یک بانوی کارآفرین در گفت و گو با کشاورزان پرس:

کسب و کارهای دانش بنیان نقش کلیدی در ایجاد اقتصاد دانش محور دارند

کسب و کارهای دانش بنیان نقش کلیدی در ایجاد  اقتصاد دانش محور دارند
سعیده یراقی کارآفرین عرصه گردشگری، فعال فرهنگی و نویسنده و مدیر یک مجموعه فرهنگی در راستای سبک زندگی فعالیت می‌کند.این بانوی کارآفرین با دغدغه‌مندی در حوزه سلامت با هدف پاکسازی و سم زدایی استارتاپ "سم بی سم" را راه اندازی کرده است و به تازگی در جشنواره بانوان کارآفرین صنعت غذا حضور پیدا کرد به بهانه این رویداد با او گفت و گویی درخصوص مشکلات و اهداف کارآفرینی بانوان داشته‌ایم.
: 3667

تعریف شما از کارآفرینی چیست؟

 اغلب افراد فکر می کنند کارآفرینی به معنای خلق کار و ایجاد شغل است اما در واقع کارآفرینی  تنها این مفهوم ساده نیست؛ کسی که کارآفرین است باید مجموعه‌ای از ویژگی هایی را داشته باشد که در خلق کار و ایجاد خلاقیت پیشرو باشد؛ آینده نگری، ریسک پذیری از مشخصات فرد کارآفرین است و باید بتواند در حوزه کاری خود ارزش آفرینی داشته باشد تا بتواند ایجاد اشتغال و خلق ثروت کند.

راه اندازی استارتاپی که در حوزه سلامت فعالیت دارد، با چه ایده‌ای شکل گرفت؟

مجموعه‌ای از مشخصات در شخصیت فردی من وجود دارد که هیچ وقت دوست ندارم در کاری پیرو باشم و بیشتر دوست دارم تاثیرگذار و خلاق باشم و این تاثیر گذاری را در موضوعاتی که نسبت به آن علاقه مند هستم و شوق دارم داشته باشم.

سالها در حوزه سبک زندگی فعالیت می‌کنم، این فعالیت به صورت تألیف کتاب، برگزاری جشنواره‌های مختلف و موضوعات مرتبط با این مقوله بوده است. یکی از اقداماتی که اخیرا در راستای سبک زندگی سالم پیش گرفتم ، راه اندازی استارتاپی تحت عنوان "سم بی سم" است که در سه حوزه ( کافه رستوران) زیست کالا( محصولات طبیعی برگرفته از طبیعت) فعالیت خود را در عمارت سین هشتم آغاز کرده است. هدف من از راه اندازی این استارتاپ، این است که روزی بتوانم بر سلامت میلیون‌ها نفر اثرگذار باشم.

چه موانعی بر سر راه کارآفرینان، بویژه زنان فعال در این عرصه وجود دارد؟

همیشه سعی کرده‌ام فارغ از نگاه جنسیتی فعالیت کنم، منتهی زمانی که به طور جدی وارد فضای کار می‌شویم، می‌بینیم که برای خانم‌ها همیشه چالش‌ها و موانع زیادی در جامعه وجود دارد و به آنها به عنوان جنس دوم نگاه می‌کنند، خیلی از مواقع یک خانم باید بیشتر از حد معمول تلاش کند تا دیده شده و اعتبار کاری او حفظ شود.

این موضوعات خانم‌ها را اذیت می‌کند، اغلب جدی گرفته نمی‌شوند و هر اندازه تلاش می‌کنند باز هم نگاه مردانه‌ای وجود دارد که به دنبال این است که آنها را در کنار یک مرد بپذیرد و این موضوع سختی است چرا که خانم‌ها قدرت خلاقانه زیادی دارند و به دلیل ذات آفرینش، اتفاقا بهتر می‌تواند ارزش آفرینی کنند؛ به شرطی که آنکه این اجازه به آنها داده شود که روح خلاقیت شان را در کنار آرامش ذاتی با ریسک پذیری همراه کرده و با برخورداری از شخصیت کارآفرینی، ایده را به عمل تبدیل کنند.

کارآفرینان در کشور به دلایل مسائل و مشکلات موجود تحت فشار هستند، حال اگر خانم باشند  قطعا این فشار برای آنها مضاعف می‌شود . زمانی کشور ما به پیشرفت نزدیک می‌شود که برای این قشر تسهیلاتی قائل شوند و اجازه کار و فعالیت سازنده را به آنها بدهند تا چرخه اقتصاد کشور، با تولید و خلق کردن پیش رود نه با دلالی و واسطه گری. این مسائلی است که شخصا تجربه کرده‌ام و مشکلاتی با سازمان‌ها و نهادهای مختلف داشته‌ام که به جای تسهیل گری مانعی برای حرکت هستند.

بهترین راه حمایت از استارتاپ‌ها چیست؟

ما به دنبال حمایت خاصی نیستیم فقط اجازه بدهند کارمان را انجام دهیم و این همه درگیر کاغذبازی و بروکراسی ‌های پیچیده اداری نشویم. اگر این فضای امن توام با آرامش برای فعالان اقتصادی فراهم باشد، بهترین حمایت صورت گرفته است. ما احتیاج به تسهیلاتی از جنس واقعی نه صرفا مادی داریم، زمانیکه بتوانیم کارها را سریع‌تر پیش ببریم و زمان را در سازمان‌ها و ادارات مختلف تلف نکنیم، کمک زیادی برای ماست. اینکه درگیری کمتری در مسائل مالیاتی برای ما پیش بیاید. در این رابطه ما درگیر سازمان‌های مختلفی هستیم که با ما مرتبط هستند و نمی‌توانند بپذیرند که ما در حال اجرای فعالیت تازه‌ای هستیم. انگار ساختاری در سازمان‌های مختلف وجود ندارد و تنها باید به معاونت علمی فناوری رجوع کنیم؛ در صورتی که سازمان‌های دیگر باید متوجه باشند که وقتی ما در حوزه‌ای نوآورانه فعالیت می‌کنیم، قاعدتا تا بتوانیم به مرحله شتاب و رشد برسیم،زمانی به طول می‌کشد و احتیاج داریم در این زمان از ما مراقبت شود تا این مرحله را طی کنیم، اما متأسفانه در این مراحل به حدی درگیر سازمان‌ها  ومسائل مختلف می‌شویم که این موضوع سرعت کار را پایین می‌آورد.

در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین چگونه می‌توان در جهت تحقق این مفاهیم حرکت کرد و چه ضرورتی در این خصوص وجود دارد؟

در دنیای امروز دانش و نوآوری یکی از اساسی ترین عوامل پیشرفت در عرصه‌های صنعت و اقتصاد محسوب می‌شود، اقتصاد یک کشور وقتی شکوفا می‌شود که بتوانیم بستر لازم را برای نوآوری و حضور در بازارهای جهانی فراهم کنیم و بویژه در موضوعاتی مثل سبک زندگی و سلامت که نیاز روز هر خانواده‌ای است، هر اندازه حرکت به سوی نوآوری و تغییر در خدمات و محصولات در قلمروی کسب و کار دانش بنیان قرار بگیرد، اثربخشی بیشتری حاصل می‌شود. در نتیجه سطح آسایش و رفاه و تولید ثروت در جامعه افزایش پیدا می‌کند.

زمانیکه یک مجموعه و سازمان بتواند از اقتصاد دانش بنیان در ساختار خود استفاده کند این موضوع ارزش افزوده و چرخه تکامل یافته تری برای رشد پیدا می‌کند. به این دلیل که کسب و کارهای دانش بنیان نقش کلیدی در ایجاد و توسعه اقتصاد دانش محور دارند. در  این کسب و کارها رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال متناسب با ظرفیت نوآوری است.

دانش نیروی موثری در تحول اقتصادی، اجتماعی است،اگر ما آن را به عنوان یک کالای عمومی به حساب بیاوریم، دانش را می‌توانیم بدون استهلاک  با دیگران به اشتراک بگذاریم و در عین حال یک مشخصه منحصر به فرد دارد که بر خلاف سایر کالاهایی که فیزیکی هستند، مانند سرمایه و منابع طبیعی استفاده از آن از کمیت کاسته نمی‌کند و در عوض تأثیرگذاری بهتری در کسب و کار خواهد داشت.

به تازگی در همایش بانوان کارآفرین صنعت غذا حضور داشتید، در رابطه با دلیل شرکت تان در این همایش توضیحی می‌دهید؟

شرکت من در این همایش بیشتر در رابطه با راهی است که در حوزه سبک زندگی سالم (دیتاکس و پاکسازی) در پیش گرفته‌ام،با حضور در این همایش سعی کردم  برای سفری برای خوب زیستن به مخاطبان دعوتنامه‌ای هدیه کنم. در این دعوتنامه با تغییر سبک زندگی ، افراد را تشویق به همراهی با طبیعت می‌کنم تا به ذات وجودی خود نزدیک شوند تاجسم و روح را به تعادل برسانند و شادی نامشروط را تجربه کنند.

ما همگی از بدو تولد میزان زیادی از سموم را به واسطه کودهای شیمیایی و زندگی صنعتی وارد بدن مان می‌کنیم و این موضوع باعث به خطر افتادن جسم و روح ما می‌شود؛ پاکسازی عملی ضروری برای قرار گرفتن در مسیر سلامت و خودشناسی معنوی است، در واقع اولین قدم برای بهتر شدن است.

یک فرد کارآفرین برای اینکه بتواند خلق کند ابتدا باید پاک و تمیز شود؛ خلاقیت یکی از صفات خداوند است و اگر بخواهیم اتصال درستی با خداوند برقرار کنیم باید پاک شویم تا بتوانیم جایگاه حضور خداوند در وجودمان شویم. تلاش من گسترش سبک زندگی بی سم است تا از طریق پاکسازی دردهای جسمی و مشکلات ذهنی کمتری را  در جامعه تجربه کنیم.

 

گفت و گو از : اعظم صفایی

رفتن به بالا