اثرات جنگ اوکراین و روسیه بر قیمت کالاهای اساسی

افزایش قیمت جهانی گندم در پی جنگ اوکراین و روسیه

افزایش قیمت جهانی گندم  در پی جنگ اوکراین و روسیه
حملات روسیه به اوکراین تهدیدی برای منابع اصلی انرژی، محصولات کشاورزی و فلزات به شمار می‌رود. قیمت کالاهای اساسی در پی این حملات افزایش شدیدی داشتند.
: 3280


به گزارش کشاورزان پرس به نقل از تجارت نیوز، حملات روسیه به اوکراین تهدیدی برای منابع اصلی انرژی، محصولات کشاورزی و فلزات به شمار می‌رود. قیمت کالاهای اساسی در پی این حملات افزایش شدیدی داشتند که از سال ۲۰۰۹ بی‌سابقه بوده است. اقتصادهای اصلی جهان در پیش از این هم با تاثیر از همه‌گیری کرونا با مشکلات کمبلود منابع روبرو بودند.

طبق گزارش خبرگزاری بلومبرگ، شاخص لحظه‌ای مواد خام ، که ۲۳ قرارداد فیوچرز را دنبال می‌کند، روز سه شنبه ۴٫۱ درصد بالا رفت. این معیار نسبت به پایین‌ترین حد خود ماه مارس سال ۲۰۲۰ یعنی در اولین روزهای همه‌گیری، بیش از دو برابر شده است.

تحریم های همه جانبه آمریکا،اروپا و آسیا علیه روسیه و نیز هزینه های سنگین‌تر برای اعزام کشتی‌ها به منطقه جنگی، روابط تجاری با این کشور را تقریبا به حالت توقف درآورده است. روسیه یکی از تامین کنندگان عمده نفت خام، گاز طبیعی، غلات، کود و فلزاتی مانند آلومینیوم است.

این جنگ در حال تشدید کردن بحران هزینه‌های زندگی و کالاهای اساسی در جهان است. این بحران نرخ تورم را در آمریکا به بالاترین حد خود از سال ۱۹۸۲ رساند. این وضعیت برای بانک‌های مرکزی سراسر دنیا معضل ایجاد کرده است زیرا آنان مجبور به افزایش نرخ‌های بهره برای مبارزه با توقف رشد اقتصادی هستند.

روز سه شنبه نرخ نفت فیوچرز در نیویورک برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ به بیش از ۱۰۵ دلار به ازای هر بشکه رسید. این اتفاق در پی بر هم خوردن روابط مالی بانک‌ها با روسیه، سومین تولید کننده بزرگ نفت جهان و همکار عربستان سعودی در اتحاد اوپک پلاس رخ داد.

روسیه و اوکراین همچنین بیش از یک چهارم صادرات گندم، یک پنجم صادرات ذرت و جو جهان را تامین می‌کنند. به علاوه حدود ۸۰ درصد از صادرات روغن آفتاب‌گردان از این دو کشور تامین می‌شود. اروپا برای تامین حدود یک چهارم نفت خام و یک سوم گاز طبیعی خود به روسیه تکیه می‌کند. آلومینیوم روسیه نیز حدود ۱۰ درصد از واردات آمریکا را شامل می‌شود.

رفتن به بالا