رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت:

کشت‌های گلخانه‌ای در اولویت کشاورزی قرار دارد

کشت‌های گلخانه‌ای در اولویت کشاورزی قرار دارد
دومین تور رسانه‌ای سازمان جهاد کشاورزی با موضوع بهره‌وری در مصرف آب و افزایش عملکرد در واحد سطح از مجتمع گلخانه‌ای محمدیه خوسف انجام شد.
: 3376

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایرنا، روز سه‌شنبه رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجتمع گلخانه‌ای محمدیه شهرستان خوسف افزود: با توجه به مشکل کمبود آب در استان، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای با توجه به صرفه‌جویی زیاد آن در اولویت کشاورزی قرار دارد.

وی بیان کرد: برخی محصولات گلخانه‌ای مانند گیاه آلوئه‌ورا در یک هکتار هفت لیتر آب نیاز دارد که با ۵۰ درصد صرفه‌جویی همراه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین با کشت یک هکتار گلخانه برای هشت نفر اشتغال مستقیم و تعداد بسیار بیشتری اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای دارای بهره‌وری اقتصادی زیادی است گفت: هزینه اولیه کشت گلخانه‌ای به‌ویژه در حوزه سازه زیاد است اما به ازای هر متر مربع گلخانه ۸۵۰ هزار تومان اعتبار هزینه‌ای از محل تسهیلات بند «الف» تبصره ۱۸ پرداخت می‌شود.

جعفری تصریح کرد: تلاش ما بر این است که تسهیلات را به‌موقع در اختیار گلخانه‌داران قرار دهیم و متقاضیان تا تسهیلات دریافت نکنند کار خود را آغاز نمی‌کنند.

وی از رفع مشکل یارانه سه درصدی مجتمع‌های گلخانه‌ای خبر داد و گفت: این اعتبار به میزان ۱۴ میلیارد تومان اخیرا در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفته است و گلخانه‌داران مجتمع‌ها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: احداث یک فاز دیگر مجتمع گلخانه‌ای در محمدیه را در نظر داریم ولی برای رونق و گسترش گلخانه باید تامین آب را نیز پیگیری کنیم و به عبارت دیگر بانک کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای باید همکاری کنند.

وی گفت: در صورت همکاری سازمان‌ها و نهادهای متولی در سال آینده خبرهای خوبی را در حوزه گلخانه‌ای خواهیم شنید.

جعفری ادامه ‌داد: چاه کنونی که بالای ۲۰ لیتر بر ثانیه آب دارد اگر وارد مدار تولید شود ۲ مجتمع دیگر را هر کدام در قالب ۳۰۰ هکتار می‌توان راه‌اندازی کرد که پیگیر موضوع هستیم.

وی گفت: اگر منابع آب به همین شکل و شیوه پیش برود، هیچ گونه توصیه‌ای در حوزه گلخانه نخواهیم داشت لذا نیازمند همکاری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: براساس یک ذهنیت مبنی بر کم‌آب‌بر بودن گلخانه، برای یک مجتمع ۲۰ هکتاری ۲ لیتر آب اختصاص یافته در حالی که در صورت درک درست و براساس علم کشاورزی به ازای هر هکتار گلخانه یک لیتر آب نیاز است.

وی بیان کرد: آنچه مقصود و مورد تاکید ما است افزایش عملکرد در واحد سطح در کشت گلخانه‌ای به ازای آب مصرفی است.

رفتن به بالا