مدیرعامل شرکت "تلاونگ" در گفت و گو با کشاورزان پرس:

حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت مواد اولیه علت گرانی تخم مرغ است

حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت مواد اولیه علت گرانی تخم مرغ است
«مهدی معصومی»، بنیان گذار " تلاونگ "و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت و گویی اختصاصی با "کشاورزان پرس"علت گرانی‌های اخیر تخم مرغ در کشور را افزایش سرانه مصرف این محصول غذایی دانسته و گفت: حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت مواد اولیه به طور طبیعی باعث بالا رفتن قیمت مرغ و تخم مرغ شده است.
: 3745

مهدی معصومی مدیرعامل شرکت صنایع غذایی تلاونگ در خصوص گرانی‌های اخیر تخم مرغ اظهار داشت: مدت زمان زیادی است که ما در کشور مازاد تولید داریم؛ در شرایط فعلی مصرف مرغ و تخم مرغ به این دلیل که نسبت به سایر مواد پروتئینی، قیمت بسیار پایین تری دارد، افزایش پیدا کرده است. ضمن اینکه ما 30 درصد بیش از این میزان، گنجایش تولید داریم.

وی در ادامه در رابطه با کمبود نهاده‌های طیور در کشور گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی در خصوص کمبود مواد اولیه در کشور وجود ندارد و بالای یک سال است که مواد اولیه به میزان کافی جهت تولید موجود است. تا الان مشکلی در زمینه تأمین غذای طیور نداشته‌ایم به نحوی که حدود 30 درصد بیش از گذشته تولید داشته‌ایم .

معصومی ضمن اشاره به این موضوع که با تصمیمی که در زمینه حذف ارز 4200 تومانی و جایگزینی آن با ارز نیمایی گرفته شد، طبیعی است شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم، افزود: وقتی قیمت مواد اولیه ما که 70 درصد قیمت تمام شده است، افزایش می‌یابد، گرانی مرغ و تخم مرغ دور از تصور نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در خصوص بازار صادرات تخم مرغ در شرایط حال حاضر بیان داشت: با توجه به اینکه مواد اولیه ورودی ما با ارز 4200 تومانی است، طبیعتا صادرات ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند، البته درست است که این موضوع می‌تواند سودآور باشد اما در واقع این سود، اختلاف قیمت ارز دولتی با ارز آزاد است ؛ تولید با ارز 4200 تومانی وصادرات با ارز 28000 تومانی است، بنابراین طبیعی است که کالا نباید صادر شود.

این کارآفرین نمونه کشور در خصوص بحث دانش بنیان کردن تولید در سال جاری اظهار داشت: تا زمانیکه قیمت مواد اولیه ما بسیار بسیار پایین و با ارز 4200 تومانی باشد، نیازی به بهره‌وری بالا نیست اما وقتی قیمت مواد اولیه گران می‌شود، طبیعتا بهره‌وری یک نیاز است . در این شرایط، بهتر است شرکت‌های دانش بنیان فعال‌تر شوند و قیمت تمام شده را پایین تر بیاورند؛ ضمن اینکه شرکت‌های دانش بنیان سالهای زیادی است که در صنعت طیور فعال بوده و مشغول به کار هستند.

وی افزود: تولید انواع افزودنی‌هایی که باعث افزایش کیفیت دام می‌شود وبهره‌وری را بالاتر می‌برد از اقدامات موثر این شرکت‌‎هاست، امیدوارم که بعد از این شاهد رشد بیشتر این شرکت‌ها باشیم.

معصومی در خصوص اقدامات نوآورانه و دانش بنیان مجموعه "تلاونگ" گفت: کار "تلاونگ" نوآوری در صنعت طیور و تولید محصولات جدید بر پایه مرغ و تخم مرغ است. ما در زمینه تولید محصولات جدیدی که در ایران موجود نبوده فعالیت کرده‌ایم و در آینده تنوع محصولات دیگری خواهیم داشت. محصولاتی نظیر تخم مرغ پاستوریزه ومحصولاتی بر پایه تخم مرغ نظیر ساندویچ و.. علاوه بر این حدود 20 محصول جدید تولید کرده‌ایم که هنوز به بازار عرضه نشده است.

وی در خصوص ضرورت توجه به بحث غذای سالم توضیح داد: تخم مرغ جزء سالم ترین غذاهایی است که در دنیا عرضه می‌شود، دلیل این موضوع این است که هیچ نوع آلودگی و بیماری از مرغ به گوشت سفید وتخم مرغ انتقال پیدا نمی‌کند، اگر آلودگی ایجاد شود در مراحل بعدی اتفاق می‌افتد، به همین جهت این محصولات غذایی جزء سالم ترین غذاها هستند. با توجه به نوع تغذیه‌ای که در ایران داریم ما بهترین تخم مرغ‌ها را  به لحاظ طعم، بو و رنگ در دنیا تولید می‌کنیم ولی از نظر کیفیت، پروتئین، انرژی و اسید آمینه‌ها در تمام کشورها این ویژگی‌ها یکسان است؛ضروری است رسانه‌ها نسبت به فرهنگ سازی در  مصرف این محصول با ارزش اطلاع رسانی کرده و قدم بردارند.

این فعال اقتصادی در انتها در خصوص وضعیت اشتغال و کارآفرینی در صنعت غذا اظهار داشت: طبیعتا کارآفرینی مشکلات خاص خود را دارد، مشکلاتی که نه تنها در حال حاضر بلکه از قدیم وجود داشته است، به این دلیل که بار عمده مسئولیت اجتماعی تولید به عهده تولید کننده‌ها بوده و نه بر عهده وارد کننده‌ها و اقشار دیگر. تعداد پرسنل تولید بالا بوده و این موضوع باعث ایجاد درگیری‌های بسیاری در این بخش می‌شود، زمانیکه تولید در کشور رونق پیدا ‌کند، مشکل اشتغال هم حل می‌شود. اما اگر کشوری تنها به سمت واردات برود، طبیعتا  دچار مشکل اشتغال می‌شود که به دنبال خود گرفتاری‌هایی به همراه خواهد داشت. کار ما تولید است، صنعت مرغداری حدود 20 هزار بنگاه تولیدی دارد که سهم زیادی از اشتغال‌زایی را به خود اختصاص داده است، خوشبختانه این صنعت نسبت به سالهای گذشته، توسعه قابل توجهی پیدا کرده است.

گفت و گو از : اعظم صفایی

رفتن به بالا