رئیس سازمان شیلات گفت:

آزادسازی نرخ روغن در افزایش قیمت تن ماهی تاثیر گذاشته

آزادسازی نرخ روغن در افزایش قیمت تن ماهی تاثیر گذاشته
رئیس سازمان شیلات گفت: آزادسازی نرخ روغن در افزایش قیمت تن ماهی تاثیر گذاشته است.
: 3953

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایلنا، حسین حسینی رئیس سازمان شیلات ایران، به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با حضور وی و جمعی از معاونین این سازمان برگزار شد. وی با بیان اینکه ذخایر تحت فشار ما در آب‌های کم عمق تحت فشار هستند، گفت: سازمان تلاش دارد میزان صید بی رویه در این بخش را کنترل کند.

 

معاون وزیر کشاورزی با اشازه به توسعه برداشت در آب های عمیق و کم نور، خاطر نشان کرد: تکنولوژی برداشت از این ذخایر را داریم.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: در حوزه خوداتکایی ما به تخم چشم زده اقدامات شایسته‌ای انجام شد و تلاش داریم در افق 1404، 93 درصد از وابستگی خود را تقلیل بدهیم.

 

وی میزان تولید ماهیان زینتی را حدود 291 میلیون قطعه دانست و افزود: ممنوعیت صید ماهیان خاویاری از دریا تصویب شده و همچنان نیز ادامه دارد. هم اکنون 3 هزار و 500 تن گوشت خاویاری و 16 هزار تن خاویار تولید می کنیم.

 

حسینی با بیان اینکه اگر بازار حرکت کند در تولید نیز تحول ایجاد می شود، گفت: کاهش تولید در ماهی قزل آلا نداریم و سالیانه حدود 200 هزار تن ماهی قزل آلا تولید می شود.

 

به گفته رئیس سازمان شیلات، سال گذشته 166 هزار تن صادر کردیم که ارزآوری آن معادل 550 میلیون  دلار است.

 

وی با بیان اینکه آزادسازی نرخ روغن در افزایش قیمت تن ماهی تاثیر گذاشته است، خاطر نشان کرد: سازمان شیلات در تامین ماهی‌های تن تلاش می‌کند.

 

این مقام مسئول در ادامه افزود: حجم آبزی پروری در ایران نسبت به صید کاهشی است و سالیانه حدود 1 میلیون و 250 هزار تن آبزیان تولید می‌کنیم و تلاش داریم میزان تولید آبزیان را به 2.6 میلیون تن افزایش بدهیم به عبارتی دیگر 60 درصد نیاز از طریق آبزی‌پروری و 40 درصد آن را با ید تامین کنیم.

 

معاون وزیر کشاورزی با اشاره به تحول در تولید و سطح صادرات آن، گفت: میزان مزارع میگو افزایش پیدا کرده‌اند و برنامه افزایش تولید از 58 هزار تن به 70 هزار تن را در دستور کار قرار داده‌ایم. سازمان شیلات افزایش 30 درصدی تولید میگو جزو برنامه‌های سازمانی سازمان شیلات است.

 

حسینی با بیان اینکه حمایت از شیلات کاران بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها در دستور کار سازمان قرار گرفته است، افزود: پرداخت تسهیلات با سود 12 درصد تا سقف 200 میلیون تومان به مزارع از برنامه‌های سازمان شیلات است. همچنین تلاش داریم که شیلات کاری را در سواحل مکران توسعه بدهیم و برنامه‌های ویژه‌های در این راستای داریم و امیدواریم که شاهد اتفاق‌های خوبی باشیم.

 

وی در پاسخ به پرسش به این پرسش که آیا سازمان شیلات برنامه‌ای برای تامین معیشت صیادان در این برحه زمانی که تغییرات اقلیمی حجم ماهیان دریا را کاهش داده است دارد؟ افزود: حجم قابل توجهی از میزان صید در آبهای کم عمق اتفاق می‌افتد و ذخایر دریایی ما در این بخش به‌شدت تحت فشار است. در این قسمت حال دریا خوب نیست.

 

این مقام مسئول ادامه داد: فرهنگ اشتباهی در بین ما ایجاد شده است که ذخایر دریا تمام ناشدنی است و از آنجایی‌که شغل در شهرهای ساحلی وجود دارد صیادی جزو تنها گزینه‌های افراد ساکن می‌شود.

 

وی با بیان اینکه باید برای جلوگیری از کاهش برخی گونه‌های دریایی تلاش بیشتری انجام بدهیم، افزود: معیشت و اشتغال موضوع مهمی است و برای این کار با مشارکت بومیان و صیادان در حوزه کشاورزی و آبزی‌پروری در دستور کار قرار دادیم چرا که این صیادان ماندگاری در دریای بالایی دارند و تخصص در آبزی‌پروری در دریا وجود دارد که می‌توان کمک کنند این صیادان مشکل تامین سرمایه دارند که کمیته سرمایه سازمان شیلات تلاش دارد تامین سرمایه کند و بحث ایجاد اشتغال و معیشت فراتر سازمان شیلات است و تمام مجموعه‌های دولتی برای ایجاد شغل پایدار تلاش کنند.

 

این مقام مسئول ادامه داد: سازمان شیلات تلاش دارد هر اقدامی که برای ادامه فعالیت صیادان بانویی که در جزیره هنگام فعالیت می‌کند انجام بدهد این بانوان در شرایط سخت با کمترین امکانات فعالیت دارند و برای سازمان به عنوان الگوی صیادی شناخته شده است و یک الگو ویترین است.

رفتن به بالا