مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک خبر داد:

آغاز مبارزه شیمیایی با آفت‌ های کلیدیِ خرما در ۴۸۰ هکتار از نخلستان‌های شهرستان

آغاز مبارزه شیمیایی با آفت‌ های کلیدیِ خرما در ۴۸۰ هکتار از نخلستان‌های شهرستان
مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک گفت:درختان خرما درخور و بیابانک علاوه بر تولید محصول، همچون چتر سبز هوای داغ کویری را به هوای خنک تبدیل و امکان کشاورزی در زمین‌های شور را فراهم می‌کند و همچنین از برگ‌های آن در خوراک دام و ساخت انواع حصیر و سبد استفاده می‌شود.
: 4084

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایرنا، ابوالقاسم جعفری افزود: خور و بیابانک تنها شهرستان خرماخیزِ استان اصفهان است و هر ساله با توجه به سال آوری درختان خرما، حدود ۵۰۰ تا ۶۵۰ تن خرما از اوایل شهریور تا پایان آبان برداشت می شود.

وی گفت: هر هکتار نخلستان خور و بیابانک، حدود ۲۰۰ نخل دارد و به طور متوسط، از هر هکتار، سه تُن خرما برداشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک افزود: بیشترین نخلستان های این شهرستان، با ۱۵۰ هکتار در روستای های مهرجان، گرمه و عروسان قرار دارد.

جعفری ادامه داد: کبکاب، کرمانی، خدشکن ، قصب، زاهدی، پیارم، مضافتی، برحی و مجول از ارقام مرغوب خرمای این شهرستان است.

وی گفت: هم اینک برای هر روستا ارقام سازگار با روستا به باغداران معرفی و در صورت درخواست نخل داران پاجوش لازم تأمین می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خور و بیابانک تصریح کرد: از سال ۷۶ تاکنون تعداد زیادی ارقام خرمای تجاری از نقاط خرماخیز کشور برای بررسی سازگاری به شهرستان حمل و کشت‌شد و بررسی‌ها نشان داده که ارقام کبکاب، زاهدی، مضافتی و برحی، سازگاری بهتری در شرایط منطقه دارد.

جعفری افزود: در پنج سال گذشته ارقام پیارم و مجول واردشده به شهرستان به  بار نشسته و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته این دو رقم نیز در طرح‌های توسعه‌ای این مدیریت قرارگرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک گفت: در فصل برداشت خرما که از ابتدای شهریور تا اوایل آبان است، بیش از هزار و ۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.

به گفته وی درختان خرما درخور و بیابانک علاوه بر تولید محصول، همچون چتر سبز هوای داغ کویری را به هوای خنک تبدیل و امکان کشاورزی در زمین‌های شور را فراهم می‌کند و همچنین از برگ‌های آن در خوراک دام و ساخت انواع حصیر و سبد استفاده می‌شود.

وی از آغاز مبارزه شیمیایی با آفت‌ های کلیدیِ خرما در ۴۸۰ هکتار از نخلستان‌های شهرستان خبر داد و گفت: زنجره خرما، کَنه گرد آلود، سوسک شاخدارِ کرکدنی و شپشکِ شفاف از مهمترین آفت‌هایی هستند که هر سال به محصول خرمای نخلستان‌های این شهرستان خسارت می زنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خور و بیابانک‌ رعایت بهداشت زراعی، هرس درختان، تغذیه مناسب با کودهای مورد نیاز و مبارزه به موقع را از راهکارهای مقابله با این آفت‌ها بیان کرد و افزود: کنه از آفات خصوصی و درجه یک نخیلات بوده بنابراین نخلداران باید با جدیت و حساست بالا با مشورت کارشناسان حفظ نباتات، نوع سم، میزان مصرف بهینه، زمان مناسب مصرف و سم‌پاش مناسب را انتخاب و اقدام به مبارزه کنند.

وی خاطرنشان کرد: کنه‌ها محیط گرم و خشک را می‌پسندند و اگر به هر شکلی محیط مرطوب و مدیریت آبیاری انجام شود از بروز و شدت خسارت کنه جلوگیری می‌شود، در این راستا مدیریت آبیاری و میانه کاری نخیلات و رعایت بهداشت نخلستان تاثیر معنی‌داری در کاهش خسارت کنه‌ها دارد.

جعفری گفت: با توجه به آغاز فصل گرما و وزش بادهای گرم و خشک، شرایط لازم برای فعالیت، افزایش نسل و خسارت کنه تارتن نخیلات فراهم است.

وی افزود: این آفت با کشیدن شیره غذایی برگ و میوه‌ها، باعث خشک شدن پوست میوه شده و شیرینی میوه را کاهش می‌دهد و اگر خسارت ادامه یابد اندازه میوه و ارزش غذایی آن بسیار کاهش پیدا می‌کند.

رفتن به بالا