رئیس اداره امور عشایر شهرستان کلات:

حدود ۲۰۰۰ دامداران کوچ‌رو هنوز تحت پوشش سازمان عشایری کشور قرار نگرفته‌اند

حدود ۲۰۰۰ دامداران کوچ‌رو هنوز تحت پوشش سازمان عشایری کشور قرار نگرفته‌اند
رئیس اداره امور عشایر شهرستان کلات گفت: حدود ۲۰۰۰ خانوار دامداران کوچ‌رو در شهرستان کلات داریم که دامداران کوچ‌رو بدون متولی هستند و با وجود اینکه دارای شرایط عشایر شدن هستند، هنوز تحت پوشش سازمان عشایری کشور قرار نگرفته‌اند.
: 3742

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایسنا، عباسعلی اسماعیل‌زاده گفت:در حال حاضر شهرستان کلات فقط به عنوان میزبان عشایر شهرستان‌های اطراف بوده و دامداران کوچ‌رو این شهرستان با وجود داشتن شرایط هنوز تحت پوشش سازمان عشایری کشور قرار نگرفته‌اند.

وی افزود:شهرستان کلات همه ساله در قسمت دهستان پساکوه میزبان ۳۵۰ خانوار عشایر از شهرستان‌های مشهد، قوچان و چناران است که در فصل قشلاق یعنی حدودا از آبان‌ تا پایان فروردین ماه در شهرستان کلات حضور دارند و در پایان فروردین و با آغاز کوچ بهاره به سمت محلات ییلاقی در شهرستان‌های خودشان بازمی‌گردند.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان کلات افزود: از سال ۹۸ پیگیری‌ها و تلاش‌هایی از جانب نمایندگان مجلس، فرمانداری و اداره امور عشایر شهرستان برای تحت پوشش قرار دادن این افراد در سازمان عشایری آغاز شده و کارشناسان مرکز آمار ایران و سازمان امور عشایری کشور هم به منظور بررسی موضوع از تهران به شهرستان مراجعه کرده‌اند.

اسماعیل‌زاده بیان کرد: تا حدودی زمینه برای عشایر شدن این دامداران کوچ‌رو فراهم شده که امیدواریم با ادامه تلاش‌ها این پیگیری‌ها در سال جاری به نتیجه برسد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این افراد تاکنون در سازمان عشایر به عنوان عشایر ثبت نشده‌اند، گفت: توضیحی که مرکز آمار در این زمینه دارد، این است که ایل و طایفه این افراد در جایی ثبت نشده و به همین دلیل در آمارگیری‌ها لحاظ نشده‌اند.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان کلات خاطرنشان کرد: دامداران کوچ‌رو بدون متولی در محلاتی مستقر هستند که کد ندارند و چون کد ندارند، ادارات خدمات‌رسان هیچ‌گونه خدمتی به آن‌ها ارائه نمی‌کند. چنانچه این افراد در سازمان عشایر به عنوان عشایر شناخته و ثبت شوند، وظیفه امور عشایری است که به آن‌ها خدمات‌رسانی کند.

اسماعیل‌زاده گفت: کوچ بهاره این عشایر با عشایر میهمان متفاوت بوده و کوچ بهاره آن‌ها از اواسط خرداد ماه آغاز شده که از مناطق قشلاقی پایین دست در نوار مرزی ترکمنستان به سمت محلات ییلاقی کوه‌های هزارمسجد و محلات روستایی خود کوچ می‌کنند و تا پایان شهریور در مناطق ییلاقی هستند و بعد دوباره به مناطق قشلاقی شهرستان کوچ می‌کنند.

رفتن به بالا