گزارش کشاورزان پرس از بازار خرید میوه

میوه‌ بسته بندی یا باز کدام به صرفه تر است

میوه‌ بسته بندی یا باز کدام به صرفه تر است
مدتی است شاهد فروش میوه‌های بسته بندی شده هستیم،میوه هایی که تا دیروز تنها به شکل باز به فروش می رسیدند،امروز در ظرف های یک بار مصرف،مرتب ومنظم چیده شده وبه مشتریان عرضه می‌شوند. عده ای از مشتریان خرید میوه را به این شکل اقتصادی وبا صرفه نمی‌دانند وعده‌ای دیگر،می‌گویند:این نوع خرید بهداشتی وبه صرفه است ؛ولی براستی واقعیت چیست؟گزارش زیر به بررسی این موضوع می‌پردازد.
: 4092

در شرایطی که گرانی میوه باعث شده این گروه غذایی با ارزش حتی از سبد غذایی قشر متوسط جامعه کم کم حذف شود، کمتر کسی است که وسوسه خرید میوه ‌های رنگارنگ فصل که در میوه فروشی‌های سطح شهر خودنمایی می‌کنند را نداشته باشد. شاید در گذشته‌ای نه چندان دور از شنیدن این موضوع که در برخی از کشورها، میوه به صورت دانه‌ای خریداری می‌شود باعث تعجب ما می‌شد لیکن امروزه این موضوع نه جای سوال دارد و نه تعجب! حالا شاید خرید میوه به صورت عددی در بسته بندی‌های متنوع به صرفه تر هم باشد. 

یک خریدار میوه می‌گوید:خرید میوه‌های بسته بندی از نظر من باصرفه تر است زیرا وقتی میوه را باز میخریم مجبوریم بیشتر از نیازخرید کنیم  و اغلب فروشنده مقدار بیشتری از آنچه نیاز داریم میکشد ولی میوه‌های بسته بندی در بسته های مختلف وجود دارند که برحسب نیاز می توانیم انتخاب کنیم،تنها مشکلی که خرید میوه به این شکل دارد این است که گاهی میوه های خراب را قاطی سالم ها به شما می‌فروشند که اگر از مکان ثابتی خرید کنید ومشتری ثابت باشید این مشکل برایتان بوجود نمی‌آید وکمتر فروشنده ای حاضر می‌شود اعتبار خود را زیرسوال ببرد.

قیمت میوه‌های بسته بندی شده با میوه‌های بازتفاوتی ندارد ولی اغلب مشتریان گمان می‌کنند برای خرید میوه‌های بسته بندی شده قیمت بالاتری باید بپردازند درحالیکه ‌در واقعیت چنین نیست واختلاف قیمتی وجود ندارد؛مضاف براینکه با خرید میوه به این شکل در وقت خود نیز صرفه جویی کرده ومیوه را به شکل بهداشتی خریداری می‌کنند. از طرفی به دلیل اوضاع نامناسب اقتصادی در کشور،قدرت خرید مردم کاهش یافته  بطوریکه خرید میوه به صورت کیلویی کمتر صورت میگیرد.

یک فروشنده میوه  می‌گوید: میوه‌های بسته بندی شده درمیوه فروشی‌ها ومیادین میوه وتره بار،توسط خود فروشندگان بسته بندی می‌شود ودر کشور ما شرکت بسته بندی میوه وجود ندارد ؛درواقع این فروشنده است که برای سهولت خرید مشتری اقدام به بسته بندی میوه می‌کند؛ منتهی این کار علاوه بر حسن هایی که  دارد گاه به نفع مشتری نیست زیرا برخی از فروشندگان در بسته بندی رعایت انصاف را نکرده ومیوه‌های خراب ولهیده را در ردیف انتهایی چیده وبه مشتری عرضه می‌کنند وزمانی که مشتری بسته بندی را باز می‌کند متوجه کلاهی که سرش رفته می‌شود.گاهی فروشنده‌ها وزن ظرف میوه را هم روی بهای آن حساب میکنند که اینکار تخلف است ومشتری باید از فروشنده بخواهد وزن ظرف را از بهای میوه کم کند هرچند اغلب فروشنده ها راضی نمی شوند .برای جلوگیری از این تخلفات بهتر است ،شرکتهای بسته بندی میوه راه‌اندازی شوند تا درصورت تخلف از طریق پروانه کسب وشماره شرکت  بتوان پیگیری کرد.

رفتن به بالا