مدیرعامل یک شرکت صنایع غذایی در گفت و گو با کشاورزان پرس:

تورم به وجود آمده در کشور به نوعی به نفع کشاورز تمام شده است

تورم به وجود آمده در کشور به نوعی به نفع کشاورز تمام شده است
مدیرعامل یک شرکت صنایع غذایی گفت:اگر نظارت در این شبکه از گردن بخش دولتی برداشته و به بخش خصوصی سپرده شود قطعا بحث دلالی‌های کاذب حذف می‌شود.
: 3936

اسماعیل نصیری، مهندس کشاورزی و مدیرعامل صنایع غذایی "پدیده" در حاشیه نمایشگاه بین المللی « ایران آگروفود» در گفتگو با خبرنگار کشاورزان پرس در خصوص موانع و مشکلات فعالان صنعت غذا در شرایط فعلی کشور اظهار داشت: شخصا به تازگی به حوزه صنعت غذا ورود پیدا کرده‌ام. معتقد هستم تأمین اصولی محصول و ارائه صحیح آن راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در این حوزه است.

 

 

 

وی افزود: به نظر من می‌توان از بحران‌های موجود اعم از تورم، گرانی مواد اولیه و مشکلات وارداتی که تهدیدی برای اغلب تولید کنندگان در کشور است، به عنوان فرصتی برای رشد و ترقی در صنعت غذا استفاده کرد. به طور نمونه ما در مجموعه خودمان اولین تولیدکننده‌ در کشور هستیم که با استفاده از امواج ماکروویو کل فرایند استریلازیسیون محصولات را انجام می‌دهیم؛ این طرح به عنوان یک طرح دانش بنیان به ثبت رسیده است.

 

 

 

این تولید‌کننده در ادامه گفت: مشکل اساسی صنعت غذا برخوردهای سلیقه‌ای با افراد است. این موضوع در وزارت صنایع بیشتر دیده می‌شود. وزارت صنایع به دلیل وجود تورم شدید همه فشار را به تولید‌کننده وارد می‌کند در حالیکه مقصر این قضیه تولیدکننده نبوده و در اصل تأمین‌کننده است که در ایجاد تورم نقش دارد. ما به عنوان تولیدکننده به این دلیل که مواد اولیه را گران‌تر می‌خریم ناچار به افزایش قیمت‌ها هستیم.

 

 

 

وی افزود:  فشار اقتصادی، هزینه‌های نیروی کار و فشارهای دارایی از مسائل و مشکلات تولیدکنندگان در کشور است و هیچ گونه حمایتی در رفع این موانع صورت نمی‌گیرد. با وجود بستر مناسب کشاورزی در ایران امکانات زیادی برای بهره‌وری مناسب از این بخش در اختیار ما قرار دارد که تا کنون استفاده درست از آنها محقق نشده است؛ ما به دلیل مدیریت نادرست منابع آبی با بحران خشکسالی مواجه هستیم اما با تدبیر درست و استفاده از افراد لایق می‌توانیم از این بحران گذر کنیم و نتایج خوبی به دست آوریم.

 

 

 

این فعال صنعت غذا  در خصوص حمایت‌های معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش بنیان اظهار داشت: حمایت‌ها باید جنبه اجرایی و عملیاتی داشته باشد و نه صرفا در حد شعار باقی بماند. اینکه صحبت از حمایت‌ می‌شود اما در عمل شاهد هیچ حرکتی نباشیم فایده‌ای ندارد. به طور نمونه وقتی برای کسب یک جواز ساده با مشکل مواجه می‌شویم، نمی‌توان صحبت از حمایت کرد و طبیعتا این مسائل فعالان اقتصادی را دلسرد می‌کند.

 

 

 

وی در ادامه با بیان اینکه تورم به وجود آمده در کشور به نوعی به نفع کشاورز تمام شده است، گفت: شخصا سال گذشته در استان مازندران شاهد این قضیه بوده‌ام که شالیزارها و زمین‌های کشاورزی را خشک می‌کردند تا با اخذ مجوز تغییر کاربری داده و ویلاسازی کنند؛ اما امروز تمام شالیزارها راه افتاده‌اند و به علت تورم و قیمت بالای برنج در جهت تولید در حال  آماده سازی دوباره هستند. در حال حاضر برنج کیلویی 118 هزار تومان  از کشاورز به عمده فروش فروخته می‌شود و این موضوع در اصل برای کشاورز توجیه اقتصادی دارد. این اتفاق میمون و درستی بوده  چرا که کشاورز در حال حاضر از دسترنج خود منتفع می‌شود.

 

 

 

این مهندس کشاورزی در خصوص مشکلات کشاورزان در بخش فروش محصولات کشاورزی اظهار داشت: اگر نظارت در این شبکه از گردن بخش دولتی برداشته  و به بخش خصوصی سپرده شود قطعا بحث دلالی‌های کاذب حذف می‌شود. دلالی، رانت و لابی گری وقتی ایجاد می‌شود که پای بخش دولتی که ذی نفع کاری و اقتصادی نیست به میان می‌آید؛ چرا که فرد مسئول دولتی حقوق دولتی خود را دریافت می‌کند و برای او اهمیتی ندارد که چه اتفاقی برای تولیدکننده ،کشاورز ومصرف‌کننده می‌افتد؛ مگر اینکه پای وجدان فردی در میان باشد. به نظر من سپردن این قضیه به بخش دولتی بهترین اتفاق و راهکار است.

 

 

 

اعظم صفایی

رفتن به بالا