رییس مرکز نوغانداری کشور:

توسعه نوغانداری در ۵ سال آینده با تولید ۵ میلیون اصله نهال توت

 توسعه نوغانداری در ۵ سال آینده با تولید ۵ میلیون اصله نهال توت
رییس مرکز نوغانداری کشور گفت:تولید پنج میلیون اصله نهال توت در قالب تفاهمنامه میان وزیر جهاد کشاورزی و کمیته امداد امام (ره) برنامه ریزی شده است که از این میزان در سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال توت تولید می شود.
: 3226

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایرنا، عدیل سروی زرگر گفت: تولید پنج میلیون اصله نهال توت در مدت پنج سال در راستای افزایش بهره‌وری تولید پیله ابریشم و توسعه نوغانداری در کشور با مشارکت کمیته امداد امام (ره) هدفگذاری شده است.

رییس مرکز نوغانداری کشور، استفاده از ظرفیت‌های مشترک و ایجاد درآمد برای مددجویان با اولویت زنان سرپرست خانواده در کشور را از اهداف دیگر این تفاهمنامه همکاری نام برد.

سروی زرگر افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده، در سال آینده ۴۰۰ هزار اصله نهال توت در استان گیلان، ۳۰۰ هزار اصله در مازندران، ۱۰۰ هزار اصله نهال در گلستان ، ۸۵ هزار اصله نهال در خراسان رضوی و ۵۰ هزار اصله نهال در خراسان شمالی تولید می‌شود، ضمن آن که ۳۰۰ هزار اصله نهال توت نیز برای نخستین بار توسط کمیته امداد(ه) بر اساس تفاهمنامه ای که با این نهاد داریم، تولید خواهد شد.

افزایش ۳.۵ برابری تولید نهال توت

رییس مرکز نوغانداری کشور با بیان اینکه در سال جاری ۶۲۰ هزار اصله نهال تولید و توزیع شد، تصریح کرد: این میزان تولید نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۳.۵ برابر افزایش داشته است.

سروی زرگر، میزان تولید نهال توت در سال گذشته را ۱۸۰ هزار اصله عنوان کرد.

رییس مرکز نوغانداری کشور با بیان این که در سه سال گذشته ضریب خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی به تولید داخلی از ۲۸ درصد به ۵۲ درصد ارتقاء یافته است، تامین نهال توت اصلاح شده را یکی از کارهای اساسی در حوزه تولید پیله ابریشم دانست.

وی خاطرنشان‌کرد: عمر اقتصادی توتستان ها ۲۵ سال است و در سال های گذشته بخشی از توتستان های کشور فرسوده شده یا بر اساس تغییر کاربری از بین رفته اند و از این رو برای خوداتکایی در تولید نخ ابریشم و پایداری تولید پیله ابریشم، بهسازی و نوسازی باغات فرسوده و ایجاد توتستان های اصلاح شده در دستور کار قرار گرفته است.

سروی زرگر افزود: احیای توتستان های فرسوده با سرعت پیش می رود و احیای باغات مادری در استان‌های گیلان و مازندران به خوبی انجام می شود.

به گفته وی، در استان گیلان ۵۲ هکتار و استان مازندران ۹ هکتار باغ مادری ایجاد شده است.

 میزان تولید پیله تر ابریشم در سال ۱۳۹۸  حدود یک‌هزار و ۳۸۵ تن و در سال ۹۹ با تولید یک‌هزار و ۶۵۰ تنی پیله ابریشم میزان خوداتکایی این محصول در صنعت فرش و منسوجات ابریشمی تولیدات  داخلی از ۲۸ به ۴۸ درصد افزایش یافت.

رفتن به بالا