معاون باغبانی جهادکشاورزی استان گلستان:

کشت گلخانه ای باید توسعه پیدا کند و این به نفع گلستان است

کشت گلخانه ای باید توسعه پیدا کند و این به نفع گلستان است
معاون باغبانی جهادکشاورزی استان گلستان گفت:تسهیلاتی بانکی که برای ایجاد گلخانه به کشاورزان داده می شود پنج ساله با یک سال تنفس بوده و توسعه وکشت گلخانه ای از سیاست های سازمان جهادکشاورزی استان است.
: 4152

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایلنا، نوید رضا فرهانی دن اظهارکرد: گلستان تا سال ۱۳۹۶ در زمینه توسعه کشت گلخانه ای رتبه ۲۸ کشور داشت که درحال حاضر رتبه در  پنجم کشوری قرار داریم و با توجه خشک سالی که در استان وجود دارد کشت گلخانه ای باید توسعه پیدا کند و این به نفع گلستان است.

معاون مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان گلستان ادامه داد: تسهیلاتی بانکی که برای ایجاد گلخانه به کشاورزان داده می شود پنج ساله  با یک سال تنفس بوده و  توسعه وکشت گلخانه ای  از سیاست های سازمان جهادکشاورزی استان است.

فرهانی افزود: توسعه گلخانه ها در سه دسته محصولات سبزی و صیفی( گوجه فرنگی،خیار، فلفل) ، گل و گیاهان زینتی، لیمو ترش ( لایم کوات) دراستان در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در استان گلستان حدود ۳۲ هزار هکتار باغ از گونه های مختلف هسته دار، دانه دار ، نیمه گرمسیری و سردسیری وجود دارد که به همراه حدود ۵ تا ۸ هزار هکتار اراضی  به زیر کشت گیاهان دارویی یکساله و چند ساله می روند ، مجموعا حدود ۳۰۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازار می شود.

فرهانی بیان کرد: مطابق برنامه تا سه سال آینده  باید در ۵۰۰ هکتار دیگر از اراضی گلستان کشت گلخانه ای صورت بگیرد و درحال حاضر بیش از ۱۳ هزارتن انواع محصولات باغی، صیفی، سبزی و بیش از هشت میلیون گلدان در گلخانه های استان تولید می شود.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ درصد از میوه های با کیفیت و برخوردار از استاندارد های لازم که در استان تولید می شود از طریق تجار و واسطه ها به کشورهای همجوار صادر می شود. 

وی گفت:  از آنجا که برای باغداران امکان عرضه مستقیم محصول تولیدی آنها و رساندن به دست مصرف کنندگان وجود ندارد، حضور عواملی از جمله خریداران و حضور واسطه‌ها در میادین میوه و تره بار، فروشندگان محلی لازم و ضروری است.

 وی خاطر نشان کرد: اما گاها حضور واسطه های دست چندم، اخذ سود های کلان و  عدم خرید محصول با قیمت مناسب از باغداران که زحمت کشان اصلی تولید هر کیلو میوه  در شرایط سخت هستند موجب عدم صرفه اقتصادی در تولید برخی محصولات باغی در سال های مختلف می شود.

رفتن به بالا