توصیه‌های دکتر مسعود مردانی در رابطه با تب کنگو:

بیماری تب کنگو از راه مصرف گوشت پخته منتقل نمی‌شود

بیماری تب کنگو از راه مصرف گوشت پخته منتقل نمی‌شود
"رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از ابتدای سال تا کنون ۳٠ نفر به بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو مبتلا شده و متاسفانه دو نفر به دلیل عوارض بیماری در کشور فوت کرده اند" خبر ناگواری که این روزها با شیوع تب کریمه کنگو در کشور نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده به طوری که برخی از افراد از ترس ابتلا، مصرف گوشت قرمز را محدود کرده و به دلیل عدم اطلاع کافی از نحوه ابتلا به بیماری و علائم هشدار، خود و خانواده را از دریافت کافی این گروه غذایی با ارزش محروم کرده‌اند. دکتر مسعود مردانی فلوشیپ بیماری‌های عفونی در بیماران مبتلا به نقص ایمنی و مدیر گروه بیماریهای عفونی و گرمسیری در گفتگو با کشاورزان پرس در این رابطه نکات ارزشمندی مطرح کرده‌اند.
: 3989

این متخصص بیماری‌های عفونی تأکید کرد: از آنجا که موارد جدید ابتلا به دلیل ذبح غیر صنعتی افزایش پیدا کرده، ذبح حیوان در مراکز غیر صنعتی و خانگی ممنوع شده و وزرات بهداشت این اقدام را غیرقانونی اعلام کرده است. این سازمان از عزیزانی که نذر و نیازی دارند، درخواست دارد که  حتما در کشتارگاه‌های سنتی و صنعتی به این کار مبادرت کنند چرا که  در این مراکز وسایل مراقبتی مانند دستکش‌های بلند و عینک و.... جهت ذبح حیوانات وجود دارد که تا حد زیادی جلوی بیماری را می‌گیرد.

وی افزود: درست است که بیماری از راه تماس گوشت انسان و حیوان آلوده تماس پیدا می‌کند ولی ثابت شده بعد از ذبح دام، به فاصله 24 ساعت  جمود نعشی در حیوان اتفاق می‌افتد که این موضوع باعث از بین رفتن ویروس می‌شود. به همین دلیل ما توصیه کرده‌ایم کشتارگاه‌ها بعد از ذبح گوسفند به مدت 24 ساعت  گوشت را در یخچال نگهداری کنند و بعد به بازار عرضه کنند . به همین دلیل تمامی گوسفندهایی که در زنجیره سازمان دامپزشکی کل کشور و کشتارگاه‌های مجاز کشور سربریده می‌شوند، عاری از بیماری تب کنگو هستند. لازم به توضیح است این بیماری از راه مصرف گوشت پخته انتقال پیدا نمی‌کند به خصوص اگر گوشت و جگر خوب پخته و یا جوشانده شده باشد.

مردانی بیان کرد:موارد بیماری معمولا از اردیبهشت ماه با فصل جابجایی کنه‌ها اتفاق می‌افتد و در ماه خرداد و تیر به حداکثر می‌رسد و تا اواخر تابستان پایین تر می‌آید و زمانیکه هوا سرد می‌شود بیماری کمتر می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که نشانه‌های بیماری کدامند؟ گفت: شروع بیماری با علائمی شبیه آنفولانزا همراه است؛ تب، بدن درد، سردرد، درد چشم ، دردهای استخوانی عضلانی ، ضعف و بیحالی از علائم شایع بیماری است که اوج آن در وسط تابستان است. بنابراین افراد اگر در این زمان علائم آنفولانزا را مشاهده کرده و به تازگی تماس با دام داشته‌اند باید به بیماری شک کرده و سریعا به متخصص مراجعه کنند.

مردانی در تکمیل سخنان خود اظهار داشت: این بیماران در فاز اول که دوره پیش خون ریزی است، معمولا همراه با تب،لرز، بدن درد و سردرد است و مبتلایان سپس خون ریزی از بینی، دهان،لثه و در خانمها واژن را تجربه می‌کنند و با پیشرفت بیماری خون ریزی از اغشای مختلف ادامه می‌بابد و به مرحله‌ای می‌رسد که در آن واحد فرد از چند جا دچار خون ریزی می‌شود که با تزریق خون و پلاکت و فراورده‌های خونی به سختی جبران می‌شود و بعد از آن فرد به شوک رفته و فوت می‌کند البته امکان برگشت علائم بهبودی هم وجود دارد.

وی در خصوص درمان بیماری گفت: داروی موثری به نام" ریباویرین" در کشور هم به صورت تزریقی هم خوراکی در دسترس است که در مطالعاتی که شخصا در ایران و دنیا انجام داده‌ام، تأثیرپذیری خوبی در رابطه با ویروس دارد و می‌تواند از عوارض ابتلا به بیماری بکاهد و حتی موجب بهبودی شود.

در مطالعات جدیدی که ما داشته‌ایم در یک سیستم مقایسه‌ای متوجه شده‌ایم که این دارو 89 درصد بر روی موارد مثبت تب کنگو اثر مناسب داشته و موجب بهبودی شده است. الان هم در کتاب دستورالعمل کشوری که به تازگی بازبینی و به تمامی مراکز درمانی کشور ارسال شده است، از این دارو به عنوان داروی موثر بر روی تب کنگو یاد شده ولی نکته خیلی مهم برای مردم رعایت نکات پیشگیری است.

این متخصص عفونی اظهار داشت: اولین نکته در پیشگیری این است که افراد ازخرید گوشت از قصابی‌های بین راهی و غیرمجاز شهری خودداری کنند و خرید تنها از قصابی‌های دارای پروانه کسب صورت گیرد. از ذبح شخصی دام در منازل خودداری شود و با گوشت دامی که ذبح می‎کنند تا 24 ساعت تماس نداشته باشند؛ بعد از 24 ساعت مصرف گوشت مانعی ندارد و منجر به ابتلای فرد به بیماری نمی‌شود. نکته آخر اینکه اگر علائمی شبیه آنفولانزا در اوج تابستان احساس کرده و از نظر کاری سابقه کار با دام داشتند حتما به پزشک مراجعه کنند چرا که احتمال ابتلا وجود دارد.

این بیماری یکی از مسری ترین بیماری‌های جهان است و به سرعت از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و 5 تا 30 درصد امکان مرگ و میر دارد.

گفتگو: اعظم صفایی

 

 

رفتن به بالا