند.

محموله های بزرگ سیب از طریق راه های دریایی ارسال می شود، در حالی که مرز عطاری-واگه نیز شاهد ورود سیب از طریق افغانستان است.

این امر نرخ میوه در بازارهای داخلی (هند) را به شدت تغییر داده است و باعث ضرر و زیان برای کشاورزان هندی و طیف گسترده ای از افراد مرتبط با این تجارت از حمل و نقل و صاحبان سردخانه گرفته تا تاجران و نمایندگان شده است.

در بازار آزادپور مندی در دهلی نو، بزرگترین بازار میوه فروشی آسیا، تاثیر سیب ایرانی به شدت محسوس است.

ویجی کومار تالرا، دبیر کل اتحادیه تاجران سیب کشمیر و آزادپور، در این باره می‌گوید تقاضای کمتری برای این میوه در مقابل سیب‌های ایرانی وجود دارد.

یک جعبه سیب از ایران به وزن 10 کیلوگرم بین 600 تا 850 روپیه در هند فروخته می شود که رقابت سختی را با محصولات داخلی ایجاد می کند. همین مقدار سیب از کشمیر یا هیماچال پرادش به قیمت 900 تا 1100 روپیه فروخته می شود.

به گفته تالرا، این امر منجر به رکود در تجارت محصولات داخلی شده است. به عنوان مثال، روزانه 100 تا 150 کامیون حامل سیب از آزادپور مندی به سمت جنوب هند حرکت می کنند.

وی می گوید: هنوز تقاضا برای محصولات محلی در شمال هند وجود دارد. اما بازارهای ماهاراشترا و جنوب هند مملو از سیب های ایرانی است و نزدیک به 30 میلیون جعبه سیب در سردخانه ها باقی مانده است.

رفتن به بالا