مدیر عامل تعاونی صیادان بندر دیر گفت:

جریمه صیدغیرقانونی میگو بازداندگی لازم را ندارد

جریمه صیدغیرقانونی میگو بازداندگی لازم را ندارد
مدیر عامل تعاونی صیادان بندر دیر گفت:جریمه صیدغیرقانونی میگو بازدارندگی لازم را ندارد از این‌رو صیادان همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. اما این موضوع علاوه بر خسارت جبران ناپذیری که براین گونه آبزی وارد می‌کند موجب تضیع حق و حقوق افرادی است که مقید به رعایت زمان اعلام شده صید هستند.
: 4082

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایلنا، مجید ابراهیمی با اشاره به افزایش صید ترال در صیدگاه‌ها، گفت: صیدگاه‌های دیر و مطاف جزو مهم‌ترین صیدگاه‌ها و زیستگاه میگو محسوب می‌شوند؛ در حال حاضر بیش از 30 لنج از صیادان از حوالی شهرستان دیر و استان خوزستان خارج از فصل صید با تور ترال اقدام به صید غیر مجاز می‌کنند.

وی با بیان اینکه که ترال با هدف صید میگو انجام می‌شود، تصریح کرد: صید میگو یک صید قانونمند است که از طرف سازمان شیلات همه ساله 15 مرداد آزاد و تا 45 روز ادامه دارد؛ اما متاسفانه به دلیل ضعف در مدیریت و نبود امکانات بازدارنده این صید از یک ماه زودتر آغاز ‌شده است.

ابراهیمی با اشاره به کاهش نیروهای پایگاه حفاظت منابع آبزیان، تاکید کرد: جریمه صیدغیرقانونی میگو بازداندگی لازم را ندارد از این‌رو صیادان همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. اما این موضوع علاوه بر خسارت جبران ناپذیری که  براین گونه آبزی وارد می‌کند موجب تضیع حق و حقوق افرادی است که مقید به رعایت زمان اعلام شده صید هستند.

به گفته مدیر عامل تعاونی صیادان دیر؛ ماهیان کف‌زی مانند میگو به شیوه ترال صید می‌شوند.

وی با بیان اینکه در این بازه زمانی میگوها در آب‌های خلیج فارس رشد کامل را نکرده‌اند، گفت: کشتی موسسه تحقیقات سازمان شیلات هنوز به دریا نرفته است تا مجوز صید را به صیادان بدهد. قیمت میگو ریز چندان قابل توجه نیست همچنین ماهیان ریز زیادی با میگو صید می‌شود که دورریز می‌شوند و به نظر می‌رسد این صید در این بازه زمانی عایدی جز برهم زدن اکوسیستم دریا ندارد. دولت تاحدود زیادی توانست صید ترال را سامان بدهد اما نمی‌دانیم چه مافیایی پشت این موضوع است که همچنان این صید ادامه دارد.

وی با اشاره به فروش لنج‌های صیادی، بیان کرد: ماهیان ریزه و طعمه با صید گروف کم شده است از این‌رو ماهیان بزرگ به نزدیکی صیدگاه‌ها نمی‌آیند از این‌رو صید کم شده است و به دریا زدن این لنج‌ها صرفه اقتصادی ندارند. بسیاری از صیادان لنج‌های خود را به صیادان شهرهای شمالی دیر فروخته‌اند.

بنا به اظهارات ابراهیمی؛ صید ترال کف روبی می‌کند و از آنجایی‌که در فصل تابستان آب دریای خلیج فارس گرم می‌شود و میگوها خود را به گل می‌زند از این‌رو بعد از صید ترال هر چه در کف باشد از بین می رود؛ صید ترال ماهیان شوریده را از بین می‌برد.

مدیر عامل تعاونی صیادان دیر در پایان بیان کرد: پیشنهاد ما این است که صید ترال، فانوس ماهیان تعطیل شوند اما باید با استانداری مکاتبه شود و صید میگو در همان 45 روزی که مقرر شده است صورت بگیرد.

رفتن به بالا