دلایل پایین بودن سرانه مصرف میوه و سبزی در گفتگو با متخصص تغذیه:

مصرف میوه و سبزیجات در کشور به شدت کاهش پیدا کرده است

مصرف میوه و سبزیجات در کشور به شدت کاهش پیدا کرده است
این روزها افزایش ناگهانی قیمت میوه باعث پایین آمدن کاهش سرانه مصرف این گروه غذایی باارزش شده به طوری که قشر متوسط هم در خرید این محصولات با مشکل مواجه شده‌اند. عوارض کاهش سرانه مصرف میوه و سبزیجات در رژیم غذایی افراد موضوع کم اهمیتی نیست که بتوان ساده از کنار آن عبور کرد چرا که این موضوع پیش زمینه ابتلا به بیماری‌ها، سوءتغذیه و چاقی را فراهم می‌کند. در همین رابطه گفتگویی با دکتر کوروش جعفریان متخصص تغذیه و رژیم درمانی ترتیب داده‌ایم.
: 4145

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این خصوص اظهار داشت: تقریبا از یک دهه گذشته میزان مصرف میوه و سبزیجات در کشور کاهش یافته و تقریبا به نصف رسیده است.  این موضوع خبر خوبی نیست چرا که به جای افزایش سرانه مصرف با کاهش مواجه هستیم.

وی افزود:عوامل متعددی درکاهش سرانه مصرف و تغییر ذائقه غذایی افراد نقش دارد که از جمله می‌توان به قیمت بالای این محصولات و عدم دسترسی به میوه و سبزی اشاره کرد.

جعفریان گفت: به طور نمونه زمانیکه تغذیه کودکان برخلاف توصیه متخصصان از همان دوران اولیه زندگی، شکل می‌گیرد، ناخودآگاه مصرف این گروه غذایی ارزشمند کاهش پیدا می‌کند. وقتی جایگاه این مواد در سفره غذایی افراد مشخص نباشد، سرانه مصرف کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: قیمت این محصولات نقش مهمی در تقاضای مصرف کننده دارد و متأسفانه روز به روز بالا می‌رود، درنتیجه خیلی از افراد توان مصرف میوه و سبزیجات را ندارند و دچار آسیب می‌شوند. آسیبی که ما در اثر کاهش میزان مصرف میوه می‌بینیم گاهی اوقات کوتاه مدت و گاهی بلند مدت است؛ عوارضی که افراد بر اثر کاهش میزان مصرف محصولات، تجربه می‌کنند و نهایتا سیستم بهداشتی را درگیر می‌کند، در آینده بسیار سنگین خواهد بود. درنتیجه این قضیه باید مورد توجه مسئولان و سیاست گذاران قرار گیرد. ما نباید امنیت غذایی را فراموش کنیم، متأسفانه مصرف میوه و سبزیجات در کشور به شدت کاهش پیدا کرده است . به شخصه با تجربه 30 سال کار در حوزه تغذیه به شدت از موضوع عدم دسترسی مردم به میوه و سبزیجات احساس نگرانی می‌کنم.

 

این متخصص تغذیه بیان داشت:آسیبی که ما در اثر کاهش میزان مصرف میوه می‌بینیم گاهی اوقات کوتاه مدت و گاهی بلند مدت است؛ عوارضی که افراد بر اثر کاهش میزان مصرف محصولات، تجربه می‌کنند، نهایتا سیستم بهداشتی را درگیر می‌کند که در آینده بسیار سنگین خواهد بود. درنتیجه این قضیه باید مورد توجه ومسئولان و سیاست گذاران قرار گیرد. ما نباید امنیت غذایی را فراموش کنیم، متأسفانه مصرف میوه و سبزیجات در کشور به شدت کاهش پیدا کرده است . به شخصه با تجربه 30 سال کار در حوزه تغذیه به شدت از این موضوع که مردم ما نمی‌توانند دسترسی خوبی به میوه و سبزیجات داشته باشند، احساس نگرانی می‌کنم.

وی افزود: فواید مصرف میوه و سبزی بر کسی پوشیده نیست. بسیاری از مطالعات نشان داده است که مصرف این گروه غذایی به دلیل داشتن پتاسیم ، ویتامین ( ث)، پیشسازهای ویتامین( آ)، ( ای)، ویتامین (کا)، اسیدفولیک و ویتامین‌های گروه بی و داشتن املاحی مثل "آهن"،" ید" و روی ارزش غذایی بالایی در سلامت ما داشته و ضروری هستند.

جعفریان گفت: سبزیجات و میوه‌جات غنی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند مانند "فلونوئید ها"، "پلی فنول‌ها و انواع بی‌نظیر ترکیباتی که در سایر گروه‌های غذایی دیده نمی‌شوند و ارزش غذایی  بالایی دارند. خواص این محصولات در سلامت افراد بسیار زیاد بوده و قابلیت جایگزینی ندارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: به دلیل بالا بودن فیبر بالایی که در میوه و سبزی وجود دارد و انرژی پایین این محصولات با استفاده مناسب و به اندازه آنها منافع بسیاری نصیب مصرف کنندگان می‌شود؛ این درحالی است که روند مصرف جای نگرانی و دغدغه دارد.

وی درخصوص راهکار فزایش سرانه مصرف میوه و سبزی در کشور گفت: به عقیده من مسئولان ما و فعالان حوزه سلامت باید در صدد چاره‌اندیشی برآمده و راهی برای تغییر روند مصرف میوه و سبزی پیدا کنند تا مصرف این گروه غذایی باارزش افزایش پیدا کند.

خیلی از مطالعات نشان داده فردی که میوه و سبزی کمتری مصرف می‌کند، بیشتر در معرض چاقی و افزایش وزن قرار می‌گیرد.چاقی زیرساخت بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای است از دیابت گرفته تا فشارخون، انواع سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی.

نکته مهم دیگری که اهمیت زیادی در این زمینه دارد مسئله دیابت است؛ متأسفانه میزان شیوه دیابت در کشور ما بسیار بالا است و اگر چاره‌اندیشی انجام نشود، مطمئنا هزینه‌های زیادی بر دوش دولت وارد می‌کند. مصرف بهینه و درست میوه و سبزی به خوبی قادر به پیشگیری از این بیماری است.

علاوه بر این عدم مصرف میوه و سبزی ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی را بالا می‌برد و متأسفانه این بیماری در کشور بسیاربالاست. بنابراین پرفشاری خون باید جدی گرفته شود و مصرف بهینه میوه و سبزی در کنترل فشارخون بسیار کمک کننده است. امیدواریم این مقوله مورد توجه مسئولان و مردم قرار بگیرد و به هر نحوی شده مصرف این گروه غذایی  را جبران کنند و روند کاهشی را به روند افزایشی در مصرف برسانند.

گفتگو: اعظم صفایی

رفتن به بالا