ضرورت استفاده از شبکه تجارت دیجیتال

آینده کشاورزی به تحول دیجیتالی وابسته است

آینده کشاورزی به تحول دیجیتالی وابسته است
در سال ‌های اخیر استفاده از تکنولوژی تأثیر بسیاری بر صنعت کشاورزی گذاشته است؛ به‌هرحال، جمعیت جهان در حال رشد است که به نحوی بالقوه می‌تواند بر دسترسی به منابع تأثیر بگذارد. مطالعات جدید نشان داده است که تا سال 2030 تولید صنعت باید به 60 درصد برسد و این امر با ایجاد تحولات دیجیتال در بخش کشاورزی امکان پذیر است.
: 3585

با شیوع کووید 19 در جهان،توجه به بازاریابی دیجیتال بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفت ولی با وجود رونق این بازار، کشاورزان امکان دسترسی به آن را نداشته‌ و از مواهب این بستر محروم بوده‌اند. این در حالی است که ارائه مدلهایی بـراي بازاریـابی دیجیتال در کارآفرینی کشاورزي می‌تواند در کاهش موانع کشاورزان در شبکه تجارت دیجیتال مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد.
بازاریابی دیجیتال از ریسک ورشکستگی کسب و کارها جلوگیري کرده و در شرایط بحرانی، بهترین راهکار برای جلوگیري از تعطیلی کسب و کارها می‌باشد. اهمیت بازاریابی دیجیتال، ضـرورت بـازنگري در خصـوص ســرمایه گــذاري و بهبــود زیرســاخت هــاي لازم در گســترش خــدمات دیجیتــالی و آمــوزش بازاریــابی دیجیتال بـه تولیدکننـدگان محصـولات کشـاورزي را مشخص می‌کند.
استفاده از اینترنت اشیا و حسگرها در تجهیزات، پهباد و نظارت بر کشت،کشاورزی و روباتیک، حسگرهای بازشناسی با امواج رادیویی، یادگیری ماشین و آنالیتیک از جمله تحولات دیجیتال در بخش کشاورزی است که به سهولت تولید در این حوزه، کمک شایانی کرده است. اما امکانات نام برده شده،باید راه زیادی طی کنند تا قابلیت کاربری همگانی در کشورهای جهان سوم را به دست آورند. می‌توان در زراعت‌های آینده، پیش‌بینی‌های کارآمد و موثری به کشاورزی ارائه داد، چرا که آینده کشاورزی شدیدا به تحول دیجیتالی وابسته است.
در کشور ما چالش‌های بسیاری در مسیر بازار دیجیتال محصولات کشاورزی وجود دارد که از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- ارتباطات از راه دور در حومـه شـهرها بـه انـدازه شهرها توسـعه نیافتـه اسـت و کشـاورزان نیـز در حومه شهر زندگی می‌کنند.
2- سطح سواد کشاورزان پایین است و تقریبـاً تعـداد کمی از کشاورزان مهارت کار با کـامپیوتر دارنـد.
3- کشاورزي در کشورهاي در حال توسـعه کوچـک مقیاس است. اگر فناوري اطلاعات در بازاریابــی کشاورزي اعمال نشود، براي کـارآیی بیشتـــر در محیط جهانی امروز، هزاران کشاورز عقب مانـده و در نهایت به رقابت می‌بازند.
4- عمــده فروشــی گــام بســیار مهمــی در رونــد تــوزیـــــع محصــولات کشــاورزي اســت. در کشورهاي در حـال توسـعه، کشـاورزان و تـأمین کنندگان زیادي هستند که در مقیاس کوچک کـار می‌کنند و فرآوري مواد غذایی هم چندان نیسـت . از این رو، عمده مواد غذایی، چـه بـراي مصـرف داخلی و چه بـراي صـادرات بیشـتر بـه شکـــل تــازه باقی می‌مانند یا فقط فرآوري بسیار اساسی دارنـد. لذا، محصـولات تـازه ماننـد سـبزیجات و گوشت باید در اسرع وقت بـه فـروش برسـند در غیـر ایـن صـورت کشـاورزان خسـارات زیـادي متحمل می‌شوند.
با وجود موانع و چالش‌های بسیاری که در این حوزه وجود دارد، استفاده از فناوری و بازار دیجیتال در توسعه کشاورزی یک ضرورت است ؛ بر همین اساس فعالیت برخی پلتفرم‌های کسب و کار محور در این حوزه نشان داده است که حرکت در این مسیر و تلاش برای هدایت کشاورزی به این سمت و سو با وجود مشکلات و موانع موجود، موضوعی قابل انجام است. به طور نمونه شبکه تجاری کشاورزی " اگرینیتو" یکی از  پلتفرم‌های موفق در این حوزه است که با وجود  اینکه مدت زمان کوتاهی راه اندازی شده، توانسته است فعالیت چشمگیری در این حوزه داشته باشد و با حذف مشکلاتی نظیر  عدم برخورداری کشاورزان از سواد رایانه‌ای از  طریق ایجاد شبکه نمایندگی،آموزش و مشاوره به نمایندگان جهت فعالیت و کسب درآمد از این اپلیکیشن، زمینه تسهیل فعالیت در عرصه کشاورزی  را مطابق با استانداردهای روز دنیا فراهم کند و در جهت تحقق شعار سال "تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین حرکت کند.
اعظم صفایی/کشاورزان پرس

رفتن به بالا