معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت:

استفاده از فناوری آبیاری تا ۴۰ درصد بهره وری آب در مزارع را افزایش می‌دهد

استفاده از فناوری  آبیاری تا ۴۰ درصد بهره وری آب در مزارع را افزایش می‌دهد
معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت: استفاده از فناوری و سامانه‌های جدید آبیاری تا ۴۰ درصد بهره وری آب در مزارع را افزایش می‌دهند.
: 4117

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از خبرگزاری صداو سیما، فریبرز عباسی با بیان اینکه افزایش بهره وری استفاده از آب در بخش کشاورزی از پایه‌های تامین امنیت غذایی کشور است، اظهار داشت: با تلاش‌هایی که در دهه‌های اخیر صورت گرفته، شاخص بهره وری آب از حدود ۸۰۰ گرم برمترمکعب در دهه ۸۰ به بیش از یک و نیم کیلوگرم در سال‌های اخیر رسیده که افزایش ۱۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: از ۳۸ میلیون هکتار زمین زیر کشت کشور، حدود ۸.۷ میلیون هکتار به روش آبی آبیاری می‌شود که تاکنون نزدیک به ۴ میلیون هکتار از آن‌ها به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده اند.

عباسی افزود: حدود ۳.۲ میلیون هکتار از زمین‌های زیر کشت آبی کشور، اراضی پایاب سد‌ها هستند و ۵.۵ میلیون هکتار نیز، زمین‌های سنتی زراعی محسوب می‌شوند.

وی گفت: تاکنون حدود ۲.۲ میلیون هکتار از مزارع سنتی به انواع سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده اند و حدود ۱.۶ میلیون هکتار از اراضی پایاب سد‌ها نیز به شبکه‌های فرعی مجهز شده اند.

عباسی تصریح کرد الباقی زمین‌های زراعی کشور متناسب با اعتباراتی که اختصاص می‌یابد، به سامانه‌های نوین مجهز خواهند شد.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه رویکرد مشترک برنامه اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه، طرح افزایش بهره وری آب و سند تحول دولت مردمی به عنوان اسناد بالادستی کشور تامین امنیت غذایی است، ارتقای بهره وری آب را رکن مهم این رویکرد کلان توصیف کرد و گفت: استفاده از فناوری و سامانه‌های جدید آبیاری تا ۴۰ درصد بهره وری آب در مزارع را افزایش می‌دهند.

وی افزود: علاوه بر تجهیز مزارع به سامانه‌های نوین آبیاری، زه کشی حدود ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و لایروبی ۲۶ هزار رشته قنات از مجموع ۴۱ هزار رشته قنات موجود در کشور از دیگر فعالیت‌های مهم معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی بوده است.

عباسی با اشاره به اجرای طرح احیا و بازسازی ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی دشت‌های خوزستان و ایلام، اظهارداشت: تاکنون حدود نیمی از این زمین‌ها تجهیز و بازسازی شده و احیای نیم دیگر آن با اختصاص اعتبار مورد نیاز انجام خواهد شد.

وی تکمیل طرح زه کشی ۲۸۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی گلستان را نیز منوط به تخصیص اعتبار خواند و افزود: از ۲۲۷ هزار هکتار زمین‌های پایاب سد‌ها در غرب و شمالغرب کشور حدود ۱۲۷ هزار هکتار مجهز شده اند و تجهیز ۱۰۰ هزار هکتار باقی مانده تا پایان سال انجام خواهد شد.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی محدودیت زمانی در نقاط مختلف کشور را یکی از مشکلات کار عنوان کرد و گفت: عمده محدودیت‌ها برای تجهیز مزارع، فنی نیستند و اغلب اعتباری و اقلیمی اند.

وی افزود: بطور مثال در شمال کشور فقط ۲ تا ۳ ماه زمان برای کار در زمین‌های شالی فرصت وجود دارد و علت اینکه سالانه کمتر از ۱۰ هزار هکتار زمین در شمال کشور مجهز می‌شود، همین محدودیت‌های اقلیمی است.

عباسی تصریح کرد: تامین اعتبار نیز یکی دیگر از مشکلات اصلی است و گاهی تامین اعتباری‌ها هم به وقت انجام نمی‌شود.

وی افزود: فقط در زمانی که بودجه مورد نیاز از طریق صندوق توسعه ملی تامین می‌شد، کمبودی نداشتیم، اما از ۲ سال پیش که تامین بودجه به منابع عمومی سپرده شد، با مشکلات اعتباری مواجه شده ایم.

وی با بیان اینکه حتی اعتبار اختصاص یافته از منابع عمومی نیز بطور کامل محقق نمی‌شود، تصریح کرد: سال گذشته کمتر از ۵۰ درصد اعتبارات پرداخت شد.

عباسی با بیان اینکه با اجرای طرح‌های یکپارچه سازی، نظام بهره برداری نیز شکل می‌گیرد، اظهار داشت: با اجرای طرح‌های غرب و شمالغرب حدود ۱۷۵ تشکل و تعاونی شکل گرفته و در خوزستان نیز کشاورزان در قالب حدود ۱۱۰ تعاونی فعالیت می‌کنند.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی با بيان اينكه اثربخشي فعاليت ها در قالب تعاوني ها افزايش چشمگيري دارد، ابراز اميدواري كرد با تامين اعتبارات مورد نياز و تكميل طرح هاي در دست اجرا، تشكل هاي بيشتري در حوزه كشاورزي كشور شكل بگيرد.

رفتن به بالا